134 271 läst · 386 svar
134k läst
386 svar
Ngenic tune
Det låter ju väldigt rimligt men förklarar knappast värme från samtliga motorer i varje skåp och samtliga båda trafos. Det här är ju golvvärme från -92anders07 skrev:Njä, trafon lär ju vara dimensionerad för att klara av att köra alla ställdon samtidigt, och om alla ställdon ligger och kör så kan den säkert ta runt det (men det brukar byggas in en säkerhetsmarginal).
En trafo kan förvisso "läcka" lite men om inget drar ström på sekundärsidan kan inte trafon ligga och dra ström heller (förutom då en mindre läckström)
Kanske också ska tillägga att jag hade en installatör som kopplade bort samtliga motorer från den där lilla knappen de skall trycka ner när de styr framledningen. Men de har ju fortfarande varit inkopplade och styrt liksom i luften.
Nya don verkar enligt uppgift dra 1W när de inte körs. Men det här är som sagt gamla enheter.
Redigerat:
Vi är ju flera här på forumet som bygger egna lösningar. Någon har byggt i Homey, tror jag såg någon för Home Assistant och jag har byggt en lösning på RaspberryPI.C cdt skrev:
Min lösning styr efter elpris genom att man sätter ett max. pris men det kräver ju att man är något händig samt att ens värmepump har möjlighet till extern styrning. Varför jag valde bort Ngenic var nog mest för priset samt att den inte kan hindra varmvatten...
Min lösning går väl loss på runt 500 kr som lägst lite beroende på vad man väljer (och vad man får tag på) för komponenter...
https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl
Låter ju intressant. Men vet inte om jag har tiden för att bygga ihop ett eget system. Kollar just nu på husdatas h60 till min thermia diplomat duo. Den borde funka för att sen implementera i home assistant. Kostar dessutom en bråkdel av vad ngenic kostar.
Jag tycker Ngenic är svindyrt. Jag tycker komponenterna är billiga och appen visar rätt dålig översikt. Det går att exportera. Finns även en bra mätare att köpa till för under tusenlappen så man har kolla på momentan förbrukning och loggar med full förbrukning och annat över tid från sin elmätare. 5000:- är däremot för mycket pengar för något jag själv vill påstå är väldigt enkelt gjort. Men, jag fick det gratis av IVT/BOSCH och det fungerar rätt bra kort sammanfattat.C cdt skrev:
Men som sagt, mycket pengar för enkla plastenheter, simpel logik och en app som kunde varit bättre.
Den verkar ju väldigt lik Easyserv som jag har, men med Easyserv kan man inte starta/stoppa något utan bara övervaka, återställa larm och någon annan enkel funktion, men som sagt inte stänga av värme/varmvatten tyvärr...C cdt skrev:
Tycker det är lite oklart om H60 kan det när jag läser om den...
Jag skrev till husdata och frågade rakt om det skulle passa min pump för att styra och köra värmen efter elpriset på natten t.ex om det är billigare då och låta den stå över dagen och den som svarade sa att det borde gå till den bergvärmepump jag hade.
ett alternativ är att byta till tibber. Blir du också inbjuden (jag kan skicka länk) då får du 500kr att handla för i deras shop. En ngenic hos tibber kostar 3500kr. Så 3000kr kan du få den för.H henlin431 skrev:Jag tycker Ngenic är svindyrt. Jag tycker komponenterna är billiga och appen visar rätt dålig översikt. Det går att exportera. Finns även en bra mätare att köpa till för under tusenlappen så man har kolla på momentan förbrukning och loggar med full förbrukning och annat över tid från sin elmätare. 5000:- är däremot för mycket pengar för något jag själv vill påstå är väldigt enkelt gjort. Men, jag fick det gratis av IVT/BOSCH och det fungerar rätt bra kort sammanfattat.
Men som sagt, mycket pengar för enkla plastenheter, simpel logik och en app som kunde varit bättre.
.K kjork skrev:
Den är prishöjd på tibber till 3995kr. Och man kan inte lägga en beställning på den. Vilket innebär att om de inte får många så kanske man inte hinner lägga en beställning och får vänta ytterligare.
Man kan tyvärr inte ställa sig i kö hos tibber. Men häng på låset, jag lyckades komma över en förra gången.R Rkarlsson skrev:
Jag lade som sagt en beställning på cdon =) Vill inte sitta på låset alls. Det var tyvärr ganska mycket i tibbers shop som var slutsålt. Kollade runt lite igår både på lampor och dylikt roligt skit =)K kjork skrev:
Intressant tråd.
Mitt elavtal löper ut 1:a december och fram tills dess får jag njuta av 70öre / kwh.
Jag har idag en IVT 490 från 2001 (ny från när husen byggdes) . Grannhusen är likadana och av 6 pumpar totalt har två bytt redan och den tredje har lagt en halv förmögenhet på att hålla igång sin.
Så nu tog vi beslutet att kontrollerat byta ut pumpen. Ersättaren blir en Bosch Compress 3800i ew.
Den ska paras ihop med en ngenic tune och timpris via tibber. Förmodad installation i oktober.
Om det är någon vinter jag inte vill gå på elpatron så är det denna.
Frågan är om min tanke med det hela fungerar, jag skulle vilja ha större variationer på temperaturen.
Bor i ett 2-plans parhus, total yta 120kvm. Min idé är att på morgon / dag / tidig kväll låta pannan gå i sparläge och låta temperaturen sjunka ner mot 16 grader. För att på natten när det är billigt gasa och bygga upp temperatur igen.
Någon mer som tänkt i dessa banor eller rent av provat på?
Mitt elavtal löper ut 1:a december och fram tills dess får jag njuta av 70öre / kwh.
Jag har idag en IVT 490 från 2001 (ny från när husen byggdes) . Grannhusen är likadana och av 6 pumpar totalt har två bytt redan och den tredje har lagt en halv förmögenhet på att hålla igång sin.
Så nu tog vi beslutet att kontrollerat byta ut pumpen. Ersättaren blir en Bosch Compress 3800i ew.
Den ska paras ihop med en ngenic tune och timpris via tibber. Förmodad installation i oktober.
Om det är någon vinter jag inte vill gå på elpatron så är det denna.
Frågan är om min tanke med det hela fungerar, jag skulle vilja ha större variationer på temperaturen.
Bor i ett 2-plans parhus, total yta 120kvm. Min idé är att på morgon / dag / tidig kväll låta pannan gå i sparläge och låta temperaturen sjunka ner mot 16 grader. För att på natten när det är billigt gasa och bygga upp temperatur igen.
Någon mer som tänkt i dessa banor eller rent av provat på?