Nissens
A Andy78 skrev:
Så vad är problemet?
Problemet är väl att många här inte tar till sig vad det innebär att bli sambo. Och ts skrev ju knappast att han gemensamt med sin sambo kommit fram till att de vill skriva bort sambolagen. Det var mer att han ville se till att han får även hennes andel om de går isär.
Många verkar tro att det är den som står på köpehandlingarna är den som äger en bostad som är inköpt med avsikt att bli en gemensam bostad.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du läser vad det står så köptes bostaden med avsikt att de skulle flytta ihop. Med den bakgrunden kan du läsa sambolagen. Det spelar ingen roll vilket namn som står på köpehandlingarna.
Det verkar vara många som har svårt att ta till sig detta... så lagen behövs uppenbarligen...
Jag har läst sambolagen, kan du länka till den där det står att man måste bodela enligt sambolagen om man nu som par är överens att inte göra en bodelning.

Jag väntar på svar....

Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Sluta upp med dina lögner och fantasier! Det finns absolut INGA SOM HELST KRAV på att samboavtalet måste vara skriftligt.

[länk]
Haha, visst. Dra det till rätten får du se när parterna har var sin version om vad som är avtalat. Precis som det står i texten du länkar till så blir bevisläget svårt. Det är ett understatement.
Men kör du på muntligt samboavtal så får du se vad domstolen säger när en säger att det finns ett avtal och den andre att ni aldrig pratat om det. :)
Lycka till!

• Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
länka till den där det står att man måste bodela enligt sambolagen om man nu som par är överens att inte göra en bodelning.
Det är väl ingen som har påstått?

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Andy78 skrev:
Jag har läst sambolagen, kan du länka till den där det står att man måste bodela enligt sambolagen om man nu som par är överens att inte göra en bodelning.

Jag väntar på svar....
Varför skall jag göra det, jag har ju aldrig påstått något sådant. Tvärtom, jag har sagt att båda parter har rätt att avstå sin andel.
Du får nog visa var jag skrivit det, för det har inte hänt.
Jag väntar på svar....

Redigerat:
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Problemet är väl att många här inte tar till sig vad det innebär att bli sambo. Och ts skrev ju knappast att han gemensamt med sin sambo kommit fram till att de vill skriva bort samboavtalet. Det var mer att han ville se till att han får även hennes andel om de går isär.
Många verkar tro att det är den som står på köpehandlingarna är den som äger en bostad som är inköpt med avsikt att bli en gemensam bostad.
Dom kanske kom överens från början att det är hans bostad till 100% bara att dom inte skrev bort sambolagen.
Vad är problemet om det är det dom kom överens om och väljer att skriva bort sambolagens regler om bodelning?

Vad är fel?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl ingen som har påstått?
Du eftersom du hänvisar till lagen trots att dom är överens.

Nissens Nissens skrev:
Haha, visst. Dra det till rätten får du se när parterna har var sin version om vad som är avtalat. Precis som det står i texten du länkar till så blir bevisläget svårt. Det är ett understatement.
Men kör du på muntligt samboavtal så får du se vad domstolen säger när en säger att det finns ett avtal och den andre att ni aldrig pratat om det. :)
Lycka till!
Fast det är ju inte samma sak som att det måste vara skriftligt. Krav på skriftligt gäller ju ex. det mesta av handlingar i ett fastighetsköp. Jag kan ju muntligen "sälja" en fastighet till dig, och om du går till rätten med det så kan jag rakt ut erkänna att jag sagt det, men bara för att blåsa dig, jag kommer att få rätt, oavsett hur starka bevis det finns för mitt muntliga avtal inklusive mitt eget erkännande om bedrägeri. I andra sammanhang kan avtal bevisas på andra sätt än att de är skriftliga.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lycka till!
Det var öht inte det du hävdade. Du verkar både juridiskt inkompetent och har en diskussionsförmåga som är som en treåring. Du har fel i mer eller mindre precis allt du hävdar.

Du hävdade att sambolagen MÅSTE skriftligen avtalas bort. Det är fel. Du hävdar att sambon har rätt till hälften av lgh. Det är fel. Osv. Herregud människa. Bara erkänn att du inte förstår, backa och läs på.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Du eftersom du hänvisar till lagen trots att dom är överens.
????????????????

Nissens
A Andy78 skrev:
Dom kanske kom överens från början att det är hans bostad till 100% bara att dom inte skrev bort sambolagen.
Vad är problemet om det är det dom kom överens om och väljer att skriva bort sambolagens regler om bodelning?

Vad är fel?
Du antar en massa saker, och har de inte skrivit bort sambolagen så gäller den oavsett vad som är sagt eller inte. As simple as that.

Kan ingen få stopp på nissens lögner och desinformation?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Det var öht inte det du hävdade. Du verkar både juridiskt inkompetent och har en diskussionsförmåga som är som en treåring. Du har fel i mer eller mindre precis allt du hävdar.

Du hävdade att sambolagen MÅSTE skriftligen avtalas bort. Det är fel. Du hävdar att sambon har rätt till hälften av lgh. Det är fel. Osv. Herregud människa. Bara erkänn att du inte förstår, backa och läs på.
Visst måste det vara skriftligt, kolla dessa länkarna någon postade i tråden:
http://www.boupplysningen.se/juridik/skriva-samboavtal

https://lawline.se/answers/formkrav-for-samboavtal

https://www.bjornlunden.se/tema/juridik/samboavtal__357

citat:
”Ett samboavtal måste vara skriftligt och signeras av båda parterna för att vara giltigt.”

Berätta gärna vad det är du inte begriper av detta. Det är supertydligt om man är minst normalbegåvad, kanske knappt det.
Du kan skruva ner din otrevliga ton också, den klär dig inget vidare.

Nissens
Kan ingen få stopp på nissens lögner och desinformation?
Jag har länkat som visar att det jag påstår stämmer. Sedan att du inte gillar lagen som den ser ut är en annan sak.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.