P
Om man har problem med att para ihop sina 433MHz väggpluggar från nexa så testa att radera minnet i dom (grupp av knappen). Tog ett tag innan jag tänkte så långt i går...

Tack för det tipset nu fungerar det att lägga till alla mina äldre Nexa brytare som bara har 3 minnesplatser efter att jag raderade samtliga med grupp off knappen på fjärren

P
Kul att nån fick nytta av tipset! :)

Jag börjar bli lite frustrerad över hur min Bridge fortsätter tappa anslutningen till molnet lite då och då. Har jag inte möjlighet att starta om den manuellt är det inte säkert att den ansluter igen.

Och i morse stod det dessutom att min Bridge inte var kopplad till mitt konto :thumbdown:

Så det verkar inte vara helt stabilt än. Tyvärr har jag inte fått något svar från supporten än så jag vet hur jag ska hitta en lösning på problemet. Hoppas de svarar under dagen idag.

Skärmdump av en smartenhets app som visar problem med anslutning för en Nexa Bridge, med alternativ att omstarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av enhetsinställningar visar att 'Nexa Bridge' inte är kopplad till användarens konto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hej alla.

två snabba frågor (kommer garanterat fler under resans gång eftersom jag är ny på detta)

1. Läste att ALLA sensorer/brytare etc MÅSTE vara z-wave+ för att dra nytta av z-wave+. Dvs ungefär samma resonemang som med trådlöst wifi att en enhet bestämmer högstanivå? Stämmer detta och vilka funktioner/egenskaper tappar man om man blandar enheter.

2. är alla z-wave+ enheter kompatibla med edgen? kan man köpa valfria sensorer om de är certifierade?

mvh
Martin

Provat regga om kontot ?kanske inte hjälper men värt o prova om dom inte svarar.

Norlen skrev:
Jag börjar bli lite frustrerad över hur min Bridge fortsätter tappa anslutningen till molnet lite då och då. Har jag inte möjlighet att starta om den manuellt är det inte säkert att den ansluter igen.

Och i morse stod det dessutom att min Bridge inte var kopplad till mitt konto :thumbdown:

Så det verkar inte vara helt stabilt än. Tyvärr har jag inte fått något svar från supporten än så jag vet hur jag ska hitta en lösning på problemet. Hoppas de svarar under dagen idag.

[bild]
[bild]

Någon som vet om man kan använda sig utav json med nexa bridge? Har för mig att jag läste någonstans att man kan programmera http kommandon

Emil Hemlin skrev:
Någon som vet om man kan använda sig utav json med nexa bridge? Har för mig att jag läste någonstans att man kan programmera http kommandon
Jag har ett konto på mosms.se. Får min bridge under dagen så jag har inte hunnit testa, men en av sakerna jag tänker göra är att anropa en php-sida som vid eventuella parametrar antingen skickar sms (via mitt mosms-konto) eller gör andra saker. Json är en av de andra sakerna som kommer att användas.
Vilket scenario hade du tänkt fixa?

Värmesystemet till huset är kopplat till en webserver som kan ställas in med json kommandon. Där kan jag även hämta information ifrån värmesensorer som sitter i varje rum. Exempel på ett senerio är tex att man man ska få en "notis" om det blir för vamt/kallt i något av rummen eller bara rent av se graderna i huset

Som jag tolkar nexas gränssnitt kan du anropa en websida men inte få svar från den. Men du kan ju säkert lösa det med en ny sensor för temp och sedan baserat på dens tempangivelse skicka jsonkommandon. Dock behöver du nog gå via en annan websida för att skicka så mycket text. typ:
dinegensida.php?param=minska2.
Läs in paramvärdet och skicka rätt jsonkod för att göra det du vill i det andra systemet.

Vi tänkte skaffa larm till vårat hus och har kollat på verisure och sector alarm men jag undersöker nu även möjligheten att bygga ett eget driftsäkert larm med hjälp av Nexa Bridge eller Zipabox är dom två jag kollat på hittills.

Zipaboxen har ju backup med batteri som tillval och även 3g-dongle. Det är ju ett måste om man ska bygga larm känner jag, finns det någon liknande för bridgen?

Ingen som vet om fibaros rökdeckare ska funka med bridge?

Är det fler som har problem med att Bridgen tappar signaler från fjärrkontroller/väggsändare?
Först och främst upplevde jag över lag dålig räckvidd, så var tvungen att tillfälligt lägga Bridge på hallgolvet mitt i lägenheten, men har fortfarande problem med att den titt som tätt inte detekterar när jag trycker på väggsändaren eller magnetsensorn på dörren (som båda sitter 2 meter från Bridge).

Kör bara Nexa 433MHz sändare och mottagare.

archen skrev:
Vi tänkte skaffa larm till vårat hus och har kollat på verisure och sector alarm men jag undersöker nu även möjligheten att bygga ett eget driftsäkert larm med hjälp av Nexa Bridge eller Zipabox är dom två jag kollat på hittills.

Zipaboxen har ju backup med batteri som tillval och även 3g-dongle. Det är ju ett måste om man ska bygga larm känner jag, finns det någon liknande för bridgen?
Du skulle kunna ha en liten ups som du kopplar in både bridge och modem/router

marzed skrev:
hej alla.

två snabba frågor (kommer garanterat fler under resans gång eftersom jag är ny på detta)

1. Läste att ALLA sensorer/brytare etc MÅSTE vara z-wave+ för att dra nytta av z-wave+. Dvs ungefär samma resonemang som med trådlöst wifi att en enhet bestämmer högstanivå? Stämmer detta och vilka funktioner/egenskaper tappar man om man blandar enheter.

2. är alla z-wave+ enheter kompatibla med edgen? kan man köpa valfria sensorer om de är certifierade?

mvh
Martin
1. Så har jag uppfattat det. Man kan ej dra nytta av + om man använder äldre z-wave enheter.

2. Nej, du behöver kontrollera om de är kompatibla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.