Skysodan skrev:
Jag kör enbart 433mhz o bridgen. Typ 8 on/off och 5 Temp/RH ESIC samt en dörrkontakt konverterad/ombyggd till att känna om dörren är låst.

Allt funkar nu faktiskt relativt felfritt. Har en del automationer(20st) som även de funkar bra.
Är väl vad vi konstaterat tidigare, håller man sig borta från z-wave så gör bridgen jobbet, därför som jag funderar på att ha den som en gateway mot en HC2.
 
Har du nån idé om hur du skulle lösa det eller du kanske redan vet hur det ska göras?
 
Funkar alldeles utmärkt :)

I Nexan behöver du skapa en automation som triggas av knappen. Den automationen skall ha ett HTML anrop som aktivitet.
Login och lösenord funkar inte som nedan från Nexan utan du får ta bort allt före <IP> (vilken du skall ersätta med adressen till din hc) och istället fylla i dessa på raderna för lösenord nedanför adressfältet.
<ID> i anropen nedan är id numret för enheten eller scenen i hc'n, du ser den när du tittar på en enhet via appen/webben.
Enheter:
http://<LOGIN>:<PASS>@<IP>/api/callAction?deviceID=<ID>&name=turnOn
http://<LOGIN>:<PASS>@<IP>/api/callAction?deviceID=<ID>&name=turnOff
Scener:
http://<LOGIN>:<PASS>@<IP>/api/sceneControl?id=<ID>&action=start

Dimmer:
http:/<LOGIN>:<PASS>@<IP>/api/callAction?deviceID=<ID>&name=setValue&arg1=<dimmer värde 1-100>

Se exempel på hur det kan se ut,

Skärmdump av en HTTP-begäran med URL och basautentisering inställningar på en mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit, bara för att förtydliga, det går att trigga hc'n från bridgen, inte tvärtom. Har inte sett sett ngt API för att prata mot bridgen via nätet.
 
Redigerat:
Funkar säkerhetsgrejer bra på Bridgen (magnetkontak, rörelsesensor)?
Kan man köra enklare larmlösning på den; typ mindre lokal?
Kan man koppla DSC larm på Bridgen?
Någon som vet?
 
zlatan01 skrev:
Funkar säkerhetsgrejer bra på Bridgen (magnetkontak, rörelsesensor)?
Kan man köra enklare larmlösning på den; typ mindre lokal?
Kan man koppla DSC larm på Bridgen?
Någon som vet?
Magnetkontakter och rörelsesensor fungerar ofta i alla fall till Nexa Bridge. Men jag skulle inte använda det för larm då osäkerheten känns alldeles för stor.
 
Magnetkontakten funkar ofta, men inte alltid. Mkt beroende på dagsform och avstånd mellan enheterna ;)
 
  • Gilla
matteburk
  • Laddar…
Alltså... vad händer? Verkar rätt så dött
 
P
Ja nu är det över 2 månader sedan det kom en uppdatering till androidappen. Är ju en del enkla saker som dom borde ha hunnit med att fixa vid det här laget.
 
Ja du, jag är 80% från att köpa Vera och 433. Detta då även jag tröttnat på Bridgen, inget fungerar som det skall, har nu en beta 5x eller vad den heter, och det blev sämre. Måste starta om boxen minst 3 ggr/dag, inga scheman eller automatitioner fungerar som det skall, eller macron... allmänt less tyvärr.

Helst vill jag ha HC, men då jag har ca 25-30st 433 enheter så tänker jag inte byta ut allt till z wave, måste ha ett system som både klarar 433, z wave och ip-kamera, och vad jag förstår är det bara Vera som fixar allt?
 
Som jag har förstått det klarar inte Vera 433 MHz, men ska inte svära på det.

Min Bridge fick häromdagen för sig att kasta bort alla inprogrammerade enheter, så det enda som finns kvar är rummen med sina foton och automationer/scheman, där de senaste inte har fungerat på länge.

Jag är bra sugen på en Telldus Znet V2, som har stöd för både Z-wave och 433 i full RX och TX (dock vet jag inte om den klarar kameror).

//xph
 
Mailade supporten häromdan och fick som vanligt snabbt svar. Frågade när en bra app till Android kommer som har åtminstone samma funktioner som IOS-appen.

Fick svaret att han inte kunde svara på det då de fokuserar på att skapa ett bra webgränssnittet för stunden och har gjort så de senaste månaderna.

Jävligt konstiga prioriteringar kan man tycka men Sebastian svarar iaf på kundens frågor!
 
Jag bytte från bridge till en Vera Plus . Är helnöjd då allt bara fungerar. Dock är den inte lika pedagogisk som Brige appen men man lär sig eftersom och de går ju egentligen att göra mer i Veran.Kör med en rfx 433 oxå och kameror. Finns många 3e partsappar som funkar också .

Hörde också av Sebastian att de höll på med webgrännitt vilket för mig oxå lät lite felprioriterat då de behöver få burkens firmware stabil först .

Gick nu precis upp och en Fibaro motion sensor kände av det och tände upp min Godmorgonbelysning 😁

God Z Jul!
/ Mattias
 
Om jag inte är helt fel ut så funkar både HC och Vera (kanske inte alla varianter) med USBRxTXR dvs DN enhet som liknar Tellstixk Duo. Finns en speciell tråd om den enheten. Kolla upp det.
 
Ganska fantastiskt när medlemmarna har en lampa som tänder sig när den skall göra det! Efter att min Bridge fungerat ganska bra har den börjat surna till och vill inte visa loggen, bara ett par timmar efter omstart sen kommer "Ett okänt fel har inträffat" - "Jag förstår". Jag är inte alls förstående....

Sen tar det ca 20 sek mellan varje kommando att tända fyra olika utelampor vilket innebär att ljuset i alla fall tänt sig när jag varit ute och hämtat tidningen i mörkret.
 
Någon som testat om Fibaro dimmer 2 eller qubino flush dimmer funkar med Bridgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.