Nissens Nissens skrev:
Förstår inte frågan. Eftersom han inte skrev samboavtal när de flyttade ihop så har de delad ekonomi i stor utsträckning. Det är konsekvensen.
Jag ser inte sambandet mellan att ha samboavtal eller inte, och huruvida man har delad ekonomi?

Det är väl snarare så att frånvaro av samboavtal tyder på en inställning i stil med "allt mitt är ditt" alltså gemensam ekonomi. Detta ifall frånvaro av samboavtal är ett medvetet val, som det kanske inte är i det här fallet.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Jag ser inte sambandet mellan att ha samboavtal eller inte, och huruvida man har delad ekonomi?

Det är väl snarare så att frånvaro av samboavtal tyder på en inställning i stil med "allt mitt är ditt" alltså gemensam ekonomi. Detta ifall frånvaro av samboavtal är ett medvetet val, som det kanske inte är i det här fallet.
Genom att skriva samboavtal kan man avtala bort det som står i sambolagen, så det är stor skillnad. Man kan tex avtala bort att man skall ha delad ekonomi.

All ekonomi är inte delad när man blir sambo, bara det som är inskaffat när man är sambo, samt bostad som införskaffats med avsikt för gemensamt boende. Det man äger sedan tidigare berörs inte för att man blir sambo.

Det spelar ju ingen roll om man inte känt till sambolagen, den gäller alla ändå... lagar kan ju inte bara gälla för de som känner till dem. :)

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det man skriver bort är ju bodelning enligt sambolagens regler inte om man ska gemensam eller delad ekonomi.

Nissens
A Andy78 skrev:
Det man skriver bort är ju bodelning enligt sambolagens regler inte om man ska gemensam eller delad ekonomi.
Sambolagen ger ju gemensam ekonomi i stor utsträckning när det gäller boende och det mesta man skaffar under sambotiden.. Det är ju exakt vad sambolagen handlar om.
Ts och hans sambo hade ju tack vare sambolagen gemensam ekonomi, som han nu efter många år ville dra sig ur. Han ville dra sig ur ett ingånget avtal kan man säga.

Nissens Nissens skrev:
Sambolagen ger ju gemensam ekonomi i stor utsträckning när det gäller boende och det mesta man skaffar under sambotiden.. Det är ju exakt vad sambolagen handlar om.
Ts och hans sambo hade ju tack vare sambolagen gemensam ekonomi, som han nu efter många år ville dra sig ur. Han ville dra sig ur ett ingånget avtal kan man säga.
På vilken sätt är det självklart att man haft delad ekonomi innan?
Man kan ju tex ha haft egna pengar och stått för egna kostnader och delat vissa gemensamma.
Hur blir det delad ekonomi?

Jag tror ni pratar om varandra här. Nissens tror jag menar att när man inte avtalar bort något, så delar man allt man införskaffat tillsammans. Eller?

Andy78 tror jag menar den faktiska delningen av pengar under förhållandet. De kan ha delat upp räkningar mellan sig som exempel, lönerna in på varsitt konto osv. Eller?

JLyck JLyck skrev:
Jag tror ni pratar om varandra här. Nissens tror jag menar att när man inte avtalar bort något, så delar man allt man införskaffat tillsammans. Eller?

Andy78 tror jag menar den faktiska delningen av pengar under förhållandet. De kan ha delat upp räkningar mellan sig som exempel, lönerna in på varsitt konto osv. Eller?
Ja precis att man inte skriver bort lagen innebär ju inte att man automatiskt haft delad ekonomi bara att bostaden kan ingå i en bodelning om ena partner begär det.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Nissens
Jo, man har gemensam ekonomi ända tills den dagen man flyttar isär eller skriver ett samboavtal. Juridiskt är det så. Oavsett vem som betalar räkningarna och/eller står på köpekontraktet.

Det är exakt det sambolagen innebär.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Även om bostaden är gemensam så kan man ha delad ekonomi.

Nissens Nissens skrev:
Jo, man har gemensam ekonomi ända tills den dagen man flyttar isär eller skriver ett samboavtal. Juridiskt är det så. Oavsett vem som betalar räkningarna och/eller står på köpekontraktet.

Det är exakt det sambolagen innebär.
Ja, men du måste förstå hur det FAKTISKT kan gå till i ett förhållande. Där finns par som får lönerna in på samma konto och betalar allt därifrån (jag och min fru har det så). Där finns par som i slutet på månanden går genom kvitton så det ska bli 100% lika/rättvisst på utgifterna. Där den ena parten kanske väljer att lägga stora summor på kläder, medans den andre lägger stora summor på verktyg. Dessa kan man hävda vara för privat bruk och ska då inte ingå i en bodelning i ett samboskap. Den ena parten kanske köper en soffa som de båda använder. Av sina egna pengar, den ska då ingå i en bodelning. Förstår du nu att man KAN ha en delad ekonomi som sambos?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ja, men du måste förstå hur det FAKTISKT kan gå till i ett förhållande. Där finns par som får lönerna in på samma konto och betalar allt därifrån (jag och min fru har det så). Där finns par som i slutet på månanden går genom kvitton så det ska bli 100% lika/rättvisst på utgifterna. Där den ena parten kanske väljer att lägga stora summor på kläder, medans den andre lägger stora summor på verktyg. Dessa kan man hävda vara för privat bruk och ska då inte ingå i en bodelning i ett samboskap. Den ena parten kanske köper en soffa som de båda använder. Av sina egna pengar, den ska då ingå i en bodelning. Förstår du nu att man KAN ha en delad ekonomi som sambos?
Jag har aldrig hävdat något annat du missförstod mitt inlägg.

Svarade på Nissens inlägg.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Han ville dra sig ur ett ingånget avtal kan man säga.
Det vte vi ingenting om. De kan båda vara överens om att lägenheten ifråga är hans, hon har sin egen lägenhet. Den inställningen kan vara mer eller mindre uttalad.

Jag känner till flera separationer där avtal saknats, men där parterna skilts i (någorlunda...) fullkomlig sämja vad gäller materiella tillgångar (som inte delats i förhållande till vad lagen säger), även om känslorna gått höga om separationen som sådan.

• Gilla
Television_Set
  • Laddar…
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Nu skrev jag tydligt att JURIDISKT är det så att man har gemensam ekonomi som sambos.
Rent JURIDISKT spelar det ingen roll hur ni fördelat räkningarna er emellan, sambolagen gäller ändå om man inte avtalat bort den skriftligen.
Förstår du nu?
Det spelar i praktiken ingen roll vem som betalat vad, det är 50% ägande vardera för allt som är ”samborättsgods”.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Det vte vi ingenting om. De kan båda vara överens om att lägenheten ifråga är hans, hon har sin egen lägenhet. Den inställningen kan vara mer eller mindre uttalad.

Jag känner till flera separationer där avtal saknats, men där parterna skilts i (någorlunda...) fullkomlig sämja vad gäller materiella tillgångar (som inte delats i förhållande till vad lagen säger), även om känslorna gått höga om separationen som sådan.
Visst vet vi om det. Om du läser ts inledande inlägg så framgår det tydligt att sambon inte var tilltalad om detta. Efter ett tag kom han med infon om att hon gick med på att skriva avtal. Hur det gick vet vi inte.
Så helt uppenbart var det så att han initialt ville dra sig ur avtalet.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.