K kjork skrev:
jag tror du har kopplat in den i fiberkonvertern. Fått för mig att det inte fungerar då. Testa flytta gateway till ditt mesh. Antar att du har portar på dem? Prova sen att lägga till givarna igen
Fan vilken klippa du är , funka direkt

• Gilla
kjork
  • Laddar…
K Krca skrev:
Fan vilken klippa du är , funka direkt
Toppen. Jag gjorde nämligen samma sak. Fick läsa manualen igen. Missade den texten första gången. Skönt att det är igång.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
Toppen. Jag gjorde nämligen samma sak. Fick läsa manualen igen. Missade den texten första gången. Skönt att det är igång.
Detta med att läsa manualen haha
Tack igen

• Gilla
kjork
  • Laddar…
Vad kör ni för nivå på elprisstyrningen ?

K Krca skrev:
Vad kör ni för nivå på elprisstyrningen ?
jag kör på Max. Får se i vinter sen hur det blir så inte patronen går för mycket.

• Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
jag kör på Max. Får se i vinter sen hur det blir så inte patronen går för mycket.
Men med Max på den så styr Ngenicen systemet som mest efter elpriserna ?

K Krca skrev:
Men med Max på den så styr Ngenicen systemet som mest efter elpriserna ?
ja precis

• Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
ja precis
Varför kan det bli så att den använder elpatronen mer då ?

K Krca skrev:
Varför kan det bli så att den använder elpatronen mer då ?
Ett exempel.

Ngenic lurar ju din pump att det är varmare eller kallare ute beroende på värmebehov och elpris.

säg att det går från 0 grader till 15 minus, en riktig köldknäpp. Elpriset är billigt så ngenic vill göra värme och lurar pumpen att det är tio grader kallare än verklig temp.

så för pumpen har det gått från 0 till -25 på bara några timmar. Långt ifrån alla pumpar orkar leverera den framledningstemperaturen så fort och måste då ta hjälp av elpatronen.

På vissa pumpar kan man blockera patronen manuellt och testa ifall det orkar utan den.

men som elpriset ser ut nu kan det nog vara lönsamt att köra patronen när det är billigt också. Priserna på ett dygn har ju varierat stort.

det har ju gått från under 100öre till över 500öre på samma dygn.

som sagt, beroende på pump och samband mellan billig el och köldknäppar så kan den kicka in.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Ett exempel.

Ngenic lurar ju din pump att det är varmare eller kallare ute beroende på värmebehov och elpris.

säg att det går från 0 grader till 15 minus, en riktig köldknäpp. Elpriset är billigt så ngenic vill göra värme och lurar pumpen att det är tio grader kallare än verklig temp.

så för pumpen har det gått från 0 till -25 på bara några timmar. Långt ifrån alla pumpar orkar leverera den framledningstemperaturen så fort och måste då ta hjälp av elpatronen.

På vissa pumpar kan man blockera patronen manuellt och testa ifall det orkar utan den.

men som elpriset ser ut nu kan det nog vara lönsamt att köra patronen när det är billigt också. Priserna på ett dygn har ju varierat stort.

det har ju gått från under 100öre till över 500öre på samma dygn.

som sagt, beroende på pump och samband mellan billig el och köldknäppar så kan den kicka in.
@kjork Du hade pulse:n va ?

K Krca skrev:
@kjork Du hade pulse:n va ?
stämmer

K kjork skrev:
stämmer
Får in min nya elmätare snart och funderar på att inskaffa en . Värt pengarna ?

K Krca skrev:
Får in min nya elmätare snart och funderar på att inskaffa en . Värt pengarna ?
om du har elbil kan du använda den för lastbalansering. Annars är det mest kul för att kunna se förbrukning/försäljning. Men om man optimerar hemmet är det bra att kunna gå in och se om det drar mycket ström när elen är billig/dyr. Så det beror lite på vad du ska använda den till

• Gilla
Krca
  • Laddar…
K kjork skrev:
om du har elbil kan du använda den för lastbalansering. Annars är det mest kul för att kunna se förbrukning/försäljning. Men om man optimerar hemmet är det bra att kunna gå in och se om det drar mycket ström när elen är billig/dyr. Så det beror lite på vad du ska använda den till
Syrran och hennes sambo gick med i Tibber så har en 500ing att spendera . Å till våren sätter hennes sambo å jag solceller här hemma å el eller rättare sagt hybrid blire väl framöver

K Krca skrev:
Syrran och hennes sambo gick med i Tibber så har en 500ing att spendera . Å till våren sätter hennes sambo å jag solceller här hemma å el eller rättare sagt hybrid blire väl framöver
då är det nog vettigt med en pulse men läs på lite först. Jag har ingen egentlig användning av min förutom att det är kul. Men om jag hade haft elbil eller hybrid hade nog behovet funnits

• Gilla
Rel2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.