H henlin431 skrev:
Njaej...ska jag vara helt ärlig är jag rätt säker på att Ngenics besparing tidigare visades i kr. Nu när jag kollar visar de i procent. Sen kan det ju vara omräkningar oavsett vad appen visar. Men enligt min fråga och deras svar nedan räknar det uppenbarligen i procent eftersom mitt andra exempel är fler ören än exempel ett.

Hursomhelst. Mitt svar från Ngenics support var från augusti förra året. De kan absolut ha gjort justeringar men deras svar då var glasklart. Bifogar frågan och svaret nedan (inklusive stavfel i original). Deras svar förbryllar en aning. De menar att Ngenic i båda lägena får styrningen att slå i taket. Det är ju exakt det som är felet.

-------------------------------------------------
Fråga:

Hej!

Jag har frågor om Ngenics hantering av spotpriset.

1. På måndagen ligger spotpriset mellan 1-5 öre det vill säga skillnaden är 500% som mest

2. På tisdagen ligger spotpriset på mellan 200-300 det vill säga en procentuell skillnad på 100%

Lägger Ngenic ändå mer fokus på måndagen i och med att diffen i procent är så mycket högre eller har ni en värdeslogik som tar hänsyn till att skillnaden på måndagen bara är 5 öre och försumbart trots den stora procentuella skillnaden?

--------------------------------
Svar:

"Ja det blir större skillnad på måndagen än på tisdagen. Men med hög inställning på elprisstyrningen så slåt båda i taket så att säga och då blir det samma i praktiken."
13th Marine 13th Marine skrev:
Men stämmer detta verkligen, mitt problem var att den gick väldigt hårt på priset, även om det var de billigaste timmarna så var det för dyrt tyckte systemet.
Ska ställa samma fråga till dem. Känns som de behöver utveckla om det inte är gjort. Den borde ju botta pumpen på måndagen så fort tisdagens pris blir känt för att göra av med så lite som möjligt när det skiljer så mycket.
 
K kjork skrev:
Ska ställa samma fråga till dem. Känns som de behöver utveckla om det inte är gjort. Den borde ju botta pumpen på måndagen så fort tisdagens pris blir känt för att göra av med så lite som möjligt när det skiljer så mycket.
Du har mitt fulla stöd!

Det blir ingen enorm effekt i pengar oavsett logik. Däremot är ju själva "tjänsten" för oss konsumenter att få en bekväm levnadsmiljö samtidigt som den är ekonomiskt optimerad. Det är den knappast om man springer runt och fryser för att spotpriset ligger mellan 1-9 öre på en dag och elprisstyrningen kämpar järnet.

Någon frågade (eller nämnde) vad tempdiffen kunde vara baserat på max hårdhet av styrning. 2 grader som mest är min egen erfarenhet. Dvs är huset inställt på 22 kan den droppa till 20 (eller strax under med bas av husets tröghet) innan den börjar mosa energi trots höga elpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
lidhem
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Du har mitt fulla stöd!

Det blir ingen enorm effekt i pengar oavsett logik. Däremot är ju själva "tjänsten" för oss konsumenter att få en bekväm levnadsmiljö samtidigt som den är ekonomiskt optimerad. Det är den knappast om man springer runt och fryser för att spotpriset ligger mellan 1-9 öre på en dag och elprisstyrningen kämpar järnet.

Någon frågade (eller nämnde) vad tempdiffen kunde vara baserat på hårdhet av styrning. 2 grader som mest är min egen erfarenhet. Dvs är huset inställt på 22 kan den droppa till 20 (eller strax under med bas av husets tröghet) innan den börjar mosa energi trots höga elpriser.
Nu när jag är igång vill jag fortsätta gnälla lite.

Jag har solpaneler. Det skiter Ngenic fullständigt i. Varför då? Det må bli aningen mer komplicerat för systemutvecklaren men det behöver inte vara integrationstungt hela vägen. De skulle komma långt genom att man petar in information om årlig produktion, självnyttjandegrad och sen använder färdiga integrationer för solprognoser (finns färdiga att använda). Det skulle vara en kanonstart. Relativt enkelt och helt plötsligt skulle de vara ledande på området. (eftersom de flesta andra är rejält sena).
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nu när jag är igång vill jag fortsätta gnälla lite.

