Fairlane
S SueCia skrev:
Jag håller med om att det är svårt att få såna lägenheter i bra lägen, men den här diskussionen som dök upp här handlar om att folk tycker att den som arbetat mest är skyldig att betala för den som haft mest semester med barnen ska få ett schyst hus vid eventuell separation.

min åsikt är att mina pengar är mina pengar, sambons pengar är sambons pengar, barnledigheten delas 50%, allt rättvist :)
Om man delar barnledigheten 50-50, så tror jag iofs inte att du hamnar i situationen att en part haft mest "semester" med barnen...

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.
Hej
Vänd dig till en familjerättsjurist. Finns en stor juristfirma med landstäckning. ( vill inte göra reklam)
Bättre än att få en massa felaktiga svar här.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H HMJ1 skrev:
Hej
Vänd dig till en familjerättsjurist. Finns en stor juristfirma med landstäckning. ( vill inte göra reklam)
Bättre än att få en massa felaktiga svar här.
Har du missat alla inlägg? De flesta felaktigheter som framkommit har justerats allt efterhand. Det är så här ett forum fungerar.

D Dannehej skrev:
Vi har alltid från början gått in som "allt mitt är mitt", men det var dumt av mig att inte skriva ett samboavtal från början (hade ingen aning om 50% av lägenheten). Dessutom vet man aldrig hur folk regerar vid en ev separation. Om någon säger något annat så är det helt ute och cyklar!

Hur som helst så har vi både skrivit under samboavtalet nu, so allt gott!
Ta och se över testamenten/arv när ni ändå är på gång. Det finns en del sambofällor där också.

D Dr Jumping Jack skrev:
Har du missat alla inlägg? De flesta felaktigheter som framkommit har justerats allt efterhand. Det är så här ett forum fungerar.
Trams. Frågeställaren TS avgör om han vill läsa ovidkommande och rena felaktigheter . Jag gav ett råd som jag står fast vid så han inte navigerar helt galet. Det är hos juristen det till slut hamnar! Vilken är det som rättar alla felaktigheter menar du?

Staffans2000
H HMJ1 skrev:
Trams. Frågeställaren TS avgör om han vill läsa ovidkommande och rena felaktigheter . Jag gav ett råd som jag står fast vid så han inte navigerar helt galet. Det är hos juristen det till slut hamnar! Vilken är det som rättar alla felaktigheter menar du?
Ditt råd är gammalt, dels för att det givits tidigare och dels för att ts redan skrivit ett avtal med sin sambo.

Staffan

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Nissens
H HMJ1 skrev:
Nu var det kanske i första hand hans sambo som behövde en jurist, det var ju henne han tänkte ta pengar ifrån...
Men det går att tolka ts som att han lyckades få henne att avstå från sina pengar. Kanske återkommer han, kanske inte.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu var det kanske i första hand hans sambo som behövde en jurist, det var ju henne han tänkte ta pengar ifrån...
Men det går att tolka ts som att han lyckades få henne att avstå från sina pengar. Kanske återkommer han, kanske inte.
Förlåt frågan om än den är helt uppriktig; är du totalt blint manshatande eller är du inkapabel att ta till dig information? Jag frågar eftersom TS är ensam NUVARANDE ägare av lgh, sambon blir inte av med några pengar alls då sambolagen inte är en TVINGANDE LAG och då separationen inte är ett faktum, samt att du utmåla TS som att han lurar sambon utan faktiskt veta mer än vad som är skrivet i tråden. Det fanns inte ett enda rätt påstående i ditt inlägg.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Personangreppen du ägnar dig åt bortser jag ifrån.
Det du inte verkar ta till dig är att hon har rätt till pengarna som ts vill ta. Vem som står på köpehandlingarna spelar ingen roll om man köpt bostaden för gemensamt boende.
Självklart kan hon avsäga sig rätten till pengarna, det kan ts också göra. Men som ”default” har båda rätt till dem. Det är ju inte så att det är tvingande för henne att ge bort sin del.
Oavsett om du kommer med fler personangrepp så är det så det ligger till.
Moraliskt kan jag tycka att hon åtminstone skulle ha rätt till halva värdeökningen. Juridiskt har hon rätt till 50% av totala värdet.
Men vill du inte förstå det så kommer du inte att förstå det heller. Skulle tro att du inte begriper varför lagen finns heller.

Redigerat:
  • Gilla
Television_Set och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Personangreppen du ägnar dig åt bortser jag ifrån.
Det du inte verkar ta till dig är att hon har rätt till pengarna som ts vill ta. Vem som står på köpehandlingarna spelar ingen roll om man köpt bostaden för gemensamt boende.
Självklart kan hon avsäga sig rätten till pengarna. Men som ”default” har ho rätt till dem.
Oavsett om du kommer med fler personangrepp så är det så det ligger till.
Moraliskt kan jag tycka att hon åtminstone skulle ha rätt till halva värdeökningen. Juridiskt har hon rätt till 50% av totala värdet.
Men vill du inte förstå det så kommer du inte att förstå det heller.
Bara för att någon har rätt att göra en bodelning om dom så behagar. så innebär det inte att man sjtäl från den andra genom att skriva bort sambolagen helt eller delvis om båda väljer att göra det.

Staffans2000
D Dannehej skrev:
Vi har alltid från början gått in som "allt mitt är mitt",
D Dannehej skrev:
Hur som helst så har vi både skrivit under samboavtalet nu, so allt gott!
"Nissens". Personangrepp, var väl ändå att ta i lite?
Som du/ni ser ovan, så har TS och sambon löst problemet redan. De är överens!

Staffan

Nissens
A Andy78 skrev:
Bara för att någon har rätt att göra en bodelning om dom så behagar. så innebär det inte att man sjtäl från den andra genom att skriva bort sambolagen helt eller delvis om båda väljer att göra det.
Nä, men i detta fallet vill ts ta sambons del av pengarna. Pengar hon har rätt till. Båda har ju rätt att ge sin del till den andre, det gör de ju som de vill. Det känns inte som att ts är särskilt inställ på att vara så givmild som han vill att sambon skall vara.

Nissens Nissens skrev:
Nä, men i detta fallet vill ts ta sambons del av pengarna. Pengar hon har rätt till. Båda har ju rätt att ge sin del till den andre, det gör de ju som de vill. Det känns inte som att ts är särskilt inställ på att vara så givmild som han vill att sambon skall vara.
Var framgår det att Ts sambo vill ta del av pengarna?
Den info som fins är att han köpt en bostad och hon har kvar en sedan innan.

Det går som sagt inte att veta vilka mer eller mindre uttalade tankar det här paret har haft om ägarskapet till respektive lägenhet. Därav tycker jag att vi borde lämna moralfrågan utanför i den här tråden.

Det kan ju mycket väl vara så att sambon hela tiden har varit med på att detta är hans lägenhet, "jag har kvar min lägenhet".

Vilket inte är konstigt alls det gynnar båda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.