127 372 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Likadant kan man säga om bostad och en soffa. Ekonomiskt liv sträcker sig bra längre ut än bara en bostad och lite möbler.Nissens skrev:
Jag känner mycket väl till sambolagen, det jag opponerar mig emot är att du hävdar "lagen säger du har gemensam ekonomi om man inte skriver ett samboavtal". Detta stämmer bevisligen inte. Det sambolagen gör gällande är bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Inget annat. Varken sparande, saker införskaffat för privatbruk osv.Nissens skrev:All ekonomi är inte delad, men har du familj som i detta fallet så går mycket pengar åt till barnen, hemmet och gemensamma utgifter för hushållet. Säkert en del möbler och i detta fallet även bostaden. Så en stor drl av ekonomin är gemensam. Läs sambolagen så ser du. Denna tråden handlar i första hand om bostaden.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
Bilen är ofta en av de större posterna i en familjs ekonomi så ja.Nissens skrev:
Nej vi har två bilar, jag har min och hon har sin.
Du svarade inte på min fråga i inlägget ovanför, vart det för svårt?
Hade jag skrivit att all ekonomi var gemensam så hade jag förstått din reaktion, men du söker nog bara konflikt. Och nog har man mer gemensam ekonomi än vad du fått för dig. Kostnader för barn, mat, driftskostnader för hemmet, antagligen för bilen. Med mera. Det är knappast någon som räknar kronor och ören i de sammanhangen.JLyck skrev:Likadant kan man säga om bostad och en soffa. Ekonomiskt liv sträcker sig bra längre ut än bara en bostad och lite möbler.
Jag känner mycket väl till sambolagen, det jag opponerar mig emot är att du hävdar "lagen säger du har gemensam ekonomi om man inte skriver ett samboavtal". Detta stämmer bevisligen inte. Det sambolagen gör gällande är bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Inget annat. Varken sparande, saker införskaffat för privatbruk osv.
Vad var frågan?S SueCia skrev:
Du läste uppenbarligen inte den enkla meningen jag skrev ovan... jag undrade om bilen var HELA ekonomin. Inte om den var en stor del av den. Var meningen för svår?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
Nissens skrev:
S SueCia skrev:
Sen är ekonomin inte gemensam när man äger varsin bil, har sina egna sparanden osv.
"Blir man sambo och inte har skrivit samboavtal så har man gemensam ekonomi. Sådan är lagen." - inlägg #549Nissens skrev:Hade jag skrivit att all ekonomi var gemensam så hade jag förstått din reaktion, men du söker nog bara konflikt. Och nog har man mer gemensam ekonomi än vad du fått för dig. Kostnader för barn, mat, driftskostnader för hemmet, antagligen för bilen. Med mera. Det är knappast någon som räknar kronor och ören i de sammanhangen.
Hur ska man tolka det då?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Om vi återgår till frågan.
När man läser TS första 3-4 inlägg så känns det inte helt 100 att lägenheten köptes för gemensamt bruk. I och med att partnern fortfarande har kvar sin lägenhet, och hade det vid lägenhetsköpet, så tolkas det väl snarare att partnern flyttade in hos TS. Är det inte stor skillnad om partnern hade sålt sin lägenhet och dom hade flyttat ihop? Isf. har det ju skett en uppoffring från partnerns sida, hon har gjort sig av med sin bostad för att bli sambo, men behåller man sin gamla bostad så vette fasen.
Om vi bortser från barnen, som kom lite senare, utan fokuserar på huvudfrågan. Om jag bor i en lägenhet, säg en tvåa, bostadsrätt. Träffar en kvinna som bor i HR, när vi dejtat ett tag så köper hon en större lägenhet. Jag flyttar in hos henne, hyr ut min BR i 6 mån. Vi separerar, har jag då rätt att kräva halva hennes lägenhet? Isf. kan man ju köra detta rejset 2 ggr per år under några år sedan är man mångmiljonär.
När man läser TS första 3-4 inlägg så känns det inte helt 100 att lägenheten köptes för gemensamt bruk. I och med att partnern fortfarande har kvar sin lägenhet, och hade det vid lägenhetsköpet, så tolkas det väl snarare att partnern flyttade in hos TS. Är det inte stor skillnad om partnern hade sålt sin lägenhet och dom hade flyttat ihop? Isf. har det ju skett en uppoffring från partnerns sida, hon har gjort sig av med sin bostad för att bli sambo, men behåller man sin gamla bostad så vette fasen.
Om vi bortser från barnen, som kom lite senare, utan fokuserar på huvudfrågan. Om jag bor i en lägenhet, säg en tvåa, bostadsrätt. Träffar en kvinna som bor i HR, när vi dejtat ett tag så köper hon en större lägenhet. Jag flyttar in hos henne, hyr ut min BR i 6 mån. Vi separerar, har jag då rätt att kräva halva hennes lägenhet? Isf. kan man ju köra detta rejset 2 ggr per år under några år sedan är man mångmiljonär.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Citat:Nissens skrev:
”En sambo kan inte ta över en samägd bostad hur som helst.
För att sambolagen ska gälla för en bostad ska bostaden ägas gemensamt eller ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en part äger en bostad innan samboskapet påbörjades kan den andra parten alltså inte hävda sig ha rätt till halva lägenheten vid en separation.
Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid.”
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Det kan bevisligen inte vara din förtjänst, eller så är det helt enkelt inte dina barn. As simple as that.K kortis skrev:
Och vet du. Det är oerhört obildat att döma någon på det sätt du försöker göra. Tyvärr har flera likt dig hittat till bh och förpestar forumet med era inbillade moralkakor, begränsade intellekt och otroligt kortsynta betraktelser. Att du/de inte har förmåga eller kapacitet att se en situation ur olika perspektiv är ditt/deras tillkortakommande, inte mitt.
Du har visat att du är värd att blockeras, så fortsätt du skriv om du vill det.