H Hansjons skrev:
Säkert en dum fråga, men vad menas med en split modell?
En värmepump som cirkulerar kylmediat till en värmeväxlare inne. Motsatsen är så kallade enhetsggregat som har hela kylkretsen i utedelen och cirkulerar värmevattnet ut till den.

Fördelen med enhetsaggregaten är att det inte behövs någon kyltekniker för installatin och det är högre gränser för hur mycket köldmedia man får ha innan man måste genomföra regelbundna täthetskontroller.
 
J jespgrun skrev:
Jag har en 409 och ångrar djupt att jag inte köpte en split modell
Varför?
 
K kjork skrev:
Ett tips till er.
Jag har upplevt en längre tid att min pump räknar om beräknad framledning på tok för långsamt.
Säg att pumpen ligger på 0 grader för att sedan bli lurad till 20+. Det kunde ta upp emot en timma för min pump att beräkna den nya framledningen och således körde den på rätt hårt även när elen är dyr.

jag har haft kontakt med supporten. Så nu luras min pump 30min innan standard. Nu bevakar jag och ser ifall den hinner stänga av sig i tid.
Jag har också sett det med min inverterstyrda LVVP, den 29e nov ringde jag till Ngenic-supporten och de minskade på omställningstiden precis som du säger (29e nov printscreen är innan ändringen). Fick då också rådet att ställa upp framledningstempen, så då justerade jag från 35 grader till 37 (bor i Göteborg). Men jag tycker fortfarande att det inte riktigt fungerar så bra som det kanske borde kunna.

Tempen är inställd på 21,5grader konstant och besparing på näst högsta så ska ta hänsyn till timpriset, men tycker inte den gör det tillräckligt mycket, som ni ser i alla printscreens blir innetemp'en inte uppnåd under nätterna, även om det varit ungefär lika varmt på natten som på dagen och även varmare på natten den 6e, är inte det märkligt? Samtidigt är påverkan hög med 1-3 timmar långt överlapp varje dag när priset stiger, oftast runt 08:00. Tycker LVVP'n kör ganska hårt (idag 09:00 körde kompressorna på 60%) just runt 7-8-9-tiden. Bara jag som tycker det är märkligt?



Appskärm som visar inomhustemperatur, utomhustemperatur, påverkan på energikonsumtion och elpriser under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av väder- och energiövervakningsdata inklusive inomhus- och utomhustemperatur samt elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App-skärmdump visande temperaturdata, energiförbrukning, medeltemperatur och elpriser för en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appskärm visar temperaturdata inomhus, utomhus, värmepumpens påverkan, och elpriser över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollade på pumpen igen, jag har haft "Tyst"-funktionen på Auto mellan 21:30-07:30 där funktionen också stängs av vid lägre än -10 grader. Stängde av den nu och ska kolla några dagar hur det påverkar, både om innetempen på natten blir jämnare och hur hårt den kör vid 7-8-9-tiden på morgonen. Återkommer.
 
4 4väggarochtak skrev:
Kollade på pumpen igen, jag har haft "Tyst"-funktionen på Auto mellan 21:30-07:30 där funktionen också stängs av vid lägre än -10 grader. Stängde av den nu och ska kolla några dagar hur det påverkar, både om innetempen på natten blir jämnare och hur hårt den kör vid 7-8-9-tiden på morgonen. Återkommer.
Gissar att du har golvvärme? Har du termostater i alla rum? I så fall vad står de på?
 
K kjork skrev:
Gissar att du har golvvärme? Har du termostater i alla rum? I så fall vad står de på?
Golvvärme ja, både första och andra plan. Jag har termostater, men satt dem på högsta tempen för att de alltid ska vara öppna, lära mig den dyra vägen att det sällan lirar bra med en LVVP utan ack.tank. Men nu när du säger det har jag hört hur ställdonen ändå rört sig då och då så kanske ska koppla bort dem helt. Hur vet jag om de är normally open eller normally closed? Styrningen är Uponor med deras ställdon och fördelaren i ett av skåpen är Wermgo samt i det andra Uponor.
 
4 4väggarochtak skrev:
Golvvärme ja, både första och andra plan. Jag har termostater, men satt dem på högsta tempen för att de alltid ska vara öppna, lära mig den dyra vägen att det sällan lirar bra med en LVVP utan ack.tank. Men nu när du säger det har jag hört hur ställdonen ändå rört sig då och då så kanske ska koppla bort dem helt. Hur vet jag om de är normally open eller normally closed? Styrningen är Uponor med deras ställdon och fördelaren i ett av skåpen är Wermgo samt i det andra Uponor.
det kan också vara så att slingorna inte är optimerade för ditt hus och en slinga tar mer än en annan som kanske blir nästan utan flöde.

testa detta.

i rummet där du har innegivaren ställer du rumstermostaten på max. I övriga rum ställer du samma temp som du har ställt i ngenic. Systemet är såpass trögt och den värmen som ska ut när elen är billig hinner knappt ut i huset innan elen är dyr igen. Testa så får du se. Kan vara så att det hjälper mycket
 
K kjork skrev:
det kan också vara så att slingorna inte är optimerade för ditt hus och en slinga tar mer än en annan som kanske blir nästan utan flöde.

testa detta.

i rummet där du har innegivaren ställer du rumstermostaten på max. I övriga rum ställer du samma temp som du har ställt i ngenic. Systemet är såpass trögt och den värmen som ska ut när elen är billig hinner knappt ut i huset innan elen är dyr igen. Testa så får du se. Kan vara så att det hjälper mycket
Tack för tipset, men vad skulle det testet ge mig menar du?

