K kr1c4r skrev:
Fan min avfuktare verkar det som att man måste sätta på manuellt efter strömmen brutits …
kanske går lösa med en "Switchbot"?

M MrDizzy skrev:
kanske går lösa med en "Switchbot"?

Oj vad är det ? Haha

M MrDizzy skrev:
[länk]

[media]

Ser ut som en shysst lösning , schemastyrning! Tack för tipset !

K kr1c4r skrev:
Ser ut som en shysst lösning , schemastyrning! Tack för tipset !
Läste om den först idag här på BH.
Såg ut som en smutt lösning på många saker som kräver att en knapp trycks på.
Ska köpa två själv nästa vecka

• Gilla
Krca
  • Laddar…
A A.G skrev:
Är det under den tiden som anges som varmvattnet produceras. Ex anger jag 19:00-06:00 så producerar den varmvatten inom den tiden och övrig tid inte?
I mitt fall ställer jag in blockeringstiden. Det blir alltså tvärtom. När jag sätter kl 5 till kl 2 är det alltså 21 timmar jag blockerar den vilket då ger drift mellan kl 2 till kl 5.

Någon som vet hur Ngenic påverkar när högsta elprisstytning är satt? Står i min Ngenic-app (jag har en Bosch LVVP) att den ”kan medföra extra anv. av elpatron”. Ngn som vet varför, är det ifall elpriset är som läget en kort stund bara så måste VP’n maxa produktionen just då eller hur ser logiken ut kring det?

Jag tolkar det som att påverkan som Ngenic gör kan leda till att pumpen får ett så stort energi behov att fylla att den kör elpatron till hjälp för att komma ikapp. Ngenic lurar ju pumpen att det inte finns lika stort värmebehov vid högt elpris för dagen. För att sedan göra tvärt om och säga till pumpen att värmebehovet är större för att ”buffra” till nästa peak vid lågt elpris. Det kan då göra att elpatron behövs för att pumpen skall orka med. Sen justerar den hur mycket den luras beroende på hur stor skillnaden det är mellan dal och topp.
Men det är min uppfattning av det hela. Upplever att det fungerade bra i vintras och att det blev bra kostnadsbesparing enligt Offpeak.

B
Som tillägg till ovan så får man inte glömma att cop beror på både framtemp och kompressorns belastning (om inverter finns). Bäst cop brukar vara 50-70% belastning med låg framtemp. Så styr man extremt hårt så ökar man på antalet timmar där kompressorn inte går med optimal cop.

Det blir inte bara risk för mer elpatron alltså. Men det kan ju vara värt att få lite lägre cop när det är extrema prisskillnader på elen.

Men ngenic vet ju i princip inget om hur din värmepump är dimensionerad eller hur den styr, så sätter du den på det mest extrema läget ska du ju vara medveten om att det kanske blir dyrare driftkostnad än med den näst hårdaste styrningen.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, förstår logiken där ja. Hittills på min a3år har min lvvb aldrig behövt sätta in elpatronen så det e en sak att hålla koll på. I Ngenic satte jag på näst högsta, då kom iaf varningstexten bort‍♂️

4 4väggarochtak skrev:
Tack för svar, förstår logiken där ja. Hittills på min a3år har min lvvb aldrig behövt sätta in elpatronen så det e en sak att hålla koll på. I Ngenic satte jag på näst högsta, då kom iaf varningstexten bort‍♂️
Jag har själv lite strul för tillfället. Tycker besparingen varit väldigt bra hittills men nu när jag anaylserar all data inser jag att den värmepumpen inte värmt alls. Jag har hunnit elda på kvällarna och det har varit milt ute. Det är troligtvis därför. Jag har haft min på max besparing för att reda ut hur det fungerar.

Ni som har den på näst högsta besparingsinställningen, hur många grader får Ngenic avvika från inställd temp innan den börjar värme även på de höga spotpriserna? Har ni kollat?

Jag kom hem till huset igen efter helgen och hade 17,4 grader inne. Såg att jag ställt ner min IVT402 rätt hårt på när den ska få gång igång (inte över medeltemp 12-13 grader) och det har troligtvis inte varit under den det. Det är nog därför den inte gått igång. Nu har jag ställt den på att inte gå igång över medeltemp 17.

H henlin431 skrev:
Jag har själv lite strul för tillfället. Tycker besparingen varit väldigt bra hittills men nu när jag anaylserar all data inser jag att den värmepumpen inte värmt alls. Jag har hunnit elda på kvällarna och det har varit milt ute. Det är troligtvis därför. Jag har haft min på max besparing för att reda ut hur det fungerar.

Ni som har den på näst högsta besparingsinställningen, hur många grader får Ngenic avvika från inställd temp innan den börjar värme även på de höga spotpriserna? Har ni kollat?

Jag kom hem till huset igen efter helgen och hade 17,4 grader inne. Såg att jag ställt ner min IVT402 rätt hårt på när den ska få gång igång (inte över medeltemp 12-13 grader) och det har troligtvis inte varit under den det. Det är nog därför den inte gått igång. Nu har jag ställt den på att inte gå igång över medeltemp 17.
Har haft lite samma sak. Ngenic ville producera värme men medeltemperaturen gjorde att pumpen sa tvärt nej. Är fortfarande lite för varmt ute för att ngenic kan styra på riktigt hos mig.
Jag har nu ställt ned filtreringstiden till 12h istället för 24, så reagerar pumpen lite snabbare.

K kjork skrev:
Har haft lite samma sak. Ngenic ville producera värme men medeltemperaturen gjorde att pumpen sa tvärt nej. Är fortfarande lite för varmt ute för att ngenic kan styra på riktigt hos mig.
Jag har nu ställt ned filtreringstiden till 12h istället för 24, så reagerar pumpen lite snabbare.
vad menar du med filtreringstid? På pump eller i Ngenic?

4 4väggarochtak skrev:
vad menar du med filtreringstid? På pump eller i Ngenic?
att pumpen räknar ut medeltemperaturen utomhus över 12 timmar

Aha, då är jag med. Det e en sådan inställning jag funderar på här hemma också. Ändrade det litegrann i våras men minns inte riktigt på rak arm hur mkt, däremot funderat på hur det lirar med Ngenic, men än så länge är värmen i huset ok, men övergångsperioden borde börja nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.