127 361 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Sen om man ser på det generellt så spelar det ju ingen roll vad endera part har för avsikt om båda tar till vara sina intressen och rättigheter. Är det inget skrivet så har ju båda parter möjlighet att begära bodelning i upp till ett år.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Det var absolut inte avsett som ett personangrepp. Det var och är fortfarande en uppriktig fråga.Nissens skrev:Personangreppen du ägnar dig åt bortser jag ifrån.
Det du inte verkar ta till dig är att hon har rätt till pengarna som ts vill ta. Vem som står på köpehandlingarna spelar ingen roll om man köpt bostaden för gemensamt boende.
Självklart kan hon avsäga sig rätten till pengarna, det kan ts också göra. Men som ”default” har båda rätt till dem. Det är ju inte så att det är tvingande för henne att ge bort sin del.
Oavsett om du kommer med fler personangrepp så är det så det ligger till.
Moraliskt kan jag tycka att hon åtminstone skulle ha rätt till halva värdeökningen. Juridiskt har hon rätt till 50% av totala värdet.
Men vill du inte förstå det så kommer du inte att förstå det heller. Skulle tro att du inte begriper varför lagen finns heller.
Du har fel även här, om du hade läst ordentligt vad TS skrivit (och inte enkom första inlägget). De har nämligen hela tiden levt efter "ditt är ditt" och då, ser du, då gäller inte sambolagen. Så nej. Sambon har inte rätt till ett endaste öre vad gäller lgh i fråga då de muntligt avtalat bort den genom just "ditt är ditt". SÅ ligger det till. Juridiskt, som du är så mån om att hävda, har hon inte rätt till ett skvatt av lgh i fråga. Det kan vara knepigt att bevisa ett muntligt avtal, men det är ändock ett avtal och precis lika giltigt som ett skriftligt.
Jag tror bristen på förståelse ligger hos dig, inte mig.
Om du läser vad det står så köptes bostaden med avsikt att de skulle flytta ihop. Med den bakgrunden kan du läsa sambolagen. Det spelar ingen roll vilket namn som står på köpehandlingarna.A Andy78 skrev:
Det verkar vara många som har svårt att ta till sig detta... så lagen behövs uppenbarligen...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jo, avsikten är hela grunden i sambolagen. TS kan mycket väl haft som avsikt (och deklarerat detta för nära och kära) att köpa en lgh och hyra ut (passiv inkomst), men av olika anledningar har det inte blivit av men att paret flyttade dit istället. Då är lgh exkludera från gemensam egendom just för att den INTE införskaffats med avsikt som gemensamt boende.S Stefan1972 skrev:
Om han köper en bostad och betalar dess kostnader så hon har råd att ha kvar sin som ökar i värde, är inte det en form av givmildhet?Nissens skrev:
Hon kanske inte ens har haft några utgifter alls för sin egna bostad.
Sambolagen kan bara avtalas bort skriftligen.Cancerman_777 skrev:Det var absolut inte avsett som ett personangrepp. Det var och är fortfarande en uppriktig fråga.
Du har fel även här, om du hade läst ordentligt vad TS skrivit (och inte enkom första inlägget). De har nämligen hela tiden levt efter "ditt är ditt" och då, ser du, då gäller inte sambolagen. Så nej. Sambon har inte rätt till ett endaste öre vad gäller lgh i fråga då de muntligt avtalat bort den genom just "ditt är ditt". SÅ ligger det till. Juridiskt, som du är så mån om att hävda, har hon inte rätt till ett skvatt av lgh i fråga. Det kan vara knepigt att bevisa ett muntligt avtal, men det är ändock ett avtal och precis lika giltigt som ett skriftligt.
Jag tror bristen på förståelse ligger hos dig, inte mig.
Jag har inte haft fel alls, men du har uppenbarligen ingen koll på hur det fungerar.
och din härskarteknik är riktigt dålig.
Nissens skrev:
Så jag måste begära bodelning om jag bott i min sambos bostad som hon köpt för att vi ska bo i och begära halva värdet?
D Dannehej skrev:
Det står dem fritt att ignorera sambolagen, vilket de tydligen gjort. Så i vilket syfta lägenheten köptes, är irrelevant. Så släpp det.Nissens skrev:
Staffan
Nu tjänar hon bättre än honom och han hade kanske inte ens haft råd med den gemensamma bostaden om inte hon hade tagit en massa utgifter. Det kan tom vara så att hon betalat på lånen för bostaden. Även om det inte spelar någon roll juridiskt. Lägenheten kan ju vara något hon haft råd med pga en högre lön, och ändå bidragit mer än honom till gemensamma hemmet. Kanske har hon hyrt ut sin lägenhet. Många scenarior finns det.A Andy78 skrev:
Nissens skrev:Nu tjänar hon bättre än honom och han hade kanske inte ens haft råd med den gemensamma bostaden om inte hon hade tagit en massa utgifter. Det kan tom vara så att hon betalat på lånen för bostaden. Även om det inte spelar någon roll juridiskt. Lägenheten kan ju vara något hon haft råd med pga en högre lön, och ändå bidragit mer än honom till gemensamma hemmet. Kanske har hon hyrt ut sin lägenhet. Många scenarior finns det.
Så vad är problemet?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Sluta upp med dina lögner och fantasier! Det finns absolut INGA SOM HELST KRAV på att samboavtalet måste vara skriftligt.Nissens skrev:
https://lawline.se/answers/muntliga-samboavtals-giltighet