Norlen skrev:
Jag funderar på om det hade något att göra med att jag kopplade ett Fibaro-relä till nätverket. Jag minns inte om det var samtidigt som jag anslöt den som den började strula, eller om det var senare.

Jag har en blandning av
Qubino
Fibaro
Aeon Labs
Nexa (433mhz)

Kanske kan vi hitta en gemensam nämnare för problemet?
Jag har haft samma strul.
Har Nexa AD146 ,qubino dimmer ,fibaro 2x1.15
Har fått en ny bridge idag o då har jag inte lagt till fibaron. ska avvakta veckan ut o sen om det funkar så kopplar jag på den o ser om de e den som gör att det havererar....

Norlen skrev:
Jag funderar på om det hade något att göra med att jag kopplade ett Fibaro-relä till nätverket. Jag minns inte om det var samtidigt som jag anslöt den som den började strula, eller om det var senare.

Jag har en blandning av
Qubino
Fibaro
Aeon Labs
Nexa (433mhz)

Kanske kan vi hitta en gemensam nämnare för problemet?
Fibaro... kopplade bort min sensor... nu hänger inte bridgen sig längre, men den blir mer och mer seg för varje dag

Någon som provat styra Bridgen med Automate eller Tasker eller liknande som finns till android?
Jag är ny på dessa appar och vill mest veta om det ens är någon idé att fortsätta labba?
Eller kanske få lite stöd/hjälp...

Ingen som sett några bra erbjudanden inför Black fridag?

marzed skrev:
Jag är lika förvånad. Jag anser mig vara en ganska förnuftig människa med koll på teknik och det var därför jag hade en 50cm nätverkssladd och inte hade de tankarna. Men det finns elektromagnetiska fält kring allt elektroniskt.
Det enda som förändrades från total noll förbindelse med enheterna till 100% successrate på första försöket var flytten från routern.
(viss det kan ju finnas något i väggarna som jag inte känner till men jag har verkligen ingen lust att göra om mina tester för att ta reda på det).
En strömkabel bredvid unshielded tpkabel kan ju påverka den som exempel.
Jättesent svar, men där har du förmodligen felet. Nätverkskablar som är kortare än 1 meter får ALDRIG användas till annat än patchar mot en patchpanel.

Med största sannolikhet är det alltså inte den fysiska närheten till routern som skapar problem, utan istället kabellängden.

TommyQ skrev:
Jättesent svar, men där har du förmodligen felet. Nätverkskablar som är kortare än 1 meter får ALDRIG användas till annat än patchar mot en patchpanel.

Med största sannolikhet är det alltså inte den fysiska närheten till routern som skapar problem, utan istället kabellängden.
Intressant. Jag är gammal i gamet (IT) men har aldrig hört det. Försökte googla det men hittade inget som backar upp det.

Tror mer att det kan vara störningar från router och/eller nätdel.
Har några switchade nätdelar för laddning av verktyg och dessa slår ut mottagningen på FM-bandet. Ett kraftigt brus dränker inställd radiostation.

Ska prova senare idag om det blir någon skillnad med en längre kabel. Återkommer!

Norlen skrev:
Ska prova senare idag om det blir någon skillnad med en längre kabel. Återkommer!
Har nu testat med att placera min Bridge några meter bort från allt annat, men jag lyckas ändå inte få den att fungera.

Enda problemet jag har med Bridgen är att den har taskig räckvidd. Nån som provat att koppla in riktig extern antenn alternativt har en plus modell och kan ta ett kort på hur antennerna i den är anslutna? Antar att det är samma kretskort fast med externa antenner.

//Lasse

Redigerat:
Öppnad (skruvarna sitter under gummifötterna).

https://www.pinterest.se/pin/372672937899783145/

De röda trådarna var inte mycket till antenner.... Brukar väl vara avstämd längd beroende på frekvens och riktning. Funkar det effektivt när de är böjda? Nån som har förslag på hur man gör bäst för att förbättra? (Är 433 samt 868 Mhz, dvs en multipel på 2)

Redigerat:
Har också räckvidds problem, både på 433MHz och Z-wave, och är mycket intresserad av ifall Bridge+ fungerar bättre. Går det att bygga om en standard Bridge till externa antenner vore det perfekt, enklast skulle nog vara att montera antenn kontakter och ansluta färdiga antenner som är avstämda mot rätt frekvens.

På sidan 22 i den här tråden har TeroM skrivit lite om antennerna, skulle vara kul att höra om han modifierat sin Bridge och i så fall hur.

Jag har bridge+ och har inga problem med räckvidden varken på 433mhz eller Z-wave i hela huset inkl. vind och källare/krypgrund. Bor i ett 1 1/2 plans villa (140m2), ganska stor murstock mitt i huset. Har även givare i fristående garage 20m ifrån huset utan problem.

Bridgen är placerad på nedervåning ca 1 m från routern.

Hobbyfixarn skrev:
Har också räckvidds problem, både på 433MHz och Z-wave, och är mycket intresserad av ifall Bridge+ fungerar bättre. Går det att bygga om en standard Bridge till externa antenner vore det perfekt, enklast skulle nog vara att montera antenn kontakter och ansluta färdiga antenner som är avstämda mot rätt frekvens.

På sidan 22 i den här tråden har TeroM skrivit lite om antennerna, skulle vara kul att höra om han modifierat sin Bridge och i så fall hur.
Har inte modifierat mer. Skruvade ihop burken med korta 866 MHz antennen stickande ut genom sidan och det har funkat hyfsat. Som jag skrivit några gånger tidigare, så länge jag inte kopplar in Fibaro rörelsesensorn funkar det grundläggande. Avvaktar med en riktig modifiering med externa antenner till burken och appen är stabilare. Enligt senaste infon från Nexa, vilket i och för sig är två månader gammal, har mottagningen bättrats, andra buggar och features fixats så det finns fortfarande hopp för burken ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.