Jag har solpaneler. Det skiter Ngenic fullständigt i. Varför då? Det må bli aningen mer komplicerat för systemutvecklaren men det behöver inte vara integrationstungt hela vägen. De skulle komma långt genom att man petar in information om årlig produktion, självnyttjandegrad och sen använder färdiga integrationer för solprognoser (finns färdiga att använda). Det skulle vara en kanonstart. Relativt enkelt och helt plötsligt skulle de vara ledande på området. (eftersom de flesta andra är rejält sena).
samma här. Jag har ställt frågan om man kan utnyttja track till det tillsammans med väderprognos för min plats men icke. Från 09-16 april - september hade elpriset kunnat lurats att vara noll öre.
 
K kjork skrev:
samma här. Jag har ställt frågan om man kan utnyttja track till det tillsammans med väderprognos för min plats men icke. Från 09-16 april - september hade elpriset kunnat lurats att vara noll öre.
Just Trackern testade jag och lämnade tillbaka. Den läser ju inte ut de tre olika faserna korrekt och det var därför oklart vad huset drog när 50% av energin kom från elnätet och 50% från taket. Tibbers pulse är betydligt bättre på det.

De som är villiga att lägga lite ytterligare tid och energi på problemet bör fundera på att bygga en egen styrning. Ngenics styrning är ju väldigt simpel (hårdvarumodulen). Man bör kunna styra en annan modul relativt enkelt med sina egna anpassade regler. Jag har funderat på att gå den vägen men har inte haft tiden ännu. Home Assistant är uppe och kör givetvis men med annan logik för tillfället. Finns en del forum och hjälp i ämnet.
 
H henlin431 skrev:
Just Trackern testade jag och lämnade tillbaka. Den läser ju inte ut de tre olika faserna korrekt och det var därför oklart vad huset drog när 50% av energin kom från elnätet och 50% från taket. Tibbers pulse är betydligt bättre på det.

De som är villiga att lägga lite ytterligare tid och energi på problemet bör fundera på att bygga en egen styrning. Ngenics styrning är ju väldigt simpel (hårdvarumodulen). Man bör kunna styra en annan modul relativt enkelt med sina egna anpassade regler. Jag har funderat på att gå den vägen men har inte haft tiden ännu. Home Assistant är uppe och kör givetvis men med annan logik för tillfället. Finns en del forum och hjälp i ämnet.
man fastnar för enkelheten. Tror också det kommer komma möjlighet att koppla upp sig mot en ersättning och släppa del av styrningen så det styrs mer centralt kopplat till resp elnätsbolag. Så som det tex finns tjänster att koppla upp batteri om man har det.

kul anekdot. För många år sedan fanns redan den möjligheten. De flesta hade elpannor och kunde genom elnätsbolaget ansluta sig till en tjänst. Det elbolaget sedan gjorde var att en extremt kort tid höjde frekvensen på elnätet. Det triggade alla uppkopplade och pannorna slogs av. På samma sätt styrdes tex stadsbelynsning.
 
K kjork skrev:
samma här. Jag har ställt frågan om man kan utnyttja track till det tillsammans med väderprognos för min plats men icke. Från 09-16 april - september hade elpriset kunnat lurats att vara noll öre.
Det går att fuska lite. Man kan i vissa fall ställa blockering på pumpen, både gällande varmvatten och uppvärmning. Blockeringen kan vara aktiv hela natten. Sen drar pumpen igång på morgonen och kör som vanligt på dagen. På så sätt styr man när Ngenic kan börja styra logik.

Mycket trubbigt verktyg givetvis men man kapar ungefär halva problemet.

Jag kör så på varmvattnet för tillfället. Det får bara värma mellan 9-18 dagligen. Men Ngenic har inte så mycket med det att göra (som jag förstått det)
 
H henlin431 skrev:
Det går att fuska lite. Man kan i vissa fall ställa blockering på pumpen, både gällande varmvatten och uppvärmning. Blockeringen kan vara aktiv hela natten. Sen drar pumpen igång på morgonen och kör som vanligt på dagen. På så sätt styr man när Ngenic kan börja styra logik.

