Nissens Nissens skrev:
Visst vet vi om det. Om du läser ts inledande inlägg så framgår det tydligt att sambon inte var tilltalad om detta. Efter ett tag kom han med infon om att hon gick med på att skriva avtal. Hur det gick vet vi inte.
Så helt uppenbart var det så att han initialt ville dra sig ur avtalet.
Tilltalad om vad, om vad om hon vill äga bostaden eller ej?
Det kanske dom var överens om innan han köpte så utfallet blir ändå som dom kommit överens om trots avtal eller ej.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Visst vet vi om det. Om du läser ts inledande inlägg så framgår det tydligt att sambon inte var tilltalad om detta. Efter ett tag kom han med infon om att hon gick med på att skriva avtal. Hur det gick vet vi inte.
Så helt uppenbart var det så att han initialt ville dra sig ur avtalet.
Hur menar du med tilltalad?
Man kan ju vända på det tilltalade hon honom om detta?

Nissens
A Andy78 skrev:
Hur menar du med tilltalad?
Man kan ju vända på det tilltalade hon honom om detta?
Tilltalad om att han ville avtala bort sambolagen menar jag förstås.... Eftersom han efter ett tag återkom och meddelade att hon gått med på att skriva samboavtal så gick väl den första diskussionen dem emellan bra - men uppenbarligen var han inte säker på det innan han tog upp det med henne.
Jag vet inte om du driver med mig, det är väl bättre att du själv läser tråden än att fråga andra om vad som står i den...det blir ju bara repetition. Du verkar ju inte ha koll på vad ts gjort och i vilken ordning saker skett.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tilltalad om att han ville avtala bort sambolagen menar jag förstås.... Eftersom han efter ett tag återkom och meddelade att hon gått med på att skriva samboavtal så gick väl den första diskussionen dem emellan bra - men uppenbarligen var han inte säker på det innan han tog upp det med henne.
Jag vet inte om du driver med mig, det är väl bättre att du själv läser tråden än att fråga andra om vad som står i den...det blir ju bara repetition.
Jag har inte frågat vad som står i den det vet jag, det är du som verkar problem att dom inte skrev detta innan och gör det nu.
Och att han skulle ha informerat henne att sambolagen existerar när han köpte bostaden.
Vilket han inte har någon skyldighet att göra, nu visste han ju inte om den.

Kanske han sambo visste om den kanske inte.

Nissens
A Andy78 skrev:
Jag har inte frågat vad som står i den det vet jag, det är du som verkar problem att dom inte skrev detta innan och gör det nu.
Och att han skulle ha informerat henne att sambolagen existerar när han köpte bostaden.
Vilket han inte har någon skyldighet att göra, nu visste han ju inte om den.

Kanske han sambo visste om den kanske inte.
Du missförstår ju helt. Jag har aldrig skrivit någonting om att ts informerat sin sambo att sambolagen finns. Vet inte varifrån du fått det.

Det jag skrev var att han inte hade pratat med sin sambo ATT DRA SIG UR avtalet. Bättre du läser igen än att jag upprepar allt.
Hans sambo visste INTE att han ville dra sig ur avtalet som började gälla när de bestämde sig för att flytta ihop.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du missförstår ju helt. Jag har aldrig skrivit någonting om att ts informerat sin sambo att sambolagen finns. Vet inte varifrån du fått det.

Det jag skrev var att han inte hade pratat med sin sambo ATT DRA SIG UR avtalet. Bättre du läser igen än att jag upprepar allt.
Hans sambo visste INTE att han ville dra sig ur avtalet som började gälla när de bestämde sig för att flytta ihop.
"Avtalet" kanske inte ens var relevant för henne då dom flyttade.
Som sagt det spelar ju ingen roll nu.

Nissens
A Andy78 skrev:
"Avtalet" kanske inte ens var relevant för henne då dom flyttade.
Som sagt det spelar ju ingen roll nu.
Relevant eller inte, det gav henne rätt till ett antal miljoner.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
De hade ett muntligt avtal. "Mitt är mitt och ditt är ditt". Dvs. de hade ett eget samboavtal, som TS nu ville få (och har fått) på prent. Ärendet avslutat.

Staffan

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De hade ett muntligt avtal. "Mitt är mitt och ditt är ditt". Dvs. de hade ett eget samboavtal, som TS nu ville få (och har fått) på prent. Ärendet avslutat.

Staffan
Vet inte varifrån du fått det ifrån. Ts har inte skrivit det någonstans i tråden, tvärtom var han inte säker på att
Sambon skulle skriva på, men hon sade ok muntligt när de till slut pratade om det. Vi vet inte heller om hon skrev på. Men du kanske vet det också? För det står inte heller i tråden.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Relevant eller inte, det gav henne rätt till ett antal miljoner.
Det gäller att passa på när möjligheten finns?

Ja, den som tar hen har ;)

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Nissens
A Andy78 skrev:
Det gäller att passa på när möjligheten finns?
Du har fortfarande inte begripit varför lagen finns?
Och att det var bådas val att inte skriva samboavtal från början.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har fortfarande inte begripit varför lagen finns?
Och att det var bådas val att inte skriva samboavtal från början.
Jag var ironiskt.

• Haha
  • Gilla
murjek och 1 till
  • Laddar…
M
Har du en jä-la tur så känner hon inte till sambolagen. Ber du henne skriva på ett samboavtal NU så gör du nog defenetivt bort dig. Belåna lägenheten till max, ”skänk pengarna” till ditt syskon eller dina föräldrar tills allt ordnat upp sig, kan vara en ide. Krävs inte så mycket att casha loss 4 mille idag, plötsligt har du minskat ”förlusten” med 2 mille.

Mitt råd till alla jag pratar med som ska flytta ihop, SKRIV AVTAL! När jag blev sambo skrev vi samboavtal, vi gick tom. till en jurist. Jag köpte själv en fastighet när jag var sambo i lägenhet med min fru, dock var inte syftet att vi skulle bo gemensamt i den utan uthyrning. När vi sedermera gifte oss så skrev jag helt enkelt av prinsessan Viktoria och prins Daniels äktenskapsförord, som i sig var ett standardavtal. Där all egendom som var o en tillför boet och avkastning av dessa ska vara enskild egendom undantaget husgeråd och möbler. Numera bor vi i min fastighet. Min åsikt är att ingen ska tjäna eller förlora på att lämna äktenskapet. Och det enklaste sättet är att man lämnar under samma förutsättningar som man inträdde.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Tex om jag nämner det för henne nu och vi båda skriver under.
Ja, det går att skriva ett sådant avtal, om ni båda är överens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.