Denna tråd har allt mer kommit att handla om moraliska synpunkter om vad som är rätt och hur det borde vara. Det TS efterlyste var juridiska bedömningar. Både för gifta och sambor räknas egendom som egen för den som den tillhör så länge man fortfarande är gift eller sambo. Det är först vid bodelning som lagar eventuellt träder in. De två parterna får skriva vilket avtal de vill i en bodelning. Lagen träder in om man är oense. Det kan finnas skäl som gör egendom till enskild egendom, dock har TS inte skrivit något sådant, men vi vet ju inte. Om man inte är ense och det inte gäller enskild egendom anger lagen att en bostad anskaffad för gemensamt bruk ska delas lika.

Vi kan alla ha synpunkter om vad som är moraliskt rätt och hur drt borde vara, men det tillför knappast TS något i detta läge.

• Gilla
Bagarn1 och 12 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Denna tråd har allt mer kommit att handla om moraliska synpunkter om vad som är rätt och hur det borde vara. Det TS efterlyste var juridiska bedömningar. Både för gifta och sambor räknas egendom som egen för den som den tillhör så länge man fortfarande är gift eller sambo. Det är först vid bodelning som lagar eventuellt träder in. De två parterna får skriva vilket avtal de vill i en bodelning. Lagen träder in om man är oense. Det kan finnas skäl som gör egendom till enskild egendom, dock har TS inte skrivit något sådant, men vi vet ju inte. Om man inte är ense och det inte gäller enskild egendom anger lagen att en bostad anskaffad för gemensamt bruk ska delas lika.

Vi kan alla ha synpunkter om vad som är moraliskt rätt och hur drt borde vara, men det tillför knappast TS något i detta läge.
Håller med. Enda svaret skulle varit att kontakta en advokat

• Gilla
Oneip
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Jag har aldrig sagt att TS ska skänka hela sin lägenhet till sambon. Den enda jag sagt är att det är moraliskt förkastligt att försöka dölja och vara oärlig med henne. Det rimliga är väl att de är ärliga med varandra och komma överens. TS har ju inte ens frågat sin sambo vad hon tycker.
Vad ska han fråga?, "hej jag vill separera, vill du ha hälften av det jag har betalat eller får jag behålla det?

A Andy78 skrev:
Där har du fel.
Det är hans tillgångar, det är inte förrän det förs in i bodelningen som det blir samboegendom.
Och det kan mycket väl vara så att det inte är det, att dom har barn och bott där i 5 år innebär inte automatiskt att det räknas som samboegendom.
Nä, det stämmer inte. Enskild egendom kan uppstå genom arv, testamente, samboavtal eller genom att parterna skrivit ett äktenskapsförord. "Samboegendom" blir det i och med att de är samboende och skaffar egendom under tiden.

• Gilla
Oneip
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad ska han fråga?, "hej jag vill separera, vill du ha hälften av det jag har betalat eller får jag behålla det?
En bodelning är ganska mycket en förhandling. Båda parter måste vara öppna för eftergifter.

• Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag förstår hur du tänker men vid något tillfälle måste saker sluta vara personlig egendom. Har man barn och levt tillsammans 9 år tycker jag det är gränsfall eftersom båda säkert har bidragit till bostaden de år de haft den men jag tycker hennes bostad också ska ingå i så fall. Antingen eller.

Ett avtal hade så klart löst allt.
Varför måste det sluta vara personlig egendom, du får det att låta som att det alltid är en fördel?
Här utgår du från att båda bidragit till bostaden men det är inte säkert.
Och det finns inget i lagen som säger att hennes bostad ska ingå, där kan man tycka att det är lite konstigt att sambolagen kan applicera på det ena men inte det andra.

En bodelning är ganska mycket en förhandling. Båda parter måste vara öppna för eftergifter.
Det stämmer. Min egen bedömning ( kanske egentligen utanför ämnet) är att båda parter bör tänka på barnens bästa , att båda parter ska få goda möjligheter efter bodelningen och fungera bra som föräldrar. Om medlare anlitas kanske en lösning skulle vara att betrakta paret som gifta och dela lika, om jag förstår rätt gäller det då främst en stor lägenhet som fadern formellt äger för närvarande och en mindre som modern äger.

• Gilla
Torgil och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om du tror det, är du antingen korkad som få, eller så har du väldigt korkade barn!

Staffan
Jaha, så det funkar lika i alla relationer, för alla barn och alla familjer? Om du tror det så är det du som är riktigt korkad.

Vi vet ju inte hela bakgrunden, utan det blir ju mest fokus på sambolagen och att allt ska delas.

Att dela allt är inte alltid en fördel.
En bodelning kan kräva att bostaden säljs och ena partern får det svårare att köpa en bostad då denna blivit av med pengar, hur gynnar det barnen?

