K kjork skrev:
Prisskillnaden bör väl vara samma ändå? Även om priset är fel och extremt högt kommer den ju styra efter det och göra värme de billiga timmarna. Har du mycket solinstrålning i utbygget? Kan också vara därför ingen värme är på. Jag har inte så extremt som du men ligger någon grad under inställd temp och pumpen är av. Med rätta, för så for rullgardinen åker upp värmer solen upp
Är ju bara 1,1 grad under inställt och det tycker jag är helt överkomligt, man får väl räkna med en diff på +- ca 1 grad?

K kjork skrev:
Prisskillnaden bör väl vara samma ändå? Även om priset är fel och extremt högt kommer den ju styra efter det och göra värme de billiga timmarna. Har du mycket solinstrålning i utbygget? Kan också vara därför ingen värme är på. Jag har inte så extremt som du men ligger någon grad under inställd temp och pumpen är av. Med rätta, för så for rullgardinen åker upp värmer solen upp
Jag tror inte det baserat på ett svar från supporten gällande det omvända.

När priset pendlade mellan 20-60öre över en dag ifrågasatte jag att "Ngenic" gasade under toppen på 60öre men inte timmen innan vilken låg på 20 öre, det är ju precis därför man skaffat systemet.

Fick ett något vagt svar om att priset var lågt hela dagen och att det därmed inte påverkade när pumpen tillverkar värme.

Jag förstår inte riktigt logiken, även om det är liten skillnad i pengar så är det ju en skillnad man avstår att utnyttja...

På samma sätt nu när priset är 6000öre ser man i kompenseringen att den dammar på med +20-22 grader. Sannolikt förväntar den sig lägre pris imorgon och bromsar hela dagen.

ARJU ARJU skrev:
Jag tror inte det baserat på ett svar från supporten gällande det omvända.

När priset pendlade mellan 20-60öre över en dag irågasatte jag att "Ngenic" gasade under toppen på 60öre men inte timmen innan vilken låg på 20 öre, det är ju precis därför man skaffat systemet.

Fick ett något vagt svar om att priset var lågt hela dagen och att det därmed inte påverkade när pumpen tillverkar värme.

Jag förstår inte riktigt logiken, även om det är liten skillnad i pengar så är det ju en skillnad man avstår att utnyttja...
När prisskillnaden är liten och pumpen gasar hårt vid billig timme blir ju inte skillnaden i pengen märkbar. Ponera att din pump vid billig timma kör 3x så hårt som den skulle om elpriset var fast en hel dag. 20x3=60. Det blir samma peng. Jag tror nog ngenic har räknat på det och kommit fram till att besparingen blir såpass liten att den prioriterar jämn temperatur istället.

du kan höra av dig till deras support så kan de ändra ditt system så det styr ännu hårdare mot elpris om du inte är nöjd.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
När prisskillnaden är liten och pumpen gasar hårt vid billig timme blir ju inte skillnaden i pengen märkbar. Ponera att din pump vid billig timma kör 3x så hårt som den skulle om elpriset var fast en hel dag. 20x3=60. Det blir samma peng. Jag tror nog ngenic har räknat på det och kommit fram till att besparingen blir såpass liten att den prioriterar jämn temperatur istället.

du kan höra av dig till deras support så kan de ändra ditt system så det styr ännu hårdare mot elpris om du inte är nöjd.
Min on/off bergvärmepump kan omöjligt förbruka 300%.
Med en prisskillnad på 60% från en timme till en annan finner jag det därmed ologiskt att inte utnyttja prisskillnaden, eftersom det fanns ett värmebehov under pristoppen.

Ngenic bör ha förutsett värmebehovet under toppen och förskjutit behovet till billigare timme innan och efter.

ARJU ARJU skrev:
Min on/off bergvärmepump kan omöjligt förbruka 300%.
Med en prisskillnad på 60% från en timme till en annan finner jag det därmed ologiskt att inte utnyttja prisskillnaden, eftersom det fanns ett värmebehov under pristoppen.

Ngenic bör ha förutsett värmebehovet under toppen och förskjutit behovet till billigare timme innan och efter.
Jag har ingen aning om vad din pump förbrukar men som jag skrev, hör av dig till supporten och beskriv ditt problem, då kan de ändra.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
Jag har samma problem här på morgonen, fel elpris och kallt. Har kontaktat supporten.

Priserna är uppdaterade i min app nu.

Vårt hus är inte så värmetrögt att jag kan gå en hel vinterdag utan värme.

• Gilla
jerka82 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Priserna är uppdaterade i min app nu.

Vårt hus är inte så värmetrögt att jag kan gå en hel vinterdag utan värme.
Gällande övriga kommentarer om logik kontra högt/lågt pris per dag. Enligt supporten är logiken samma. Det vill säga en diff på mellan 1-3 öre över dagen ger starkare värdering jämfört med 230-233 öre i variation på en dag. Det tycker jag själv är lite tokigt.

