127 315 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Men varför skulle de begära bodelning om de fortsätter leva ihop?A Andy78 skrev:Om han köpt den, lagt en stor kontantinsat och betala den lån amorteringar, och sedan måste ge bort hälften av värdet dvs hälften av pengarna som han för kontantinsats till sin sambo, är inte det att bli av med pengar?
Är det inte det som sker när man begära bodelning?
För lite mer info till dig, henne egan lägenhet kommer inte inluderas då det inte kan räknas som samboegendom.
För att inte tala om när det kommer barnbarn in i bilden... då är det nya kalas, skolavslutningar, konfirmationer.Karlia skrev:
Toppenbra när båda föräldrar kan planera. När den ena inte klarar det får man försöka vara beredd på att göra det så bra som möjligt när den andra avbokar julen med kort varsel. Extra svårt och viktigt att förklara något i stil med : pappa älskar dig och är jätteledsen över att inte kunna fira jul med dig, resan kom på hastigt, pappa kunde inte tacka nej. Men jättemysigt för oss att få fira jul med dig!U Ulofven skrev:Gör det till en tradition att fira jul och nyår ens året hos fadern och nästa år hos modern. Det blir mycket förutsägbart om man vet flera år i förväg vem man ska fira jul och nyår med. Att dela upp dessa heller skapar bara problem för alla, föräldrar och barn. Har funkat utmärkt för mig och min fd fru under många år.
En av de svårare delarna med föräldraskap.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
fast nu är det ju lagen det är fel på, det moraliskt riktiga är ju att ts får behålla det han betalt för. Sambolagen borde fungera tvärtom, den är ej applicerbar om man inte avtalat att den ska vara det, vipps så är alla problem ur världen.G Grävling15 skrev:
Det här rådet är fel, det finns inge som säger att man "ska dela " eller "måste dela" när man separerar.P pappaM skrev:Den springande punkten är väl om du flyttade in före henne eller om ni flyttade in tillsammans.
Flyttade du in och bodde själv och hon flyttade in senare så är det en sak.
Flyttade ni in samtidigt är, såbmvitt jag vet, sambbolagen supertydlig att ni ska dela om ni inte avtalat om nåt annat.
Kanske läge att kolla just ert fall med en jurist? När skrev ni er på adressen etc?
Det gör man som man vill, lagen träder in om man är oense.
Man kan dela allt, en del eller inget och båda går vidare i sin liv om man bryter inte mot några lagar.
Om så var fallet så skulle sambos vara tvunga att dela på allt när dom flyttar isär.
Jag har aldrig sagt att TS ska skänka hela sin lägenhet till sambon. Den enda jag sagt är att det är moraliskt förkastligt att försöka dölja och vara oärlig med henne. Det rimliga är väl att de är ärliga med varandra och komma överens. TS har ju inte ens frågat sin sambo vad hon tycker.S SueCia skrev:
Redigerat:
Uppsåt av vad ? meningen med avtalet är att reglera tillgångarna vid en separation.J Johan456 skrev:
Bostaden är ju ändå hans från början och ts betalt den själv så jag förstår inte girigheten varför detta ska vändas emot honom.
Eller jo det gör jag det handlar om pengar.
Funkar dessutom inte. I upp till fem år kan man begära att få ta med sig det man hade in i äktenskapet. Om det sen beviljas i detta fallet är en annan sak men om uppsåtet är att få ta del av hennes lägenhet så är det sannorlikt kört.M mothership skrev:
Jag förstår hur du tänker men vid något tillfälle måste saker sluta vara personlig egendom. Har man barn och levt tillsammans 9 år tycker jag det är gränsfall eftersom båda säkert har bidragit till bostaden de år de haft den men jag tycker hennes bostad också ska ingå i så fall. Antingen eller.A Andy78 skrev:
Ett avtal hade så klart löst allt.
Där har du fel.Nissens skrev:
Det är hans tillgångar, det är inte förrän det förs in i bodelningen som det blir samboegendom.
Och det kan mycket väl vara så att det inte är det, att dom har barn och bott där i 5 år innebär inte automatiskt att det räknas som samboegendom.