Har inte läst någonstans om du köpte den o hon flyttade in samtidigt. Om ni inte var sambos på den tiden o du bara ville ha större lägenhet så tror jag faktiskt du klara dig. Men var eller blev ni sambos då så drar du nitlotten. Det är lätt att vara kär o bara köra på men den dagen man inte är det kan var en dyrköpt historia. Sedan kan ni vara vänner o så är det ändå inga problem när man separerar.

G Grävling15 skrev:
Allvarligt talat? Ni har varit tillsammans i nästan ett decennium och har barn tillsammans, men det största problemet är att hon kanske har rätt till ert nu gemensamma hem?

Om man haft en gemensam ekonomi kan man ju tänka sig att hon indirekt betalat för lägenheten om hon ex varit föräldraledig medan du jobbat och amorterat, eller betalat för andra utgifter medan du sparat.

Oavsett tycker jag att du borde fokusera mer på att bibehålla en god relation till barnens mor, och det gör man inte genom att lura henne att frånskriva sig vad hon har laglig rätt till. Sry om det är off topic, men prata med henne om hur du känner istället så kanske ni kan reparera relationen, och så slipper du sälja lägenheten helt och hållet.
(y) Precis vad jag ville säga. Tack för att du tog upp det.
det är lätt att tänka på separation men det är många och mycket som far illa så man bör verkligen titta noga om det är värt det. Pengarna är inte viktigast i detta läget. Sånt kan alltid ändras. känns väldigt oschysst (dock vet jag såklart inga detaljer) att plötsligt separera och inte inse att relationen er emellan är extremt viktig för barnen. Att som förebild för barn visar att man tar hand deras, barnens bästa innefattar att mamman inte far illa även om man gör slut.
det är inte off tonic eftersom det ingår i hela paketet vid separation. Kostnaden kan bli långt värre än pengarna för bostad.

• Gilla
Lizzan3 och 2 till
  • Laddar…
ALLTID AVTAL!! oavsett sambo eller gifta! I ditt fall är du ”fucked”. När det gäller barnen så får hon ej flytta dem utan ditt nedlåtande. Så fort som byter adress så måste du godkänna detta så länge dom är minderåriga.
Jag lyckades dock lura mitt ex att skriva på så hon gav mig hela huset utan några represalier, jurist gjorde avtalet så hon ej heller kunde komma i efterhand och kräva pengar vid en försäljning. Avtal24 hjälpte mig med det!

• Arg
  • Gilla
CarlC89 och 7 till
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Om det nu är så att du kommer mista halva lägenheten vid separation så är mitt råd att gifta dig med henne först så har du igen andra halvan av hennes lägenhet när ni sedan skiljer er
Haha fan vad sjukt om ts gifter sig med vetskap att han ska skilja sig en månad senare

G Ganescha skrev:
ALLTID AVTAL!! oavsett sambo eller gifta! I ditt fall är du ”fucked”. När det gäller barnen så får hon ej flytta dem utan ditt nedlåtande. Så fort som byter adress så måste du godkänna detta så länge dom är minderåriga.
Jag lyckades dock lura mitt ex att skriva på så hon gav mig hela huset utan några represalier, jurist gjorde avtalet så hon ej heller kunde komma i efterhand och kräva pengar vid en försäljning. Avtal24 hjälpte mig med det!
Ibland undrar man ju vart mänskligheten är på väg... :cry:

• Gilla
  • Ledsen
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Karlia
Vid en separation är det extra svårt men också extra viktigt att agera vuxet - dvs försöka bortse från sina egna sårade känslor och tänka på vad som blir bäst för barnen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hur bra skulle du säga att er relation är idag, om jag får fråga?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Lite mer information om lägenheten:

Lägenheten är värderad till ca 10 milj kronor och jag köpte den för ca 6 milj för 5 år sedan. Jag köpte lägenheten med mina egna pengar, utan någon insats från min sambo (vid den tiden bodde vi inte ihop och vi hade inga barn)

Hur är detta möjligt att min sambo ska få 50% av lägenheten när vi inte ens är gifta, eller att hon inte ens spenderat en krona på lägenheten? Jag betalade själv 6 milj kr för lägenheten när jag köpte det. Lägenheten står på mitt namn (dock är hon och barnen skriven här).

Sedan har min sambo en egen lägenhet som står tom, som hon nu under senaste åren funderat på att sälja
Den springande punkten är väl om du flyttade in före henne eller om ni flyttade in tillsammans.

Flyttade du in och bodde själv och hon flyttade in senare så är det en sak.
Flyttade ni in samtidigt är, såbmvitt jag vet, sambbolagen supertydlig att ni ska dela om ni inte avtalat om nåt annat.

Kanske läge att kolla just ert fall med en jurist? När skrev ni er på adressen etc?

D Dannehej skrev:
Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.
Angående lägenheten så har flera redan svarat. Den torde bedömas som gemensamt anskaffad.
Gällande barnen: delat vårdnad är det som alltid ska eftersträvas. Detta innebär 50 % var av tiden. Beroende på barnens ålder så måste man beakta boendet. Man utgår från att barnen ska kunna gå i samma skola. Det blir alltså föräldrarna som får arrangera boendet så att barnen kan gå i samma skola hela tiden.
Det vanligaste är att man har en vecka var, t.ex med byte måndagar.
Var specifik när ni kommer överens om när byte ska ske. Gärna klockslag och plats.
Kom överens om hur ni gör med lov- veckorna. Ta gärna vartannat år. Då får ni sportlov, påsklov, höstlov mm vartannat år.
Dela inte på julledigheten! Detta är det största misstaget många gör. Ha hela den ledigheten också vartannat år. Dela sommarledigheten i "tidig" och "den" 4 veckor löpande var. Byt detta vartannat år så att ens året har du tidig ledighet och nästa år har du den ledighet.

