Det är så mycket moral i den här tråden att det blir dubbelmoral. Det antas väldigt mycket till kvinnans favör - utan någon som helst bakgrundsinformation.

Herregud.

• Gilla
Torgil och 3 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Tack för alla svar, ni har gett mig en hel del att tänka på.

Vad gäller ifall min sambo folkbokför sig hos sin egen lägenhet? Gäller fortfarande samboavtalet då?
Min sambo och barnen är just nu folkbokförd hos mig, men posten etc kommer till hennes lägenhet (adressändring). och jag tror inte att det skulle vara något problem med att hon skulle folkbokföra sig på sin lägenhet istället, men frågan är om det skulle hjälpa mitt fall att behålla lägenheten som jag betalat för.
Men snälla. Du bor med en människa som du har två barn med. Om du börjar dra i en massa trådar, får henne att skriva sig där hon inte ens bor (vilket inte är lagligt), du vill att hon skriver på ett samboavtal i efterhand men vet inte riktigt om du ska separera? Du kanske skulle fundera på hur livet för dina (era!) barn ska bli framöver? Jag har full förståelse för att du inte älskar henne längre eller vad anledningen nu är, men inse att dina barn kanske inte kommer att må skitbra med sin mamma varannan vecka i en tvåa på 50 kvadrat medan du sitter kvar i din jättelägenhet. Du kanske tjänar pengar på att försöka driva igenom detta, men inse att du ska ha en relation till dina barns mor till dess att de är vuxna och troligen hela livet.

• Gilla
Torgil och 8 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Om ts blir av med halva bostaden som han köpt och betalt själv, hur bidrar det till att nå målet i punkt 1 "leva lyckliga i våra dagar"
Mår barnen bättre av att deras far måste ge bort hälften bara för att man har rätt att begära det enligt lag?
Speciellt när ts sambo har en egen bostad.
Vilken är rätt ovanligt efter att ha bott ihop i 5 år.
Dess bakgrund känner vi ju inte till.
Men herregud!
Om de fortsätter leva ihop för en lång tid framöver och båda bor där tillsammans med gemensamma barn har han väl inte gett bort lägenheten? Vem har han gett bort den till då tänker du? Han kan väl knappast ”bli av” med en bostad som de tillsammans lever i? Det måste vi väl ändå vara överens om?!

• Gilla
Micc och 5 till
  • Laddar…
B
En väg kan vara att ni kommer överens om att dela på den värdeökning som varit, nu har ni ju inget avtal men en bekant skrev ett sådant avtal innan de köpte hus. Enligt mig borde en normal funtad person gå med på att du för tillbaka dina 6milj plus inflation (minst), sen delar ni på vinsten.

• Gilla
Manowar6 och 2 till
  • Laddar…
Tjena! Många flummiga svar här utan riktig kunskap. Min bror gick igenom exakt samma grej.
Det resulterade i att pengarna han köpte lägenheten för var enskild egendom då de kom från hans konto och de kunde härledas till tidigare bostadsaffärer.
Däremot skulle värdeökningen på lägenheten delas mellan dem, likväl bohaget de införskaffat tillsammans.

Med vänlig hälsning, Perre

• Gilla
Torgil och 14 till
  • Laddar…
En fråga är ju Var du vill vill att dina BARN ska bo. Utan pengar till att köpa in sig på en bostad nära din kan mamman tvingas flytta till ett sämre område vilket gör att dina barn hamnar i ett sämre område, kan få längre till dig och kan omöjligglra varannan-vecka-boende. Jag förstår att du inte vill ge sambon del av de pengar du lagt på bostaden ni bor i, men tänk på att även era barn får del av de pengarna indirekt.

• Gilla
Torgil och 4 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Lite mer information om lägenheten:

Lägenheten är värderad till ca 10 milj kronor och jag köpte den för ca 6 milj för 5 år sedan. Jag köpte lägenheten med mina egna pengar, utan någon insats från min sambo (vid den tiden bodde vi inte ihop och vi hade inga barn)

Hur är detta möjligt att min sambo ska få 50% av lägenheten när vi inte ens är gifta, eller att hon inte ens spenderat en krona på lägenheten? Jag betalade själv 6 milj kr för lägenheten när jag köpte det. Lägenheten står på mitt namn (dock är hon och barnen skriven här).

Sedan har min sambo en egen lägenhet som står tom, som hon nu under senaste åren funderat på att sälja
Detta förändrar ju förutsättningen. Är inte expert i dessa frågor, men om ni inte var sambo vid förvärvet av lägenheten gäller väl inte sambolagen? Som påpekats tidigare gäller den gemensamma inköp. Du köper en lägenhet, hon har en annan. Hon flyttar in i din köpta lägenhet, ni får barn, separerar. Då har ni varsin lägenhet sen tidigare, och så förblir situationen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rätt många här nu som bara diskuterar ekonomin, jag tänker mer på era barn. Om hon äger lägenhet på annan ort skulle det ju vara naturligt att hon flyttar dit vid en separation och i det fallet vet jag inte om du har rättighet att hindra henne och därmed hindra att barnen flyttar om inte du blir det som kallas boendeförälder. Det får du nog kolla med socialen eller advokat.

