127 315 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Om det är så jämställt som du påstår så finns det väl inget behov av äktenskapsförord att inte dela?M Markarbetaren skrev:Finns inte på kartan att jag och min fru skulle sätta in bådas löner på ett konto, betala alla räkningar och sedan splitta det som blir över! Och detta har jag även avtalat bort genom äktenskapsförord, något jag råder ALLA att göra så fort ni blir sambos. Att jag sedan självmant väljer att köpa saker till henne som hon aldrig skulle ha råd med är en annan sak, tex. ny bil för 250K mm. Att man ska dela på allt enligt nån gammal förlegad lag från tiden när fruarna var hemmafruar, nä där går gränsen! Det är 2020 nu, samhället har aldrig varit mer jämnställt och kvinnorna har precis samma förutsättningar som männen.
Redigerat:
Ja, de hade väl bott 8 år tillsammans i lägenheten de köpt med avsikt att bli sambo, är inte det en längre tid menar du?M Markarbetaren skrev:Citat:
”En sambo kan inte ta över en samägd bostad hur som helst.
För att sambolagen ska gälla för en bostad ska bostaden ägas gemensamt eller ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en part äger en bostad innan samboskapet påbörjades kan den andra parten alltså inte hävda sig ha rätt till halva lägenheten vid en separation.
Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid.”
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jag har inte läst någonstans i tråden att TS köpte lägenheten med avsikt att bli sambo? Jag kan absolut ha fel, men jag tror att TS skrev att han köpte den efter att de varit tillsammans i 4 år. Vad avsikten med köpet var har jag inte sett någonting om.Nissens skrev: