marzed skrev:
Ett varningens ord...
Jag bytte uttag i switchen som den var kopplad till, en operation på 3 sekunder. Efter det slutade den att fungera. Har provat att återställa men den enda den hittar på nätverket har ett 192.168.1.29 ipnummer och min router kör 10.0.1... Det verkar som om nexan slutat fråga om ipnummer (via dhcp). Kanske nätverkskortet i den som är kasst men lik förbannat irriterande dålig standard.
Har bytt sladd, satt den direkt i routern och återställt den enligt alla konstens regler. Kopplade ur den från nätverket, gick in i routern och satte dhcp-minnet till 10 minuter, väntade 20 minuter. Satte igång appen och letade på nätverket utan att hitta något (hade ju inte kopplat in den än med vilje). Kopplade in den... och upp dyker en nexa bridge i appen... med ipnummer 192.168.1.29... jag säger bara VAR KOMMER DET NUMRET IFRÅN.
Den produkten är verkligen inte klar för försäljning. Dessutom kraschar appen vid massa olika menyval när man inte har någon bridge kopplad. Ingen felhantering här inte. Undermåligt är mitt betyg.
Hmmm vad din router har för IP på lokala nätet är egentligen irrelevant. Det som är relevant är hur din dhcp på routern är confad för att dela ut ip adresser. Låter som den delar ut ip adresser i rangen 192.168.1.x
Vilka ip har övriga enheter i LAN?
Skulle ju kunna vara så att nexan är lite buggig o förväntar sig routern ligger i samma intervall som subnätet.

Värt att testa

Min router delar ut ipnummer i samma serie. Nu var det ett tag sedan jag läste nätverk men sist jag kollade behöver routern ha samma (och det första IP) i den serien. Att ha en seperat dhcp-server är ju inte direkt vanligt om man inte sitter på ett stort företagsnätverk med olika v-lan. Så frågan kvarstår var det ipnumret kommer ifrån. Jag har inte kört 192... sedan min d-link i början på 2000-talet.

MrPlow skrev:
Borde man inte kunna köra dem parallellt?
Jag kör min Bridge och Tellstick Net parallellt till jag hunnit köpa på mig Nexa"puckar" för att byta ut alla av märket Anslut (Jula) som fungerar med Tellsticken men inte med Nexa :D

En Sonos Bridge, Nexa bridge och Tellstick Net bredvid en router på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MrPlow
  • Laddar…
@marzed.
True that... Låter fisko att du ser nåt på 192. Men kanske värt att testa om de har en bugg som förutsätter 192.168

Skysodan skrev:
@marzed.
True that... Låter fisko att du ser nåt på 192. Men kanske värt att testa om de har en bugg som förutsätter 192.168
Lånade en gammal dlink med den ipserien. fabriksåterställde både innan och efter jag kopplade in den.
Kopplade tillbaka till min egen router (utan någon annat än den inkopplad) och då... fick jag rätt ipnummer.
Efter en natt av urkoppling dessutom.
puh.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
nästa problem... suck, blir tokig.
Sensor, fibaro fgk-107. Hade den installerad på nexan innan reset.
Nu kan jag inte koppla varken den eller en annan magnetsensor till zwave.
Känns nästan som om z-wave chippet inte fungerar längre.

marzed skrev:
Eftersom Dina Z-Wave enheter redan är inkluderade i ett Z-Wave nät som Du antagligen har raderat med Din reset av Bridgen så måste Du börja med att exkludera Dina Z-Wave enheter och därefter inkludera dem igen.

ControlFreak skrev:
Eftersom Dina Z-Wave enheter redan är inkluderade i ett Z-Wave nät som Du antagligen har raderat med Din reset av Bridgen så måste Du börja med att exkludera Dina Z-Wave enheter och därefter inkludera dem igen.
Tack för tips.

Men både controllern och enheterna är ju resettade. Måste jag exkludera dem ändå och hur gör man det om de inte är inkluderade?

marzed skrev:
För intresserade.
Kunde inte inkludera något z-wave alls. Försökte i flera timmar och gjorde reset och z-wave-återställning i menyn.
Gick fortfarande inte.
Startade om flera gånger etc etc.
Eftersom jag tröttnade på att stå i hallen och testa så drog jag in bridgen i vardagsrummet.
På första försöket gick allting bra.
Det enda som kan vara orsaken till problemen är att min router stod väldigt nära.
Så har ni samma problem som mig så se till så att den inte är i närheten av iaf en router.
suck, äntligen.
Jag kan rapportera att jag har en strips by sensitive, en fibaro window/door sensor, en fibaro motion sensor (ögat) inkopplat nu och de fungerar som de ska hittills.
M

marzed skrev:
För intresserade.
Kunde inte inkludera något z-wave alls. Försökte i flera timmar och gjorde reset och z-wave-återställning i menyn.
Gick fortfarande inte.
Startade om flera gånger etc etc.
Eftersom jag tröttnade på att stå i hallen och testa så drog jag in bridgen i vardagsrummet.
På första försöket gick allting bra.
Det enda som kan vara orsaken till problemen är att min router stod väldigt nära.
Så har ni samma problem som mig så se till så att den inte är i närheten av iaf en router.
suck, äntligen.
Jag kan rapportera att jag har en strips by sensitive, en fibaro window/door sensor, en fibaro motion sensor (ögat) inkopplat nu och de fungerar som de ska hittills.
M
Ja, skall man inkludera nya z-wave enheter så är tipset att vara nära enheten.

Mats789 skrev:
Ja, skall man inkludera nya z-wave enheter så är tipset att vara nära enheten.
hmm, ironi eller läste du inte?

marzed skrev:
hmm, ironi eller läste du inte?
Jo, jag försökte bara förstärka det du sa för andra användare baserat också på mina erfarenheter. Sorry om du tog illa upp.

Mats789 skrev:
Jo, jag försökte bara förstärka det du sa för andra användare baserat också på mina erfarenheter. Sorry om du tog illa upp.
Nej absolut inte men det kändes som du missade poängen med att *bridgen INTE skulle vara nära en *router när du inkluderar z-wave enheter.

Att z-wave enheterna ska vara nära controlern har jag inte ens nämnt för det är ju ganska självklart.
Så därför kändes din kommentar off topic.
ergo, jag kände det som att du inte läste noga

Ok, jag tror inte routern har med detta att göra, de arbetar på olika frekvenser och bör inte störa varandra därför antog jag att det var närheten till controlern du avsåg.

Mats789 skrev:
Ok, jag tror inte routern har med detta att göra, de arbetar på olika frekvenser och bör inte störa varandra därför antog jag att det var närheten till controlern du avsåg.
Jag är lika förvånad. Jag anser mig vara en ganska förnuftig människa med koll på teknik och det var därför jag hade en 50cm nätverkssladd och inte hade de tankarna. Men det finns elektromagnetiska fält kring allt elektroniskt.
Det enda som förändrades från total noll förbindelse med enheterna till 100% successrate på första försöket var flytten från routern.
(viss det kan ju finnas något i väggarna som jag inte känner till men jag har verkligen ingen lust att göra om mina tester för att ta reda på det).
En strömkabel bredvid unshielded tpkabel kan ju påverka den som exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.