Här har man 2 bostäder och det går att lösa på smidigt sätt utan att ens behöva blanda in en bodelning, sambolagen kanske inte ens är applicerbar på bostaden det vet vi ju inte.
Att köra varranan vecka som vuxen i stora bostaden som någon skrev kommer inte gynna barnen, dom mår bäst av att föräldrarna har egna bostäder.

Lite mer info behövs om bostaden för att kunna avgöra om det utgör samboegendom eller ej.

• Gilla
Oneip
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför måste det sluta vara personlig egendom, du får det att låta som att det alltid är en fördel?
Här utgår du från att båda bidragit till bostaden men det är inte säkert.
Och det finns inget i lagen som säger att hennes bostad ska ingå, där kan man tycka att det är lite konstigt att sambolagen kan applicera på det ena men inte det andra.
Nä, hennes lägenhet är utanför. Det är inte min egen åsikt om det personlig egendom eller inte. Det regleras av sambolagen och med största sannorlikhet är det inte hans egendom men det bestäms vid bodelning.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
ALLTID AVTAL!! oavsett sambo eller gifta! I ditt fall är du ”fucked”. När det gäller barnen så får hon ej flytta dem utan ditt nedlåtande. Så fort som byter adress så måste du godkänna detta så länge dom är minderåriga.
Jag lyckades dock lura mitt ex att skriva på så hon gav mig hela huset utan några represalier, jurist gjorde avtalet så hon ej heller kunde komma i efterhand och kräva pengar vid en försäljning. Avtal24 hjälpte mig med det!
G Ganescha skrev:
Jaha, så det funkar lika i alla relationer, för alla barn och alla familjer? Om du tror det så är det du som är riktigt korkad.
Så du menar att du lurat din fru till att frånsäga sig hela ert hus, men era barn kommer aldrig klura ut det? Eller menar du att de inte bry sig om det?

Min pappa gav mamma 100.000kr extra när de separerade, så att hon och jag skulle kunna köpa ett nytt radhus i ett bra område. Jag vet bara hur det har påverkat bilden jag har av min pappa.

• Gilla
sommarglass och 18 till
  • Laddar…
Nä, det stämmer inte. Enskild egendom kan uppstå genom arv, testamente, samboavtal eller genom att parterna skrivit ett äktenskapsförord. "Samboegendom" blir det i och med att de är samboende och skaffar egendom under tiden.
Nej läs tidigare inlägg, det är enskild egendom, det är vid en eventuell separation som det kan utgöra samboegendom genom att det förs in i bodelningen.

E
Du behöver växa upp och bli en man, och det snabbt. Du har två barn. Hur vill du att de ska tänka på dig när de blivit stora? "Pappa lämnade familjen och blåste mamma på pengarna, varannan vecka fick vi bo i en tvåa och mamma hade aldrig råd att göra något kul med oss"?

Ni har under 9 år varit ett team. Det låter som att du har arbetat mer och hon har varit med barnen mer, du har alltså haft ett decennium mer på dig att bygga upp en bättre karriär och därmed ekonomi. Hon har varit en del i att göra det möjligt, oavsett om du fattar det eller ej.

Dessutom handlar detta inte om några större summor. Om du köpte för 6 och den ökat till 10, så är det alltså max någon miljon av din ursprungliga insats som du får lämna över till dina barns mor. Det är en ganska liten kostnad för att säkerställa en bra relation även framåt, där både hon och barnen kan fortsätta bo och leva hyfsat drägligt även efter att du dragit vidare på nya äventyr.

Och du - att försöka hitta kryphål i lagen, försöka lura henne att skriva på ett samboavtal innan du gör slut, att låna upp lgh nu osv - allt detta är, förutom att det är svinaktigt beteende, garanterat att förstöra din relation till dina barns mamma, som du ändå alltid behöver ha att göra med, och till dina barn i förlängningen, för all framtid. Lycka till.

• Gilla
Torgil och 17 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nej läs tidigare inlägg, det är enskild egendom, det är vid en eventuell separation som det kan utgöra samboegendom genom att det förs in i bodelningen.
Utgångspunkten är alltid att det ska delas lika vid bodelning. Hade de avtal på att det är hans enskilda egendom?

• Gilla
Oneip
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Intressant att du ser samboavtal som ett kryphål i lagen.

Nej, jag ser inte samboavtal som kryphål i lagen, då formulerade jag mig fel. Det är mer TS förhållningssätt jag avser. Det känns som TS vill ”föra sambon bakom ljuset” för att få till någon form av lösning där han kan behålla lägenhet och pengar. Det känns inte schysst med tanke på att de har lång historia och barn tillsammans.

• Gilla
Torgil och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.