LJA skrev:
Jag har installerat Aeon Labs Multi6 sensor med bl a rörelse-, temperatur-, ljus-, fuktighetsgivare. Fungerar bra för det mesta men ibland saknas värdena (som det mesta med Bridge).

Ett "kul" fenomen senaste gångerna är att efter omstart av Bridge'n försvinner alla automationer och scheman. Har hänt två gånger nu,

Att sedan Nexa's skymningsrelä inte sett att solen gått upp eller ner de senaste dagarna är bara en detalj.
tack och suck.
Verkar vara något med rörelsesensorer som inte lirar bra med bridgen.
Rapporterar din aeon väldigt mycket i bridgen, som min fibaro som fyllde listan med "ingen rörelse detekterad"?
Jag tror att det är ett belastningsproblem i bridgen.
 
Den rapporterar inte så mycket dubbelt när det gäller rörelse, däremot kommer meddelande för varenda förändring i ljus "Givare har 24 lux", "Givare har 23 lux" o s v. Men det mesta är slumpmässigt, i bland fungerar det väldigt bra och i bland inte alls.
 
Skysodan skrev:
Effektmätning? Finns det nåt stöd i bridgen för någon effektmätare?
Med Qubinos relän fungerar "huvudvrytaren" även som mätare. Fast Bridgen visar de under ljusvärde.
Skärmdump av en mobilapp för hemautomation visar status och energiförbrukning för olika enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Qubinos men skulle vilja ha nån som man pluggar i vanligt uttag...
 
Jag har inte heller fått NEXAs skymningsrelä att fungera efter senaste uppdateringen. Den fungerade dock tidigare...
 
Får ni fjärrkontroller att funka? Min identifierar bara ett knapppar on/off. Resten är inte aktiverade och kan inte aktiveras eller identifieras. Rätt dålig fkn om en fjärr med 5 kanaler bara kan använda en
 
Skysodan skrev:
Får ni fjärrkontroller att funka? Min identifierar bara ett knapppar on/off. Resten är inte aktiverade och kan inte aktiveras eller identifieras. Rätt dålig fkn om en fjärr med 5 kanaler bara kan använda en
Har efter många kontakter med Nexa support fått det mesta att fungera. Fortfarande fungerar dock inte strömbrytare som sänder signal och den vanliga enkla fjärrkontrollen. Likadant har det varit gryning i två dygn men i kväll blev det skymning. Men det finns hopp eftersom mycket som tidigare inte fungerar nu är ok.
 
LJA skrev:
Har efter många kontakter med Nexa support fått det mesta att fungera. Fortfarande fungerar dock inte strömbrytare som sänder signal och den vanliga enkla fjärrkontrollen. Likadant har det varit gryning i två dygn men i kväll blev det skymning. Men det finns hopp eftersom mycket som tidigare inte fungerar nu är ok.
Här är det som vanligt lotto när man kommer upp på morgonen och inga lampor är släckta, eller bara två osv osv.. börjar bli så sjukt trött på det här... och det är bara z-wave det strular på som borde vara ett bättre alternativ än 433mhz
 
  • Gilla
marzed
  • Laddar…
Daniel Nordborg skrev:
Här är det som vanligt lotto när man kommer upp på morgonen och inga lampor är släckta, eller bara två osv osv.. börjar bli så sjukt trött på det här... och det är bara z-wave det strular på som borde vara ett bättre alternativ än 433mhz
Flyttade Bridgen igår till vinden på huset, vilket ser ut som att det fungerar bättre. Det blev t o m gryning i morse och flera fjärrkontroller gick att ansluta, som inte gått tidigare. Kanske mycket av problemen är räckviddsproblem?
 
Fjärrkontroller med fler än två knappar också?
 
LJA skrev:
Flyttade Bridgen igår till vinden på huset, vilket ser ut som att det fungerar bättre. Det blev t o m gryning i morse och flera fjärrkontroller gick att ansluta, som inte gått tidigare. Kanske mycket av problemen är räckviddsproblem?
Det lustiga med detta är ju isf att den inte rapporterar ngt i aktivitetsloggen, här borde det ju isf dyka upp att enheten inte gick att tända, och sedan är det så hos mig att när den missar tändningar så går det att tända dom manuellt i appen, dock även här så rapporteras inget i aktivitetsloggen medans det fortfarande loggas på 433mhz, således verkar det vara ngt med z-wave som hänger sig?!
 
MrPlow
Jag kommer inte åt min Nexa Bridge utanför mitt hem. Den är ansluten till molnet. Det enda fel jag kan se är att man inte ser extern IP i appen. Behöver man öppna någon port?

Har försökt kontakta NEXA support. Men de är inte så bra på att svara...
 
MrPlow skrev:
Jag kommer inte åt min Nexa Bridge utanför mitt hem. Den är ansluten till molnet. Det enda fel jag kan se är att man inte ser extern IP i appen. Behöver man öppna någon port?

Har försökt kontakta NEXA support. Men de är inte så bra på att svara...
Supporten tar sin tid att få svar ifrån. Men för eller senare kommer det nog svar...
Det behövs inte öppnas någon port vad jag vet.
 
LJA skrev:
Supporten tar sin tid att få svar ifrån. Men för eller senare kommer det nog svar...
Det behövs inte öppnas någon port vad jag vet.

Har du nån brandvägg i routern mot nätet då?
 
Skysodan skrev:
Har du nån brandvägg i routern mot nätet då?
Det finns en brandvägg och det är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.