• Gilla
Torgil
  • Laddar…
Patrik440
G Grävling15 skrev:
Om man haft en gemensam ekonomi kan man ju tänka sig att hon...
Jag har gemensam ekonomi med min sambo men det har inte hon med mig..

• Gilla
  • Haha
Zink82 och 5 till
  • Laddar…
B
En annan bekant gjorde en intressant sak, de köpte gemensamt ett exakt likadant boende innan skilsmässa , i samma område.

för barnens skull skulle ni kunna sälja båda två, köpa två nya, och sen på nåt vis gör ni upp de där 6 milj..... så de i alla fall kommer till dina barn

• Gilla
ltmrt och 2 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Låna upp pengar på den.
Det hjälper inte. Om sambon ska ha del av lägenheten vid delning kommer de pengarna också tas med. Det går inte att skänka bort eller sälja heller för gåvan eller köpet går då tillbaka.

D Dannehej skrev:
Det jhag alltid har hört från min föräldrar är tex att allt delas om man är gifta, vilket vi inte är. Vid samboavtalet trodde jag var något som gäller för saker och ting som man köper tillsammans när man är sambos, och inte hela lägenheten som jag själv har betalat för.
Jag vet att lägenheten definitivt kan räknas in under sambolagen. Jag är journalist och för några år sedan stötte jag på ett sånt fall. En man som hade pengar, kvinnan inte så mycket. Han köper lya efter att träffats, uppenbarligen för att dom ska flytta ihop.

När dom några år senare separerade hade hon rätt till halva, om jag minns rätt. Det kan ha landat i lite mindre, kommer inte ihåg exakt.

Anledningen till det är att när folk slutade gifta sig, så skulle t ex kvinnan inte bli lidande vid en separation. Är hon t ex hemma med barnen när mannen jobbar bidrar ju hon lika mycket till familjen, fast med obetalt arbete.

Samboavtal ska man alltid skriva tidigt, när man är sams.

Det låter kanske som att ni inte har löst allt juridiskt. Så du kanske kan ta upp det genom att skriva testamente, vilket är viktigt att ha när man inte är gift och har barn. Ett samboavtal kanske du bara kan smyga igenom då också.

Men vänta isf ett tag med att separera så hon inte känner sig blåst.

Sen kanske det också kan vara en idé att faktist ge henne lite pengar i en separation. Det låter som att du har en hel del mer pengar än hon. För att inte skapa en konstig situation för barnen så är det ju bra om ni har råd att köpa en lya i samma område. Du vill ju inte ha en situation där du bor relativt centralt och hon bor i södertälje. Har vänner i en sån situation. Det blir ett helvete med skola osv.

Perreeeee Perreeeee skrev:
Tjena! Många flummiga svar här utan riktig kunskap. Min bror gick igenom exakt samma grej.
Det resulterade i att pengarna han köpte lägenheten för var enskild egendom då de kom från hans konto och de kunde härledas till tidigare bostadsaffärer.
Däremot skulle värdeökningen på lägenheten delas mellan dem, likväl bohaget de införskaffat tillsammans.

Med vänlig hälsning, Perre
Exakt så här tänker jag att det borde se ut för TS (utan att vara en expert).
Jag tänker i scenariot att TS köper en lägenhet på samma sätt men de separerar efter ett år. Är det då rimligt att sambon ska få 3 mkr från TS (förutsatt ingen värdeökning) bara för att de levt ihop i ett år. Då jag TS förlorat 3 mkr på väldigt kort tid. Känns inte helt rimligt.

Varför ha kvar hennes lägenhet efter så många år? Är den i samma område?

Ett alternativ är ju att sälja hennes lägenhet och så amorterar hon pengarna på er gemensamma bostad. Hon kan föras in som ägare även på pappret så blir det enklare med vinstskatt och att motivera försäljningen av hennes lägenhet.

Sen hoppas jag att ni satsar på att bygga upp förhållandet och håller ihop i alla fall tills barnen är stora.

• Gilla
Oneip och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis separerat med min sambo, vi köpte ett hus tillsammans för två år sedan. Där jag var den enda som hade pengar att betala själva insatsen med. Vi kommer att dela på ”vinsten” om det nu blir någon sådan, sen fick jag henne nu i efterhand att gå med på att skriva ett skuldebrev samt samboavtal, där hon skriver under att mina pengar för insatsen ska betalas tillbaka till mig vid försäljningen, samt så har vi skrivit under på vilka möbler som tillfaller den berättiga.

• Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.