U Ulofven skrev:
Angående lägenheten så har flera redan svarat. Den torde bedömas som gemensamt anskaffad.
Gällande barnen: delat vårdnad är det som alltid ska eftersträvas. Detta innebär 50 % var av tiden. Beroende på barnens ålder så måste man beakta boendet. Man utgår från att barnen ska kunna gå i samma skola. Det blir alltså föräldrarna som får arrangera boendet så att barnen kan gå i samma skola hela tiden.
Det vanligaste är att man har en vecka var, t.ex med byte måndagar.
Var specifik när ni kommer överens om när byte ska ske. Gärna klockslag och plats.
Kom överens om hur ni gör med lov- veckorna. Ta gärna vartannat år. Då får ni sportlov, påsklov, höstlov mm vartannat år.
Dela inte på julledigheten! Detta är det största misstaget många gör. Ha hela den ledigheten också vartannat år. Dela sommarledigheten i "tidig" och "den" 4 veckor löpande var. Byt detta vartannat år så att ens året har du tidig ledighet och nästa år har du den ledighet.
Vadå ”det största misstaget många gör”? När jag växte upp avskydde mina vänner att behöva fira varannan jul med vadera förälder. Detdär med varannan tror jag är snällare mot föräldrar än barn. Barn gillar traditioner, rutiner och förutsägbarhet. Hos riktigt små barn är det heller inte sant att man alltid förespråkar 50/50 varannan vecka. Jag vet flera som separerat med små barn som blivit rådda att låta barnen bo huvudsakligen hos ena föräldern, och sedan vara varannan helg hos den andra. En vecka är lång tid för ett litet barn.

• Gilla
Sådärja1 och 2 till
  • Laddar…
K Kaninjan skrev:
Men snälla. Du bor med en människa som du har två barn med. Om du börjar dra i en massa trådar, får henne att skriva sig där hon inte ens bor (vilket inte är lagligt), du vill att hon skriver på ett samboavtal i efterhand men vet inte riktigt om du ska separera? Du kanske skulle fundera på hur livet för dina (era!) barn ska bli framöver? Jag har full förståelse för att du inte älskar henne längre eller vad anledningen nu är, men inse att dina barn kanske inte kommer att må skitbra med sin mamma varannan vecka i en tvåa på 50 kvadrat medan du sitter kvar i din jättelägenhet. Du kanske tjänar pengar på att försöka driva igenom detta, men inse att du ska ha en relation till dina barns mor till dess att de är vuxna och troligen hela livet.
Men snälla vad?
Är det olagligt eller fel att skriva ett samboavtal när man bor i en bostad.
Varför skulle han inte kunna bo kvar i hans lägenhet, är en tvåa osäljbar? det låter på dig som dom måste bo där i en evighet.

A Andy78 skrev:
Intressant du anser att man går bakom ryggen på någon genom att skriva ett samboavtal och att det skulle skada barnen.
Sedan kör du klassikern man ska ta reda på vad som gäller, går inte det åt båda hållen eller är det bara ts ansvar?
Det är viss skillnad när man gör det med uppsåt.

• Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ibland undrar man ju vart mänskligheten är på väg... :cry:
Kan man fråga sig, när lagen ser ut som den gör. Men jäkligt skönt att det finns kryphål man kan användas sig av!

G Grävling15 skrev:
Hur bra skulle du säga att er relation är idag, om jag får fråga?
relation? Varför skulle jag vilja ha en relation med min ex fru? När det kommer till barnen så är det knappast svårt att hålla det på en nivå så dom blir nöjda.

• Wow
  • Ledsen
Kromo och 3 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Vadå ”det största misstaget många gör”? När jag växte upp avskydde mina vänner att behöva fira varannan jul med vadera förälder. Detdär med varannan tror jag är snällare mot föräldrar än barn. Barn gillar traditioner, rutiner och förutsägbarhet. Hos riktigt små barn är det heller inte sant att man alltid förespråkar 50/50 varannan vecka. Jag vet flera som separerat med små barn som blivit rådda att låta barnen bo huvudsakligen hos ena föräldern, och sedan vara varannan helg hos den andra. En vecka är lång tid för ett litet barn.
Gör det till en tradition att fira jul och nyår ens året hos fadern och nästa år hos modern. Det blir mycket förutsägbart om man vet flera år i förväg vem man ska fira jul och nyår med. Att dela upp dessa heller skapar bara problem för alla, föräldrar och barn. Har funkat utmärkt för mig och min fd fru under många år.

G Grävling15 skrev:
Men herregud!
Om de fortsätter leva ihop för en lång tid framöver och båda bor där tillsammans med gemensamma barn har han väl inte gett bort lägenheten? Vem har han gett bort den till då tänker du? Han kan väl knappast ”bli av” med en bostad som de tillsammans lever i? Det måste vi väl ändå vara överens om?!
Om han köpt den, lagt en stor kontantinsat och betala den lån amorteringar, och sedan måste ge bort hälften av värdet dvs hälften av pengarna som han för kontantinsats till sin sambo, är inte det att bli av med pengar?

Är det inte det som sker när man begära bodelning?
För lite mer info till dig, henne egan lägenhet kommer inte inluderas då det inte kan räknas som samboegendom.

Karlia
Barnen har ni tillsammans för all framtid. Min dotter är i slutet av tonåren, nu kommer jag inte behöva träffa honom innan hon gifter sig eller så.

Men alla skolavslutningar, födelsedagar osv har hon ju velat ha med båda sina föräldrar. Då är man med och är trevlig mot varandra.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.