K kjork skrev:
ja du tänker nog fel faktiskt. Den kan väl inte dra såpass mycket? Däremot kan du nog minska kostnaden för uppvärmning
När jag ser över min elförbrukning per månad över ett år är dom som högst under vintermånaderna.
Tex dec: 700KWH, juni: 220Khw
Det som skiljer såklart uppvärmningen så har då tänkt att ca 300-500Kwh per vintermånad går till att hålla fjärrvärmen igång? hur tänker du annars att jag minskar kostnaden för uppvärmning?

H HusiNorr skrev:
När jag ser över min elförbrukning per månad över ett år är dom som högst under vintermånaderna.
Tex dec: 700KWH, juni: 220Khw
Det som skiljer såklart uppvärmningen så har då tänkt att ca 300-500Kwh per vintermånad går till att hålla fjärrvärmen igång? hur tänker du annars att jag minskar kostnaden för uppvärmning?
säkerligen kan du minska din förbrukning. Dels kostnaden för fjärrvärmen då ngenic tenderar att dra mindre pga innegivare samt smartare styrning och cirkpumpen verkar ju dra en del den också men är inte den på hela tiden?
Jag kan inte fjärrvärme men om du endast har utegivare så torde väl pumpen gå hela tiden? eller stängs den av om det inte finns värmebehov?

K kjork skrev:
säkerligen kan du minska din förbrukning. Dels kostnaden för fjärrvärmen då ngenic tenderar att dra mindre pga innegivare samt smartare styrning och cirkpumpen verkar ju dra en del den också men är inte den på hela tiden?
Jag kan inte fjärrvärme men om du endast har utegivare så torde väl pumpen gå hela tiden? eller stängs den av om det inte finns värmebehov?
Jag kan inte fjärrvärme heller men det är min gissning, att den stängs av om de inte finns behov.
Hehe en blind som leder en blind ;)

H HusiNorr skrev:
Jag kan inte fjärrvärme heller men det är min gissning, att den stängs av om de inte finns behov.
skriv till supporten hos ngenic, de svarar snabbt. Det finns också grupp på Facebook där du kan ställa frågan.

• Gilla
HusiNorr
  • Laddar…
Om någon är på jakt efter Ngenic Tune så finns de åter i lager hos Tibber om man är snabb. Går att få 500 kr ytterligare i rabatt när man blir kund, skicka PM så bjuder jag in, gäller även om man redan är kund och inte fått bonus.

H HusiNorr skrev:
hittade den här på twitter.

• Skärmavbild av Twitter-inlägg där användaren delar elbesparing med Ngenic Tune-system, noterar minskad förbrukning och jämnare inomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HusiNorr
  • Laddar…
Beställd 5 september på Webhallen för 4990. Levererad idag :D. Blir till att läsa igenom denna tråd igen och mecka lite i helgen. Kör timpris via Greenely och har en IVT Greenline HT bvp.
Elektronikprodukter, kablar och bruksanvisning på ett träbord, öppnad förpackning, heminredningsscen.
Skapa konto

• Gilla
kjork och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Beställd 5 september på Webhallen för 4990. Levererad idag :D. Blir till att läsa igenom denna tråd igen och mecka lite i helgen. Kör timpris via Greenely och har en IVT Greenline HT bvp.
[bild]
kul. Men installera den direkt. Det går snabbt och manualen är enkel.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde via godel 3/10, skulle då ha 4-6v enligt ngenics kundtjänst, var ett erbjudande till godels kunder, ordinare ledtid var 14v.
Jag anar att jag hamnat i den vanliga kön, och får väl hoppas på leverans i februari.

Jag fick förra veckan IVT Ge0 600 12kW på 2x150m energibrunn med Ngenic installerad (tidigare Thermia Diplomat 6kW på 1x 150m) och har följande frågor om hur Ngenic fungerar samt önskan om tips:

1. Värmekurva (vk)

a. Ngenic uppger "om påverkan mest är negativ/positiv mellan september-maj så är värmekurvan för låg/hög”. Stämmer följande tolkning:

i. Negativ: Röd stapel; Ngenic har gasat på pumpen genom att lura den att utetemperaturen är lägre än vad utegivare anger?

ii. Positiv: Grön stapel; Ngenic har bromsat pumpen genom att lura den att utetemperaturen är högre än vad utegivare anger?

b. Vad avser Ngenic med ”höja”/”sänka” vk”

i. Är en höjning en uppförflyttning av hela kurvan, d.v.s. öka värdet på både start och slutpunkterna, eller är det en ökning av slutvärdet, d.v.s. en brantare lutning?

ii. Hur önskar jag kalibrera in vk? Först höja slutpunkten när det är kallt ute, och när lämplig nivå funnen, kalibrera in startpunkten när det är varmare ute?

c. Övrigt

i. Sänkning av önskad innetemperatur på natten: Finns i pumpens inställningar. Får dessa genomslag i praktiken eller kapar Ngenic bort även dessa? Om ja, sänker Ngenic automatiskt nattemperaturen?

ii. Värmestopp: Finns i pumpens inställningar. Får dessa genomslag i praktiken eller trumfar Ngenic även dessa? Vill minnas att jag läst att Ngenic styr bort från uppvärmning när utetemperatur når 20 grader. Om det stämmer, är det möjligt att sätta den gränsen lägre?

2. Tips

a. Jag har tre plan; oinredd källare och två boendeplan, alla à c. 70 kvm. Vattenburen värme, ej golvvärme. Efter byte av system har följande oönskade konsekvenser uppstått:

i. Källare har nu 14-16 grader jfr med 16-18 innan systembyte

ii. Konvektorelement med fläkt, vattenburet, i torkrum: Ger nu lägre värme till den grad att kläderna inte blir torra. Något förslag på lösning som inte innebär byte till eldriven värmekälla?

b. Jag har två tankar om lösning, vad tror ni om dessa?

i. Lägga till en givare på övre plan, som är svalare än entréplan, varpå jag tolkar Ngenic som att det kommer värma på mer, p.g.a. sänkt uppmätt medeltemperatur. Som en indirekt effekt tänker jag att innetemperaturen i källaren kommer att gå upp.

ii. Även lägga till en givare i källaren. Detta utgår jag ifrån skulle lösa ovan problem, men att det blir som att hela systemet delvis eldar för kråkorna m.t.p. att källaren är oinredd/ej isolerad och att jag nöjer mig med 17-18 grader där?

Redigerat:
@kjork Vad hände här !? Haha
Mobilapp visar dygnsdata: utomhustemperatur, energiförbrukning, elpriser. Grafik för daglig översikt, svenska etiketter.
Skapa konto

K Krca skrev:
@kjork Vad hände här !? Haha
[bild]
ingen aning. Ngenic vill få upp värmen ser det ut som. Är det bara enstaka dag skulle jag inte lägga någon vikt vid det.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
Endast en dag detta hänt ! Tack för svar !

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag beställde via godel 3/10, skulle då ha 4-6v enligt ngenics kundtjänst, var ett erbjudande till godels kunder, ordinare ledtid var 14v.
Jag anar att jag hamnat i den vanliga kön, och får väl hoppas på leverans i februari.

Om du inte fått din kan du få köpa min, har en ngenic tune med 3 innegivare. Inköpt i sept 2022.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
L Lannelanne skrev:
Om du inte fått din kan du få köpa min, har en ngenic tune med 3 innegivare. Inköpt i sept 2022.
Fick nyss ett mail om att jag kanske får den i Mars :sweat:
Tackar för erbjudandet, men tror det finns andra som är beredda på att betala med än mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.