M Markarbetaren skrev:
Nu läste du nog inte hela inlägget jag svarade på!
Jo, men det är möjligt att du citerade fel inlägg.

M
K Kirre2 skrev:
Jo, men det är möjligt att du citerade fel inlägg.
Nej det gjorde jag inte.

Jag svarade på detta!

kortis skrev:”Förr när den man var gift med var hemmafru fick hon be om pengar till mat och det är väl egentligen så ni vill ha det”

Då svarade jag på rätt citat. Vad är det du anser vara en fördom i det?

M
K Kirre2 skrev:
Vilket citat svarade du på?

K Kirre2 skrev:
"det är väl egentligen så ni vill ha det”. Det är en typisk fördom. Närapå skolboksexempel.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Åhhh vilka härliga fördomar!
ja du talar ju om hur du vill ha det eller?

M Markarbetaren skrev:
Vilket citat svarade du på?
kortis skrev:”Förr när den man var gift med var hemmafru fick hon be om pengar till mat och det är väl egentligen så ni vill ha det”

M
K kortis skrev:
ja du talar ju om hur du vill ha det eller?
Jag vet inte hur gammal du är men du kan ju börja med att lära dig inleda meningar med stor bokstav. Det blir lite mer trovärdigt då.

M Markarbetaren skrev:
Jag vet inte hur gammal du är men du kan ju börja med att lära dig inleda meningar med stor bokstav. Det blir lite mer trovärdigt då.
Ja det är ju viktigt, det är ju inte själva texten som är viktig. Men men petimätera på du och jag skiter i punkt oxå

Nissens
M Markarbetaren skrev:
Finns inte på kartan att jag och min fru skulle sätta in bådas löner på ett konto, betala alla räkningar och sedan splitta det som blir över! Och detta har jag även avtalat bort genom äktenskapsförord, något jag råder ALLA att göra så fort ni blir sambos. Att jag sedan självmant väljer att köpa saker till henne som hon aldrig skulle ha råd med är en annan sak, tex. ny bil för 250K mm. Att man ska dela på allt enligt nån gammal förlegad lag från tiden när fruarna var hemmafruar, nä där går gränsen! Det är 2020 nu, samhället har aldrig varit mer jämnställt och kvinnorna har precis samma förutsättningar som männen.
Om det är så jämställt som du påstår så finns det väl inget behov av äktenskapsförord att inte dela? :)

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Markarbetaren skrev:
Citat:
”En sambo kan inte ta över en samägd bostad hur som helst.
För att sambolagen ska gälla för en bostad ska bostaden ägas gemensamt eller ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en part äger en bostad innan samboskapet påbörjades kan den andra parten alltså inte hävda sig ha rätt till halva lägenheten vid en separation.

Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid.”
Ja, de hade väl bott 8 år tillsammans i lägenheten de köpt med avsikt att bli sambo, är inte det en längre tid menar du?

Nissens Nissens skrev:
Om det är så jämställt så finns det väl inget behov av äktenskapsförord att inte dela? :)
om ett flertal här visade sina inlägg för sina sambos så ja då blir de väl fd. Sambo. Jäklar glömde stor bokstav ju

Nissens Nissens skrev:
Ja, de hade väl bott 8 år tillsammans i lägenheten de köpt med avsikt att bli sambo, är inte det en längre tid menar du?
Jag har inte läst någonstans i tråden att TS köpte lägenheten med avsikt att bli sambo? Jag kan absolut ha fel, men jag tror att TS skrev att han köpte den efter att de varit tillsammans i 4 år. Vad avsikten med köpet var har jag inte sett någonting om.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.