140 731 läst · 400 svar
141k läst
400 svar
Ngenic tune
är det den som har abonemang eller den som är förbetald "for life"? Jag har haft tibber men har det inte längre, men kanske ska bli kund igenom man kan få denna för 1500... styr redan VVB med egensnickrat Home Assistant kopplat system, men detta ser ju smidigare ut... skicka gärna en länk med inbjudan också...F fidde/blge skrev:
De Tibber säljer i Store kräver inget abonnemang, köpte min själv därifrån tidigare 👍J JohanLun skrev:är det den som har abonemang eller den som är förbetald "for life"? Jag har haft tibber men har det inte längre, men kanske ska bli kund igenom man kan få denna för 1500... styr redan VVB med egensnickrat Home Assistant kopplat system, men detta ser ju smidigare ut... skicka gärna en länk med inbjudan också...
Du har fått en inbjudan via PM
Angående Tibbers låga pris: Har läst igenom tråden senaste 2 åren och funnit både bra och dåliga saker. Dock har inget varit exceptionellt bra eller dåligt utan saker som kan förbättras eller saker som är trevliga.
Har Ngenic Tune bara varit just good enough? Jag med bergvärme och trögt stenhus som har rätt OK komfort och låg förbrukning funderar just om det här är något för mig. Eller om det bara blir ännu ett system i huset som tar min tid.
Har Ngenic Tune bara varit just good enough? Jag med bergvärme och trögt stenhus som har rätt OK komfort och låg förbrukning funderar just om det här är något för mig. Eller om det bara blir ännu ett system i huset som tar min tid.
Tog ett tag innan jag fick till rätt inställning på elprisstyrningen och innan den ”lärde” sig huset . Har nu följt den i 2 års tid (ca) och den har nog betalats sig redan . ”Påverkan” har funkat väldigt bra , den värmer upp huset extra under låga pristider som oftast är på natten så skönt med lite extra varmt när man går upp runt 06-tiden . Jag har tre innegivare på 200kvadrat var av en styr och märker stor skillnad på jämnheten i värmen i huset , var lite klurigt och välja ut vem eller vilka av innegivarna som skulle styra men beslöt mig för den i utbygget då stora toaletten ligger där . Har inställt på 19 grader och hela huset ligger på 18.9 - 19,1 ! Dock jobbar de på en lösning för nya systemet som ska vara billigare under natten och dyrare under dagen , lösningen de har just nu är att man lägger in en återkommande planering. Min planering är från och med 23:00 så värms huset upp till ca 20,5 grader för att sedan vid 06:00 ställa om sig till 19 grader igen . Detta har funkat bra och som sagt skönt med extra värme på mornarna . Jag tänker knappt på att jag har den längre , den sköter sig otroligt bra själv , enda jag märkte av dock var att när den skulle börja ”lura” huset/pannan att det var kallare ute när det var billigt var att huset/panna hängde inte riktigt med . Löste det genom att kontakta kundtjänst och be om att den skulle börja ”lura” huset/pannan en timme tidigare för annars kom den efter och nu funkar det perfekt. Lägger till en bild på påverkan så du/ni får se .Lime113 skrev:Angående Tibbers låga pris: Har läst igenom tråden senaste 2 åren och funnit både bra och dåliga saker. Dock har inget varit exceptionellt bra eller dåligt utan saker som kan förbättras eller saker som är trevliga.