Om de nu inte ändrat logiken. Jag saknar egna värden där jag kan berätta för Ngenic vad jag anser är dyrt eller inte. Om det skiljer 500% i pris en dag men alltså rör sig från 1 till 5 öre vill jag ju att Ngenic inte bryr sig alls, trots procenten. En dag då det skiljer från 150-250 öre (alltså mycket mindre i procentskillnad) vill jag gärna att Ngenics logik slår hårt.

Men så bra var det tyvärr inte senast jag pratade med supporten.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Gällande övriga kommentarer om logik kontra högt/lågt pris per dag. Enligt supporten är logiken samma. Det vill säga en diff på mellan 1-3 öre över dagen ger starkare värdering jämfört med 230-233 öre i variation på en dag. Det tycker jag själv är lite tokigt.

Om de nu inte ändrat logiken. Jag saknar egna värden där jag kan berätta för Ngenic vad jag anser är dyrt eller inte. Om det skiljer 500% i pris en dag men alltså rör sig från 1 till 5 öre vill jag ju att Ngenic inte bryr sig alls, trots procenten. En dag då det skiljer från 150-250 öre (alltså mycket mindre i procentskillnad) vill jag gärna att Ngenics logik slår hårt.

Det finns uppenbarligen förbättringspotential.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
H henlin431 skrev:

Det är faktiskt lite tvärt emot vad jag läst mig till om ngenic. Det jag fått veta är att om besparingen är liten prioriteras jämn temperatur istället för kraftig styrning.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns uppenbarligen förbättringspotential.
Ska man vara ledande på såna här prylar och logik lär man vara snabbare på att serva kunder med logik som gäller just dessa typer av inställningar.

Jag gissar att det är dyrare att prisstyra när spotpriserna är nere på ett par ören. Speciellt i ett trögt hus.

K kjork skrev:
Det är faktiskt lite tvärt emot vad jag läst mig till om ngenic. Det jag fått veta är att om besparingen är liten prioriteras jämn temperatur istället för kraftig styrning.
Absolut. Men det beror ju på om besparingen räknas i riktiga pengar eller i procent

:)

H henlin431 skrev:
Ska man vara ledande på såna här prylar och logik lär man vara snabbare på att serva kunder med logik som gäller just dessa typer av inställningar.

Jag gissar att det är dyrare att prisstyra när spotpriserna är nere på ett par ören. Speciellt i ett trögt hus.
Men stämmer detta verkligen, mitt problem var att den gick väldigt hårt på priset, även om det var de billigaste timmarna så var det för dyrt tyckte systemet.

H henlin431 skrev:
Absolut. Men det beror ju på om besparingen räknas i riktiga pengar eller i procent

:)
Tolkade ditt inlägg som att du visste att det styrdes på procent.

K kjork skrev:
Tolkade ditt inlägg som att du visste att det styrdes på procent.
Njaej...ska jag vara helt ärlig är jag rätt säker på att Ngenics besparing tidigare visades i kr. Nu när jag kollar visar de i procent. Sen kan det ju vara omräkningar oavsett vad appen visar. Men enligt min fråga och deras svar nedan räknar de uppenbarligen i procent eftersom mitt andra exempel är fler ören än exempel ett.

Hursomhelst. Mitt svar från Ngenics support var från augusti förra året. De kan absolut ha gjort justeringar men deras svar då var glasklart. Bifogar frågan och svaret nedan (inklusive stavfel i original). Deras svar förbryllar en aning. De menar att Ngenic i båda lägena får styrningen att slå i taket. Det är ju exakt det som är felet. Å andra sidan kan det ju vara så att hela deras logik ändras så fort elprisstyrningen skruvas ner. Men exakt hur det sker framgår givetvis inte. Jag tror tyvärr att logiken är samma idag och att det som händer om man viktar mot lägre elprisstyrning är att samma logik slår, men mindre hårt. Däremot ingen skillnad i logik kopplat till de båda exemplen. Någon behöver göra ett akademiskt experiment här. Eller kanske fråga supporten igen. Mig har de nog tröttnat på. Jag mobbade ut deras energimätare och krävde pengarna tillbaka. Men det är en annan historia (och en annan logik de tyvärr misslyckades med)

-------------------------------------------------
Fråga:

Hej!

Jag har frågor om Ngenics hantering av spotpriset.

1. På måndagen ligger spotpriset mellan 1-5 öre det vill säga skillnaden är 500% som mest

2. På tisdagen ligger spotpriset på mellan 200-300 det vill säga en procentuell skillnad på 100%

Lägger Ngenic ändå mer fokus på måndagen i och med att diffen i procent är så mycket högre eller har ni en värdeslogik som tar hänsyn till att skillnaden på måndagen bara är 5 öre och försumbart trots den stora procentuella skillnaden?

--------------------------------
Svar:

"Ja det blir större skillnad på måndagen än på tisdagen. Men med hög inställning på elprisstyrningen så slåt båda i taket så att säga och då blir det samma i praktiken."

Redigerat:
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.