172 122 läst · 951 svar
172k läst
951 svar
Nexa Bridge
Jag har gått till en HcLite.
Allt funkar perfekt från start.
Och så här i efterhand är det bättre för mig då jag inte hade allt för många nexabrytare från början.
Den är dessutom billigare att köpa än bridgen.
Det enda är ju om man har en uppsjö med system Nexa från början.
Då sparar man ju pengar på att inte köpa allt i z-wave.
Fast det är ju Z-wave man vill ha(iaf jag) då man får bekräftelser och kan se en del annat.
Och så här i efterhand är det bättre för mig då jag inte hade allt för många nexabrytare från början.
Fast det är ju Z-wave man vill ha(iaf jag) då man får bekräftelser och kan se en del annat.
Kan den skicka notiser?Mick3 skrev:Jag har gått till en HcLite.
Vilka stora skillnader är det?
Lite avundsjuk blir jag allt...
marzed skrev:
Aa kameror, scheman, scenarios.
Sen kan du se tempen direkt på dimmern samt dess energiförbrukning i
( fibaros/qubinos produkter)
Sen en snyggare app.
Lite mer avancerad än bridgen, det e en hel del som är annat
Men HC2 och HCLite var för några är sen bara strul.
Då kostade en HC2 runt 5000.
Så d va saftiga pengar för en massa krångel.
Har läst lite om skillnaderna nu på HCL och HC2. Verkar vara lite prestandaskillnad (som jag inte bryr mig om), men i en gammal tråd från 2014 skrev någon att man kan inte använda "tänd lampor 15 min före solnedgång" i HCL.Mick3 skrev:
Något du kan bekräfta eller kanske har en annan lösning på? Verkade bara finnas solnedgång utan att använda "innan" på det...
Jag kan inte lägga till några 433 (Nexa System) grejor. Har provat med två olika generationers självlärande brytare. Samt en självlärande fjärrkontroll.
Nexa supporten svarade för ett par dagar: "Uhm, det låter konstigt. Vilket konto är du registrerad med så kan jag kolla om jag ser något konstigt."
Sen hör man som vanligt INGENTING från dem... Börjar bli duktigt trött på det här nu!
Nexa supporten svarade för ett par dagar: "Uhm, det låter konstigt. Vilket konto är du registrerad med så kan jag kolla om jag ser något konstigt."
Sen hör man som vanligt INGENTING från dem... Börjar bli duktigt trött på det här nu!
Det verkar inte fungera med alla varianter. Jag har en uppsjö av 433 o de flesta fungerar men har en variant on/off pluggar som vissa funkar men inte vissa o de e från samma batch. Får hoppas allt löser sig när nästa uppdatering kommer..
On/off pluggarna är den delen som håller koll på fjärren. Kan vara fyllda med parningar. Har du testat nollställa dem?
När det gäller fjärren så är det inte så bra support för fjärr mot Bridgen vad jag märkt.
När det gäller fjärren så är det inte så bra support för fjärr mot Bridgen vad jag märkt.