Mycket trubbigt verktyg givetvis men man kapar ungefär halva problemet.

Jag kör så på varmvattnet för tillfället. Det får bara värma mellan 9-18 dagligen. Men Ngenic har inte så mycket med det att göra (som jag förstått det)
den har jag faktiskt inte tänkt på. Men teoretiskt borde ngenic anpassa sig efter satt blockering? Kanske ska titta på mellan vilka tider anläggningen producerar > 1 kWh eller mer och blocka allt den tiden.
 
K kjork skrev:
den har jag faktiskt inte tänkt på. Men teoretiskt borde ngenic anpassa sig efter satt blockering? Kanske ska titta på mellan vilka tider anläggningen producerar > 1 kWh eller mer och blocka allt den tiden.
Nej. Det tror jag inte den gör. Ngenic mosar spöktemperaturer mot värmepumpen som vanligt men blockeringen väger tyngst. Pumpens inställningar vinner!

Om man gillar morgon och kvällsrutiner från sängen kan man också lösa detta genom att via appen (innan man lägger sig) ställa ner huset till 14 grader i appen och sen när man vaknar dra upp huset till de 22 man strävar efter (eller vad man nu har). Aningen tjatigt givetvis men alla pumpar har inte blockeringsfunktioner.
 
H henlin431 skrev:
Nej. Det tror jag inte den gör. Ngenic mosar spöktemperaturer mot värmepumpen som vanligt men blockeringen väger tyngst. Pumpens inställningar vinner!

Om man gillar morgon och kvällsrutiner från sängen kan man också lösa detta genom att via appen (innan man lägger sig) ställa ner huset till 14 grader i appen och sen när man vaknar dra upp huset till de 22 man strävar efter (eller vad man nu har). Aningen tjatigt givetvis men alla pumpar har inte blockeringsfunktioner.
men jag tänker att ngenic lär sig trögheten i huset och om blockeringen ligger fast ett visst antal timmar per dygn så kanske det går ändå?
 
K kjork skrev:
den har jag faktiskt inte tänkt på. Men teoretiskt borde ngenic anpassa sig efter satt blockering? Kanske ska titta på mellan vilka tider anläggningen producerar > 1 kWh eller mer och blocka allt den tiden.
Man kan därtill ställa ner pumpens maxeffekt till 3kW tillskott. På så vis går den lite slöare men hela dagen och beroende på hur kompetent panelsystem man har är man mer säker på att få in tillräckligt från solen. Får pumpen köra upp till 9kW tillskott är det gränsfall i dåligt väder från panelerna :)

Vill också påpeka att ovanstående bara är delvis effektivt och rätt. I de fall pumpen har återvinning (SCOP på 4,39 i mitt fall) är det givetvis mest lönsamt att försöka köra det läget utan tillskott större delen av dygnet om det går.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
men jag tänker att ngenic lär sig trögheten i huset och om blockeringen ligger fast ett visst antal timmar per dygn så kanske det går ändå?
Jag läste också nåt om att ngenic "Lär sig" vissa saker. Oklart vad och med tanke på all den logik de garanterat har missat har jag själv inte räknat med någon högre form av medvetenhet i deras teknik.

Det dom kan lära sig och som är relativt enkelt är trögheten i huset vid en viss utetemperatur och på så vis räkna lite bättre på hur lång tid huset behöver för att nå måltemperatur (och när den måste börja mosa värme för att hinna innan nästa höga elpris slår).
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
@henlin431 fick svar från ngenic.

Hej Andreas!
Nej, den gåt mer på den absoluta skillnaden snarare än den relativa skillnaden kan man säga. Det är bäst så då priset i slutänden inte är så stor när elpriset är lågt. Det tillkommer ju en del absoluta delar som energiskatt och överföringsavgifter. Då blir det viktigare att spara kWh än att flytta på dem i tid kan man säga. Detaljerna för hur det beräknas är inte officiella tyvärr. :)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
B
Tittar jag på hur min anläggning kör, så noterar jag att den knappt bryr sig om att optimera värmepumpen om elpriset kanske är 10öre per dygn, om elpriset rör sig mellan 10 och 12 öre. Det är svårt att avgöra vad som beror på elprisstyrning då och vad som beror på att t.ex. sol eller matlagning ändrar värmebehovet inomhus. Liten diff på elpris = liten styrning. Och tempen inne är även jämn.