Jag tror slingorna är helt öppna, min cirk.pump är ställd på mellanläget, osäker vad det innebär eftersom jag hade svårt att utläsa de diagrammen. Men när jag ställer den på den lägre hastigheten så märkte jag att golven på vissa ställen fick kalla fläckar. Just nu är framledningstemp ca 35 grader och retur ca 30 grader, så iaf det verkar väl Ok?
 
4 4väggarochtak skrev:
Tack för tipset, men vad skulle det testet ge mig menar du?

Jag tror slingorna är helt öppna, min cirk.pump är ställd på mellanläget, osäker vad det innebär eftersom jag hade svårt att utläsa de diagrammen. Men när jag ställer den på den lägre hastigheten så märkte jag att golven på vissa ställen fick kalla fläckar. Just nu är framledningstemp ca 35 grader och retur ca 30 grader, så iaf det verkar väl Ok?
Jag menar strypningen på själva slingorna. Vattnet tar ju lättaste vägen (kortaste slingan) därför är de strypta olika. Framledningen kan ju vara hur hög som helst men det hjälper inte om vattnet inte kommer ut i slingorna. Testar du det du skrev hjälper termostaterna till att fördela vattnet till de slingorna som behöver det mest.

sen har du helt rätt i att man helst ska ha alla termostater på max men det fungerar inte om det är felaktigt strypta.
 
K kjork skrev:
Gissar att det du skriver betyder att elpatron kickar in när den ligger på -500 gradminuter?

Kan du se historik om pumpen vart nere på -500 GM? I så fall lär det ju vara den inställningen. Prova att ställa den på Max och kolla hur det blir
testade att ställa ts-min på 1500. Hade bilen inställd på laddning kl 2, 3.40 slutade den ladda trots att den inte kommit upp i önskad %. Detta förmodligen pga att elpatronen kickade in. Kollade då easee som väntade på smart laddning. Stängde manuellt av elpatronen ca 05:30. Då hoppade laddning av bil igång igen.

kan vara så att inställningen ts-min 1500 dröjde inkoppling av elpatronen. Kollade och den hade gått ytterligare 2h sedan igår och det stämmer med tiden då laddning av bil pausade.

ser ett problem med att elpatronen skall hindra billsddning de timmarna med lägst pris. Skall testa att sätta maxvärde på ts-min, dvs 2500, kommer väl dröja patronen ytterligare. Skall även testa att stänga av patronen helt och se hur den önskade tempen 19 grader uppnås.

patronen går 0 el 100% el kan den gå däremellan?
 
B burton skrev:
testade att ställa ts-min på 1500. Hade bilen inställd på laddning kl 2, 3.40 slutade den ladda trots att den inte kommit upp i önskad %. Detta förmodligen pga att elpatronen kickade in. Kollade då easee som väntade på smart laddning. Stängde manuellt av elpatronen ca 05:30. Då hoppade laddning av bil igång igen.

kan vara så att inställningen ts-min 1500 dröjde inkoppling av elpatronen. Kollade och den hade gått ytterligare 2h sedan igår och det stämmer med tiden då laddning av bil pausade.

ser ett problem med att elpatronen skall hindra billsddning de timmarna med lägst pris. Skall testa att sätta maxvärde på ts-min, dvs 2500, kommer väl dröja patronen ytterligare. Skall även testa att stänga av patronen helt och se hur den önskade tempen 19 grader uppnås.

patronen går 0 el 100% el kan den gå däremellan?
det är bara testa. Märker du någon skillnad efter du ställt in rumstermostaterna?

såg nu att min elpatron också kickat in. Min pump blev lurad att det blev minus 17 grader ute. Då hinner den helt enkelt inte med och patronen startar. Har också höjt mitt värde nu för att förhindra att elpatronen startar. Men det är också svårt att veta om det är bra eller dåligt när den är igång. Idag är besparingen nästan tre kronor mellan billigt och dyrt.

på min pump jobbar kompressorn ihop med patronen som går till med flera steg. Jag har 8 kW som Max på min patron men nu när jag kollade så låg den på 3kw. Så den går till i steg antar jag. Vet inte hur det är på andra pumpar.
 
