marzed skrev:
hej alla.

två snabba frågor (kommer garanterat fler under resans gång eftersom jag är ny på detta)

....

2. är alla z-wave+ enheter kompatibla med edgen? kan man köpa valfria sensorer om de är certifierade?
Du menar Bridgen va? Eller har du en Vera Edge?

Hysteria skrev:
Ingen som vet om fibaros rökdeckare ska funka med bridge?
Svarar mig själv. Det löste sig. Fick göra om sökningen typ 11 gånger, sen hittade den.

archen skrev:
Vi tänkte skaffa larm till vårat hus och har kollat på verisure och sector alarm men jag undersöker nu även möjligheten att bygga ett eget driftsäkert larm med hjälp av Nexa Bridge eller Zipabox är dom två jag kollat på hittills.

Zipaboxen har ju backup med batteri som tillval och även 3g-dongle. Det är ju ett måste om man ska bygga larm känner jag, finns det någon liknande för bridgen?
Om du läser i tråden så inser du snart att "driftsäkert" är det absolut inte. Altså inget lämpligt system att bygga upp ett larmsystem med.

Hej allihop, fick idag hem en aeon labs smart switch 5 (gen 6) denna on/off switch ska mäta förbrukningen, men i Nexa bridge får jag bara upp en simpel on/off switch.. Har jag gjort något fel? Eller kan man inte se/använda förbrukningen från denna till att exempelvis styra vissa händelser?

Blev lite konfunderad me då den har en USB utgång på sidan, så jag köpte den för att kunna ha laddaren till min iPhone i och att den bara skulle vara aktiv mellan typ 23-07, just för att undvika att laddaren alltid "sitter i" men usbuttaget ger ström till telefonen oavsett om uttaget är påslaget eller ej!! Känns ju snopet, någon som vet om jag missar något även här??

Kram på er!!

Mats789 skrev:
1. Så har jag uppfattat det. Man kan ej dra nytta av + om man använder äldre z-wave enheter.

2. Nej, du behöver kontrollera om de är kompatibla

1. Vad är då +?

2. Strips by sensitive var den första enheten jag köpte till bridgen och den verkar inte vara kompatibel.
Tyckte jag läste att den skulle vara det men nu verkar det mer som om jag kastat 400kr i sjön.

blää, inget bra första möte med bridgen...

Känns som att det efter all denna väntan så blev Bridge lite av en besvikelse för mig. Den känns lite för begränsad när det gäller möjligheter till mer avancerade zwave funktioner och kanske även kompabilitet. Kan ju alltid bli bättre men jag kommer nog att köra vidare på tellstick.net i väntan på att det kommer controllers som är väl integrerade med Alexa eller Siri.

fredl skrev:
Känns som att det efter all denna väntan så blev Bridge lite av en besvikelse för mig. Den känns lite för begränsad när det gäller möjligheter till mer avancerade zwave funktioner och kanske även kompabilitet. Kan ju alltid bli bättre men jag kommer nog att köra vidare på tellstick.net i väntan på att det kommer controllers som är väl integrerade med Alexa eller Siri.
Nyfiken: Hur är möjligheterna att ställa in mer avancerade scener, såsom villkor m.m? Man växer ganska snart ur en begränsad kontroll då behoven (snarare viljan) stiger snabbt :)

Redigerat:
Några dagar gammalt, men svarar på frågan ang USB på bridgen

Skärmdump av en textkonversation där någon svarar på en fråga om USB-möjligheter i en Nexa Bridge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som har fått Proove on/off plugin att fungera med bridgen?
Har 2 st som inte svarar alls på upplärling.:confused:

marzed skrev:
1. Vad är då +?

2. Strips by sensitive var den första enheten jag köpte till bridgen och den verkar inte vara kompatibel.
Tyckte jag läste att den skulle vara det men nu verkar det mer som om jag kastat 400kr i sjön.

blää, inget bra första möte med bridgen...
m.nu har skrivit om detta:
https://blog.m.nu/z-wave-plus-eller-femte-generationens-5th-gen-z-wave-beskrivning-och-fordelar/

Edit: Men det innebär inte att de inte kan fungera i ett Z-wave nät bara att fördelarna med denna nya standard kanske inte fungerar.

Kan man lägga till till fler telefoner/ipads som ska ha Push vid automationer ?

Det fanns bara min telefon bär jag skulle var pushen ska skickas, men skickas den då på mail eller till min telefon?

Jag vill ju även att ipaden och fruns telefon piper när det händer nåt som jag ställt in.

I detta fallet har jag en tempgivare i frysen inställd på att skicka push om värdet sjunker under X antal grader.
Då vill jag att alla ska veta det.

Hej, hur kommer det sig att din ser annorlundare ut än min? Min är helvit utan antenner. 🙂

Finns 2 olika.

Bridge & Bridge+

Denthu skrev:
Hej, hur kommer det sig att din ser annorlundare ut än min? Min är helvit utan antenner. 🙂

• Gilla
Denthu
  • Laddar…
Vad skiljer mellan Bridge och Bridge+? Hittar ingen info om plus modellen...

• Gilla
Denthu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.