Men är det 10öre under natten, och sedan parkerar runt 40öre under dagen så är det tydligt att den försöker ladda på lite i förväg. Och ännu mer om det går från 70 öre till 150öre per kWh. Ofta är det då nån halv C för varmt inomhus inför en längre "elprisknäpp".

Jag tycker inställningen fungerar ganska bra (men jag har blockerat min elpatron också, för att i alla fall vara säker på att den inte går i onödan).

Känns som det finns nån återkoppling mellan hur huset svarar på utsignal till vp på något självlärande sätt. Jag hade kopplat på spabadet, och tagit upp det från 10 till 39C med hjälp av värmepumpen, samtidigt som jag drog på golvvärmen i garaget (var ca 7-8c där). Värmepumpen hade då lite svårt att hålla rätt inomhustemp i huset under natten, det blev lite kyligt på morgonen.

Dagen efter så såg jag att den gasade på värmepumpen lite extra, ungefär samma tid som jag startade uppvärmningen av garage/spabad (men avbröt gasandet när det började bli för varmt inne). Så på något sätt så försöker den förutspå värmebehovet, utöver det som vädret bidrar med i alla fall.

Jag tycker den är snabb på att identifiera att jag tänt en brasa i kaminen också.

Utan elprisoptimering, så är inomhustemperaturen jämnare för min del med ngenic jämfört med när jag försökte styra på kurva och inomhustempmätning.

Sedan tror jag det kan vara svårt att få exakta svar från ngenic. Det blir ofta AI modeller bakom styrningen som är lite svåra att analyser, och sedan själva affärshemligheter. Styrningen funkar för min del i alla fall.
 
  • Gilla
lidhem och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tittar jag på hur min anläggning kör, så noterar jag att den knappt bryr sig om att optimera värmepumpen om elpriset kanske är 10öre per dygn, om elpriset rör sig mellan 10 och 12 öre. Det är svårt att avgöra vad som beror på elprisstyrning då och vad som beror på att t.ex. sol eller matlagning ändrar värmebehovet inomhus. Liten diff på elpris = liten styrning. Och tempen inne är även jämn.

Men är det 10öre under natten, och sedan parkerar runt 40öre under dagen så är det tydligt att den försöker ladda på lite i förväg. Och ännu mer om det går från 70 öre till 150öre per kWh. Ofta är det då nån halv C för varmt inomhus inför en längre "elprisknäpp".

Jag tycker inställningen fungerar ganska bra (men jag har blockerat min elpatron också, för att i alla fall vara säker på att den inte går i onödan).

Känns som det finns nån återkoppling mellan hur huset svarar på utsignal till vp på något självlärande sätt. Jag hade kopplat på spabadet, och tagit upp det från 10 till 39C med hjälp av värmepumpen, samtidigt som jag drog på golvvärmen i garaget (var ca 7-8c där). Värmepumpen hade då lite svårt att hålla rätt inomhustemp i huset under natten, det blev lite kyligt på morgonen.

Dagen efter så såg jag att den gasade på värmepumpen lite extra, ungefär samma tid som jag startade uppvärmningen av garage/spabad (men avbröt gasandet när det började bli för varmt inne). Så på något sätt så försöker den förutspå värmebehovet, utöver det som vädret bidrar med i alla fall.

Jag tycker den är snabb på att identifiera att jag tänt en brasa i kaminen också.

Utan elprisoptimering, så är inomhustemperaturen jämnare för min del med ngenic jämfört med när jag försökte styra på kurva och inomhustempmätning.

Sedan tror jag det kan vara svårt att få exakta svar från ngenic. Det blir ofta AI modeller bakom styrningen som är lite svåra att analyser, och sedan själva affärshemligheter. Styrningen funkar för min del i alla fall.
Mycket bra summering. Det pekar ju åt att de fått till någon logik utöver det som fanns senast jag frågade.
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.