4 4väggarochtak skrev:
Jag har träbjälklag i båda våningsplanen med golvvärme och underst en inredd källare (utan golvvärme), därmed anses det nog vara motsatsen till trögt (flyktigt?). Flödena i golvvärmestlingorna står på max i båda fördelarskåpen eftersom jag har Uponor Smatrix Wave-styrning som ställer in det automatiskt av sig själv. Men eftersom jag upplevde att de sällan nådde upp till de inställda temperaturerna i respektive rum pga "otakt" mellan värmepump och fördelarnas ventiler och när de var öppna/stängda, så ställde jag dem på max istället så de alltid ska vara öppna när värmepumpen producerar. Med det resonemanget borde jag kanske sänka termostaten där Tune-givaren sitter för att sprida ut värmen bättre till de övriga rummen, eller?

Någon som också har koll på hur man på bästa sätt ställer in en cirkulationspump? Jag hade svårt att tyda de diagrammen.

Där du har din ngenic ska du inte strypa. Sa du inte att det fanns fler lägen på pumpen du kunde ändra? Ändra till högre än det står idag. Alternativt flytta innegivaren till det kallaste rummet och stryp övriga rum med rumstermostater

Jo precisd
K kjork skrev:
Där du har din ngenic ska du inte strypa. Sa du inte att det fanns fler lägen på pumpen du kunde ändra? Ändra till högre än det står idag. Alternativt flytta innegivaren till det kallaste rummet och stryp övriga rum med rumstermostater
Just det ja, konsekvensen av att strypa termostaten där Tune'n är blir ju att den kan försöka köra pumpen hårdare när den kanske inte tycker den kommer upp i rätt temp, nu satte jag termostaten till 22 grader och Tune är på 21,5, men kan säkerligen bli så att de börjar motverka varandra...

Ska ringa Ngenic om placeringen, men testar kanske det du säger och flyttar Tune'n till ett kallare rum som får styra resten. Jag har tidigare haft "problem" med att returen varit för varm, då har det varit antingen att cirkulationspumpen står på för hög hastighet så värmen inte hinner avges eller att termostaterna för fördelarna stängt slingorna och därmed har vattnet i princip bara åkt in i skåpet och tillbaka igen.

4 4väggarochtak skrev:
Jo precisd

Just det ja, konsekvensen av att strypa termostaten där Tune'n är blir ju att den kan försöka köra pumpen hårdare när den kanske inte tycker den kommer upp i rätt temp, nu satte jag termostaten till 22 grader och Tune är på 21,5, men kan säkerligen bli så att de börjar motverka varandra...

Ska ringa Ngenic om placeringen, men testar kanske det du säger och flyttar Tune'n till ett kallare rum som får styra resten. Jag har tidigare haft "problem" med att returen varit för varm, då har det varit antingen att cirkulationspumpen står på för hög hastighet så värmen inte hinner avges eller att termostaterna för fördelarna stängt slingorna och därmed har vattnet i princip bara åkt in i skåpet och tillbaka igen.
ja precis. Ngenic vill ju skapa en övertemperatur som den vill ta av när elen är dyr. Stryper du i samma rum som innegivaren sitter så gasar och bromsar du samtidigt vilket är oerhört ineffektivt.

anledningen att du har för hög temp kan som du skriver bero på fel flöde, men du kan också ställt pumpens värmekurva för högt och då ströp rumstermostaterna för det blev för varmt. Den kurvan justerar ju ngenic indirekt genom att bestämma vilken utetemp du har.

jag tycker du kan prova det här.

1: Där innegivaren sitter ställer du upp rumstermostaterna på max. I övriga rum ställer du in samma värden som du har ställt temperatur i ngenics app. Vänta 1-2 dygn och se vad som händer. Blir det ändå inte varmt i rummen så ökar du flödet på cirkulationspumpen. Vänta ytterligare något dygn.

2: flytta innegivaren till ngenic till det kallaste rummet, ställ den termostaten på max, övriga ställer du på samma temp som du ställt i appen.

För mig låter det som att dina rum har väldigt olika värmebehov, alltså rummen behöver olika varmt vatten för att hålla samma temperatur.

i den bästa av världar ska alla rum få samma temperatur när alla termostater är satta på max.

I ditt fördelarskåp där du har ställdonen och slingorna kan du också öka eller minska flödet till resp slinga. Man kan öka lite där det är kallt och minska där det är varmt. Men om du skruvar så kom ihåg hur mycket så du kan återställa vid behov.

K kjork skrev:
Ett tips till er.
Jag har upplevt en längre tid att min pump räknar om beräknad framledning på tok för långsamt.
Säg att pumpen ligger på 0 grader för att sedan bli lurad till 20+. Det kunde ta upp emot en timma för min pump att beräkna den nya framledningen och således körde den på rätt hårt även när elen är dyr.

jag har haft kontakt med supporten. Så nu luras min pump 30min innan standard. Nu bevakar jag och ser ifall den hinner stänga av sig i tid.
Har du upplevt att det blivit bättre nu? Jag har samma problem. Min Nibe 1125 kan gå långt in på fm trots att elpris skjutit i höjden för länge sedan. Tune har lurat med höjd utetemp ganska länge innan pumpen stänger av. Min VP-min står på 60. Kan det hjälp att ändra denna? Sänka ?

B burton skrev:
Har du upplevt att det blivit bättre nu? Jag har samma problem. Min Nibe 1125 kan gå långt in på fm trots att elpris skjutit i höjden för länge sedan. Tune har lurat med höjd utetemp ganska länge innan pumpen stänger av. Min VP-min står på 60. Kan det hjälp att ändra denna? Sänka ?
vad menar du när du skriver att den står på 60?

Hade samma fråga/problem som dig. Efter att jag stängt av dämpningsfunktionen på min lvvp funkar det klockrent, precis sådana kurvor jag vill ha utan överlapp. Notera att jag ställt ner/upp innetempen den här dagen ifall ngn tycker variationen är ovanligt hög.

• Applikationsskärmbild som visar utomhustemperatur, påverkan och elpriser över tid för 9 december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • App-skärm med temperaturdata för inomhus, utomhus och påverkan; diagram; datum; navigationskontroller.
    Skapa konto
K kjork skrev:
vad menar du när du skriver att den står på 60?
kanske inte alls har med stopp av vp, bara start.

• Svensk text om inställningar för värmepumps gradminuter, installationsområden, och menyhantering.
    Skapa konto
B burton skrev:
kanske inte alls har med stopp av vp, bara start.
ändrar du det värdet så borde pumpen starta senare och stänga av sig tidigare. Eller så hör du av dig till supporten och ber dem lura din pump tidigare vid högt elpris.

K kjork skrev:
ändrar du det värdet så borde pumpen starta senare och stänga av sig tidigare. Eller så hör du av dig till supporten och ber dem lura din pump tidigare vid högt elpris.
Om jag sänker vp-min så startar den tidigare vad jag förstår, stänger den också av sig tidigare?

varit i kontakt m support och de skulle pröva att öka tiden, vad nu det innebär.

B burton skrev:
Om jag sänker vp-min så startar den tidigare vad jag förstår, stänger den också av sig tidigare?

varit i kontakt m support och de skulle pröva att öka tiden, vad nu det innebär.

B burton skrev:

sänker du från 60 till 50 så startar pumpen tidigare.

när den producerar värme så vill den jobba ned gradminuterna så om den står på -60 så stänger den av sig när den kommer dit. Står den på -50 så stänger den av sig där. -50 kommer efter -60 så pumpen kommer vara på längre.

men jag tror det är bättre att du låter den inställningen vara och låta supporten ändra istället eftersom du redan har en kontakt med dem.

K kjork skrev:
sänker du från 60 till 50 så startar pumpen tidigare.

när den producerar värme så vill den jobba ned gradminuterna så om den står på -60 så stänger den av sig när den kommer dit. Står den på -50 så stänger den av sig där. -50 kommer efter -60 så pumpen kommer vara på längre.

men jag tror det är bättre att du låter den inställningen vara och låta supporten ändra istället eftersom du redan har en kontakt med dem.
ok tack,jag tar det vidare med supporten så får jag ha lite koll och se om den ändrar beteende. funderar just på om det kan påverka om man tillåter elpatron eller inte. Utan elpatron orkar den kanske inte helt nu när det blir kallare och dröjer därav. Jag har testat lite med elpatron av och på för att se het den beter sig, just nu är den av.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Hade samma fråga/problem som dig. Efter att jag stängt av dämpningsfunktionen på min lvvp funkar det klockrent, precis sådana kurvor jag vill ha utan överlapp. Notera att jag ställt ner/upp innetempen den här dagen ifall ngn tycker variationen är ovanligt hög.
hur har det gått?

K kjork skrev:
hur har det gått?
K kjork skrev:
hur har det gått?
Det här blir långt:
Jodå, Ngenic kompenserar nu på ett sätt så att kurvan ser snygg ut i princip utan överlappning mellan tempkompensation och spotprishöjning. Men jag har ändå problemet i att det bara är det största rummet som blir varmt enligt inställning. Håller därför nu på att testa att ha golvvärmetermostaten för det största rummet satt på 21,5grader, samma som Ngenic nu är satt på, med tanken att flödet stryps när den tempen uppnåtts men att de andra rummen har helt öppna termostater för få värme. Även stängt bypassen i samma fördelare. Har ju ett skåp även på 2a våningen med slingor där termostaterna är på max men kommer aldrig upp i mer än ca 1,5-2 grader lägre än i stora rummet på 1a plan.

Men nu är det -7 grader ute (bor i Gbg) och med Ngenics kompensering på 8 grader tror den det är -15 ute, vilket gör att lvvp’n går ganska hårt med f n framledningstemp på 31 grader. Får känslan av att det kanske är onödigt hårt?

Funderar också på lvvp-kurvan, ser den ok/normal ut med tanke på förutsättningarna? Träbjälklag i båda plan. 70talshus som är tilläggsisolerat på de flesta ställen med ftx och elitfönster 3glas från 2013.

funderar pckså på om oförmågan att nå upp till högre temp på 2a vån. Kan bero på om externa cirkpumpen är underdimensionerad? Lvvp står i källare o e ca 4m höjdskillnad från den till fördelaren högst upp.

Någrw värden på lvvp som ser märkliga ut?

• Mobilapp visar elprisets förändring över tid med en linjediagram för en dag.
    Skapa konto
  • Digital termostatpanel visar max framledningstemperatur på 45 grader Celsius med tid och temperaturkurvor.
    Skapa konto
  • Temperaturövervakningsapp visar inomhus och utomhus temperaturer med diagram, genomsnitt och peak-värden.
    Skapa konto
  • Display visar uppvärmningssystemets temperatur, just nu 35 grader Celsius, med graf och justeringsratt.
    Skapa konto
  • Digital display visar temperaturer för värmevatten och kondens i ett uppvärmningssystem, omgiven av vit plast.
    Skapa konto
  • Display visar temperaturer för olika komponenter i värmesystem, inklusive stopp-, framlednings- och returtemperatur.
    Skapa konto
  • Digital display visar olika temperaturvärden, sannolikt för ett värmesystem. Knapp för inställningar syns nedanför.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel visar temperaturer för kylsystemkomponenter på svenska, med en justeringsknapp nedanför.
    Skapa konto
  • Industriell anordning, metall, etikettinformation, märke Alitech, tekniska specifikationer. Made in EU.
    Skapa konto
Jag har tidigare undrat varför det med Ngenic blev kallare på natten hos mig när jag tyckt att den borde köra på extra för att få värme, nu insåg jag varför. -jag har sedan i början på hösten ställt in så den kör ett eget vv-program på natten när elen e som billigast eftersom det e ngt som Ngenic inte styr över. Men om jag förstått inställningarna rätt kör den vv i 180min mellan 01-05. Inte konstigt om innetempen då hinner sjunka och den får brassa på under morgonkvisten. Men låter det vara så om ingen har ett motargument för det.

• Gilla
kjork
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Jag har tidigare undrat varför det med Ngenic blev kallare på natten hos mig när jag tyckt att den borde köra på extra för att få värme, nu insåg jag varför. -jag har sedan i början på hösten ställt in så den kör ett eget vv-program på natten när elen e som billigast eftersom det e ngt som Ngenic inte styr över. Men om jag förstått inställningarna rätt kör den vv i 180min mellan 01-05. Inte konstigt om innetempen då hinner sjunka och den får brassa på under morgonkvisten. Men låter det vara så om ingen har ett motargument för det.
4 4väggarochtak skrev:
efter man installerat sin ngenic så ska du inte ändra vare sig värmekurva eller kurvförskjutning. Allt det ändras indirekt av din ngenic och är du på där och ändrar så kommer den ha väldigt svårt att lära sig ditt hus.

Det där med varmvattnet skulle jag nog ändrat tillbaka till standard. I natt tex är det ca fem timmar som elen är billig och då kör du VV tre av dem? Dock ska ju ngenic lära sig det också men förutsättningarna blir ju lite svåra.

cirkpumpen är säkert av rätt dimension annars har de som installerat inte gjort rätt, du kan däremot kontrollera så du har rätt tryck i golvärne/radiatorkretsen.

sen tror jag du gör fel i att strypa med termostaterna där du har innegivaren. Du borde öppna fullt där.

där din innegivare är ska det vara fullt öppet, övriga rum kan du strypa med rumsgivare.
Hur gick det när du ökade flödet på cirkpumpen? Någon effekt efter du strypt i andra rum än där din ngenic är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.