K kjork skrev:
det kan också vara så att slingorna inte är optimerade för ditt hus och en slinga tar mer än en annan som kanske blir nästan utan flöde.

testa detta.

i rummet där du har innegivaren ställer du rumstermostaten på max. I övriga rum ställer du samma temp som du har ställt i ngenic. Systemet är såpass trögt och den värmen som ska ut när elen är billig hinner knappt ut i huset innan elen är dyr igen. Testa så får du se. Kan vara så att det hjälper mycket
tänkte jag skulle testa det här nu, men som det är hos mig sitter innegivaren relativt centralt placerad i mitt ganska öppna kvadratiska hus. I de två rum som är i två av hörnen och är en bit från innegivaren är det kallare. Tune är ställd på 21,5 sedan tidigare, innegivaren visar 20,6 och de termostater i de andra rummen visar 18,6 och 18,8. Borde inte det betyda tvärt emot vad du skrev, att jag istället bör begränsa slingan som är vid Tune för att skicka ut mer i de kallare områdena?

Efter en natt utan ”tyst”-funktionen aktiverad blev det ingen skillnad mot tidigare trend där innetemp blir kallare på natten. Det finns en funktion på LVVPn som bestämmer om den ska ta hänsyn till om huset är värmetrögt eller ej där den står på lägsta (ej särskilt trögt, trähus). Kan det vara den som gör det?
 
4 4väggarochtak skrev:
tänkte jag skulle testa det här nu, men som det är hos mig sitter innegivaren relativt centralt placerad i mitt ganska öppna kvadratiska hus. I de två rum som är i två av hörnen och är en bit från innegivaren är det kallare. Tune är ställd på 21,5 sedan tidigare, innegivaren visar 20,6 och de termostater i de andra rummen visar 18,6 och 18,8. Borde inte det betyda tvärt emot vad du skrev, att jag istället bör begränsa slingan som är vid Tune för att skicka ut mer i de kallare områdena?

Efter en natt utan ”tyst”-funktionen aktiverad blev det ingen skillnad mot tidigare trend där innetemp blir kallare på natten. Det finns en funktion på LVVPn som bestämmer om den ska ta hänsyn till om huset är värmetrögt eller ej där den står på lägsta (ej särskilt trögt, trähus). Kan det vara den som gör det?
Går det stänga av funktionen trögt hus? Annars skulle jag påstå att det är trögt eftersom du har golvvärme gjuten i plattan.

du kan också testa att flytta innegivaren (den till ngenic) till det kallaste rummet och strypa manuellt i de övriga.
 
4 4väggarochtak skrev:
tänkte jag skulle testa det här nu, men som det är hos mig sitter innegivaren relativt centralt placerad i mitt ganska öppna kvadratiska hus. I de två rum som är i två av hörnen och är en bit från innegivaren är det kallare. Tune är ställd på 21,5 sedan tidigare, innegivaren visar 20,6 och de termostater i de andra rummen visar 18,6 och 18,8. Borde inte det betyda tvärt emot vad du skrev, att jag istället bör begränsa slingan som är vid Tune för att skicka ut mer i de kallare områdena?

Efter en natt utan ”tyst”-funktionen aktiverad blev det ingen skillnad mot tidigare trend där innetemp blir kallare på natten. Det finns en funktion på LVVPn som bestämmer om den ska ta hänsyn till om huset är värmetrögt eller ej där den står på lägsta (ej särskilt trögt, trähus). Kan det vara den som gör det?
samtidigt är det så att ngenic ska lära sig ditt hus och husets värmedynamik, så grunden är att golven närmst innegivaren, där ska termostaterna stå på max. Negenic ska då lära sig hur ditt hus fungerar beroende på hur mycket ngenic luras.

eftersom du har hög elprisstyrning kommer innertemperaturen variera en del. Om du tittar vid lunch idag borde ditt tröga system kommit upp i temperatur. Du skrev något om en cirkpump också? Kan du öka flödet på den? Om du kan det så testa att höja den.
 
K kjork skrev:
Går det stänga av funktionen trögt hus? Annars skulle jag påstå att det är trögt eftersom du har golvvärme gjuten i plattan.

du kan också testa att flytta innegivaren (den till ngenic) till det kallaste rummet och strypa manuellt i de övriga.
Jag har träbjälklag i båda våningsplanen med golvvärme och underst en inredd källare (utan golvvärme), därmed anses det nog vara motsatsen till trögt (flyktigt?). Flödena i golvvärmestlingorna står på max i båda fördelarskåpen eftersom jag har Uponor Smatrix Wave-styrning som ställer in det automatiskt av sig själv. Men eftersom jag upplevde att de sällan nådde upp till de inställda temperaturerna i respektive rum pga "otakt" mellan värmepump och fördelarnas ventiler och när de var öppna/stängda, så ställde jag dem på max istället så de alltid ska vara öppna när värmepumpen producerar. Med det resonemanget borde jag kanske sänka termostaten där Tune-givaren sitter för att sprida ut värmen bättre till de övriga rummen, eller?

Någon som också har koll på hur man på bästa sätt ställer in en cirkulationspump? Jag hade svårt att tyda de diagrammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.