Fördelen med de trådlösa givarna är ju att det bara är att testa sig fram. Ha givaren på ett ställe några dagar. Är man inte nöjd så testar man en ny plats.
 
  • Gilla
Krca och 1 till
  • Laddar…
K kr1c4r skrev:
Snabba konkreta svar som vanligt , tack och bock ! Ska man en sätta en i rummet där kaminen är ? Eller ska man sätta den i t ex rummet bredvid och sätta på att den bestämmer ? Saken är att endel av huset (utbyggnaden utan källare under) är kallare och kräver mer . Sätter jag på att den som sitter i den delen ska bestämma så är ju risken att den brassar på i delen av huset runt kaminen där det inte behövs alls mycket ? Och har jag en i samma rum som kaminen som bestämmer är väl risken att det blir rätt kallt i den andra delen ? Haha
Jag har samma problem. Hade tänkt testa att låta givaren sitta i vardagsrummet där kaminen är. De gånger vi kör kamin tänkte jag testa att flytta värme till utbyggnad och övervåning. Temporärt till en början genom bordsfläktar. Till att börja med testa att blåsa kall luft från golvet i tillbygge mot vardagsrum.
 
K kjork skrev:
jag skulle rekommendera att du testar dig fram innan du skruvar upp den, flytta runt termostaten lite och titta på utfallet. Du ska inte ha den så strålningsvärmen från kaminen når termostaten.

Mycket beror ju också på hur mycket du eldar och när. Men gissar att du vill ha effekt av eldningen på så sätt att värmen stängs av och då måste ju termostaten känna av temperaturökningen.
Mycket riktigt så är jag ute efter den effekten . Jag eldar mestadels efter 16-17 mån-fre och småeldar heldagar om man är hemma under helgen . Värmen sprider sej rätt fort i huset då jag slagit upp väggen mellan tv rummet å matrummet. Sen är köket brevid. Muren går igenom båda sovrummen på övervåningen så de får endel värme (mitt sovrum får det bli en tado i så det är svalt och skönt) men sen har vi utbyggnaden som ligger bortanför köket som består av två sovrum och ett stort badrum . Badrummet vill gärna bli lite kyligare , där man absolut vill det ska vara varmt haha
 
K kr1c4r skrev:
Mycket riktigt så är jag ute efter den effekten . Jag eldar mestadels efter 16-17 mån-fre och småeldar heldagar om man är hemma under helgen . Värmen sprider sej rätt fort i huset då jag slagit upp väggen mellan tv rummet å matrummet. Sen är köket brevid. Muren går igenom båda sovrummen på övervåningen så de får endel värme (mitt sovrum får det bli en tado i så det är svalt och skönt) men sen har vi utbyggnaden som ligger bortanför köket som består av två sovrum och ett stort badrum . Badrummet vill gärna bli lite kyligare , där man absolut vill det ska vara varmt haha
då skulle jag sätta termostaten där du alltid vill ha det varmt och sedan ev strypa de rum som kaminen värmer upp. Annars tror jag inte ditt värmesystem kommer avge så mycket värme om rumstemperaturen är högre än inställt.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
då skulle jag sätta termostaten där du alltid vill ha det varmt och sedan ev strypa de rum som kaminen värmer upp. Annars tror jag inte ditt värmesystem kommer avge så mycket värme om rumstemperaturen är högre än inställt.
Tacksam för alla tips och svar ! Mvh
 
K kr1c4r skrev:
Snabba konkreta svar som vanligt , tack och bock ! Ska man en sätta en i rummet där kaminen är ? Eller ska man sätta den i t ex rummet bredvid och sätta på att den bestämmer ? Saken är att endel av huset (utbyggnaden utan källare under) är kallare och kräver mer . Sätter jag på att den som sitter i den delen ska bestämma så är ju risken att den brassar på i delen av huset runt kaminen där det inte behövs alls mycket ? Och har jag en i samma rum som kaminen som bestämmer är väl risken att det blir rätt kallt i den andra delen ? Haha
Jag testade en del olika placeringar innan jag kom fram till vart den skulle sitta. För oss blev det som du kan se på bilden nedan; Kaminen sitter i vardagsrummet med skorsten igenom yttervägg. Pelletskamin med inbyggd fläkt, som blåser ut varmluften framtill. Kaminen värmer vardagsrum, hall, kök och matplats direkt + sovrum/kontor indirekt (genom tunna väggar), men det bliver naturligtvis extra varmt i vardagsrummet. När Ngenic innegivare va i vardagsrummet blev det för kallt i rummen längst bort.

Planritning av hus med temperaturindikationer, placering av kamin i vardagsrum och Ngenic innegivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Nederst är kallställd garage med frostvakt)
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Har ngenic inställd på önskad temperatur 19.5 grader. Rumsgivsren ligger mellan 20 och 20.5 hela tiden. Har ni också avvik på inställd och verklig? Skall man sätta ner till 19 för att få 19.5 till 20 grader.
 
Har du testat med en termometer på samma ställe som Ngenic givaren? För oss diffar det beroende på vilket rum och när på dygnet man jämför. Många parametrar som är med och påverkar.
 
Ja jag har en termometer precis bredvid och den visar mkt likt ngenic
 
Då är det nog bara så att du också får olika temp i olika rum. Justera element så det blir jämnare i alla rum. Eller lära sig att det kommer alltid skilja lite.
 
Ja jag får testa mig fram lite, tack
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Blir galen , får inte innegivaren att koppla ihop med gatewayen!
Provar tre olika innegivare utan resultat !!
 
K Krca skrev:
Blir galen , får inte innegivaren att koppla ihop med gatewayen!
Provar tre olika innegivare utan resultat !!
Har du provat reset av givarna? Är styrdosan synkad? Har gateway kopplad direkt mot router?
 
K kjork skrev:
Har du provat reset av givarna? Är styrdosan synkad? Har gateway kopplad direkt mot router?
Jag har provat reseta givarna .
Det jag gjorde fel är att jag koppla in styrdosan innan det andra , kan det spela roll ?
Jag har kopplat gatewayen till den större grejen på väggen brevid där fibern går in , det är routern va ? Haha eller ska jag koppla gatewayen i mesh systemet jag har ? Gatewayen lyser förövrigt grönt .
 
K Krca skrev:
Jag har provat reseta givarna .
Det jag gjorde fel är att jag koppla in styrdosan innan det andra , kan det spela roll ?
Jag har kopplat gatewayen till den större grejen på väggen brevid där fibern går in , det är routern va ? Haha eller ska jag koppla gatewayen i mesh systemet jag har ? Gatewayen lyser förövrigt grönt .
jag tror du har kopplat in den i fiberkonvertern. Fått för mig att det inte fungerar då. Testa flytta gateway till ditt mesh. Antar att du har portar på dem? Prova sen att lägga till givarna igen
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.