Måste den köra från molnet, eller finns viss logik inbyggd i burken? Som alltid är man ju lite beroende att företagens server funkar och levererar funktion till samma pris om det inte går att köra lokalt...
min BVP är ju på sluttampen så har eg inte velat lägga pengar, nu nappade jag på detta pris, tyvärr gick det inte att få tibber-värvnings-bonusen då jag redan varit kund för ca 1 år sen. Men 2000 är det värt för att få tummen ur, jag hade tänkt bygga nåt själv med home assistant men tiden har inte infunnit sig... jag styr VVB från home assistant, skaffade en digital potentiometer för att kunna lura innegivare och utegivare på värmepumpen, men det kräver ju lite lödande och programerande som inte blivit av...
innegivare är efterlängtat då vi har en llvp och en braskamin som går ibland.
min BVP är ju på sluttampen så har eg inte velat lägga pengar, nu nappade jag på detta pris, tyvärr gick det inte att få tibber-värvnings-bonusen då jag redan varit kund för ca 1 år sen. Men 2000 är det värt för att få tummen ur, jag hade tänkt bygga nåt själv med home assistant men tiden har inte infunnit sig... jag styr VVB från home assistant, skaffade en digital potentiometer för att kunna lura innegivare och utegivare på värmepumpen, men det kräver ju lite lödande och programerande som inte blivit av...
innegivare är efterlängtat då vi har en llvp och en braskamin som går ibland.
Bra kommentarer och lärdomar!K Krca skrev:Tog ett tag innan jag fick till rätt inställning på elprisstyrningen och innan den ”lärde” sig huset . Har nu följt den i 2 års tid (ca) och den har nog betalats sig redan . ”Påverkan” har funkat väldigt bra , den värmer upp huset extra under låga pristider som oftast är på natten så skönt med lite extra varmt när man går upp runt 06-tiden . Jag har tre innegivare på 200kvadrat var av en styr och märker stor skillnad på jämnheten i värmen i huset , var lite klurigt och välja ut vem eller vilka av innegivarna som skulle styra men beslöt mig för den i utbygget då stora toaletten ligger där . Har inställt på 19 grader och hela huset ligger på 18.9 - 19,1 ! Dock jobbar de på en lösning för nya systemet som ska vara billigare under natten och dyrare under dagen , lösningen de har just nu är att man lägger in en återkommande planering. Min planering är från och med 23:00 så värms huset upp till ca 20,5 grader för att sedan vid 06:00 ställa om sig till 19 grader igen . Detta har funkat bra och som sagt skönt med extra värme på mornarna . Jag tänker knappt på att jag har den längre , den sköter sig otroligt bra själv , enda jag märkte av dock var att när den skulle börja ”lura” huset/pannan att det var kallare ute när det var billigt var att huset/panna hängde inte riktigt med . Löste det genom att kontakta kundtjänst och be om att den skulle börja ”lura” huset/pannan en timme tidigare för annars kom den efter och nu funkar det perfekt. Lägger till en bild på påverkan så du/ni får se .
Men säg att man har tre sensorer, hur balanserar jag det? Mina vattenburna element har bara en temp ut ur panna, justerar du förskjutning manuellt via termostatkropp?
Fick hem min Ngenic idag, måste säga att första intryck är positivt.
Mindre kul är ju att det tydligen gått knackigt för Ngenic, så de har just kommit ur nån rekonstruktion / försäljning / omnotering. Håller tummarna de överlever, annars är det väl utan deras moln en dyr tegelsten... Kan vara värt att tänka på för er som funderar på köp... Easee har jag köpt förut via tibber, tänkte att jag inte skulle köpa nåt "molnbaserat" igen, men så står man där... Skiter det sig får jag bygga nåt eget...
Mindre kul är ju att det tydligen gått knackigt för Ngenic, så de har just kommit ur nån rekonstruktion / försäljning / omnotering. Håller tummarna de överlever, annars är det väl utan deras moln en dyr tegelsten... Kan vara värt att tänka på för er som funderar på köp... Easee har jag köpt förut via tibber, tänkte att jag inte skulle köpa nåt "molnbaserat" igen, men så står man där... Skiter det sig får jag bygga nåt eget...
Liknande trådar
-
Ngenic Tune och värmepump som går väldigt mycket
Värmepumpar -
Fjärrvärme - utegivare visar fel - styrning med Ngenic tune
Fjärrvärme & Gas -
Ngenic Tune säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ngenic Tune - uppskattad besparing visar ett negativt värde?
Värme allmänt -
Ngenic tune till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes