D Dr Jumping Jack skrev:
Idag blir det nästan alltid delad vårdnad om föräldrarna önskar men vid 12 års ålder väljer barnet självt var det vill bo trots delad vårdnad
Jasså? Delad vårdnad har inget med boende att göra. Man kan ha gemensam vårdnad, och som i vårt fall, men att barnet enbart bor hos den ena föräldern och har umgänge på loven med den andra.

Jasså, barnet får själv bestämma efter de är 12år vart de ska bo?

https://www.socfamratt.se/fragor-oc...far-mitt-barn-bestamma-sjalv-nar-han-ar-12-ar

Nissens Nissens skrev:
Jag är 100% man och håller inte med dig. Jag har varit i liknande situation, och såg till att mitt ex fick det hon hade rätt till. Det finns liksom ingen anledning att lura människor på det de har rätt till. Sån är jag, men många killar här har ju visat varför det behövs en rigorös och tydlig lagstiftning kring detta. Otroligt att så många är så enögda...
Skitsnack. Jag har endast sett några få inlägg som uppmuntrar eller råder till bedrägligt beteende. I övrigt behandlar inläggen djupare frågor kring sambolagen. Vidare är inte sambolagen så rigorös eftersom den är dispositiv.
Otroligt att så många är så blinda för mitt och ditt.

Nissens
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Skitsnack. Jag har endast sett några få inlägg som uppmuntrar eller råder till bedrägligt beteende. I övrigt behandlar inläggen djupare frågor kring sambolagen. Vidare är inte sambolagen så rigorös eftersom den är dispositiv.
Otroligt att så många är så blinda för mitt och ditt.
Om någon håller på med skitsnack så är det du. Du accepterar inte de lagar som finns, och du förstår inte heller varför de finns.
Trots att du själv visar att de behövs. Du saknar ju helt förmåga att se ur andra perspektiv än det du valt från början.

Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Det är nästan lite skrämmande ts stämplas som the bad guy där det antas att han är ute efter att lura sin sambo.
Förhållandet och hur dom tänkte vi köp har vi ju ingen aning om.

• Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Vi har alltid från början gått in som "allt mitt är mitt", men det var dumt av mig att inte skriva ett samboavtal från början (hade ingen aning om 50% av lägenheten). Dessutom vet man aldrig hur folk regerar vid en ev separation. Om någon säger något annat så är det helt ute och cyklar!

Hur som helst så har vi både skrivit under samboavtalet nu, so allt gott!

• Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
FYI så tog jag ett snack med min sambo igår kväll och förklarade att vi inte hade något samboavtal och hon gick med på att skriva ett.

Tack för all hjälp!
Skönt med en vettig Sambo :)
Generellt vill ju inte människor blåsa sin partner när man går isär. Oavsett kön.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Dannehej skrev:
Vi har alltid från början gått in som "allt mitt är mitt", men det var dumt av mig att inte skriva ett samboavtal från början (hade ingen aning om 50% av lägenheten). Dessutom vet man aldrig hur folk regerar vid en ev separation. Om någon säger något annat så är det helt ute och cyklar!

Hur som helst så har vi både skrivit under samboavtalet nu, so allt gott!
Det var ju alldeles utmärkt. 400 inlägg fyllda med spekulationer om god och dålig moral, kan kastas i papperskorgen.

Staffan

• Gilla
  • Haha
ylven och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Det är nästan lite skrämmande ts stämplas som the bad guy där det antas att han är ute efter att lura sin sambo.
Förhållandet och hur dom tänkte vi köp har vi ju ingen aning om.
Som du säger vet vi inget om vare sig läge när lägenheten köptes, hur förhållandet varit eller hur nuvarande avtal ser ut.
Jag tror inte det är så många som stämplar TS som the bad guy, beroende på vad som hänt, vilket vi som sagt inte vet.
Har TS splat med öppna kort i diskussionen om samboavtal så tycker jag att det är helt ok, oavsett vad det står i avtalet. Då är båda parter med på det hela och känner till förutsättingarna.
Om man däremot undanhållit viktiga fakta, ja det är väl då många anser att man är the bad guy, eller som något annan skribent skrev i tråden, att han lyckats lura sin ex-fru, ja då är man i mina ögon åtminstone the bad guy.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Jasså? Delad vårdnad har inget med boende att göra. Man kan ha gemensam vårdnad, och som i vårt fall, men att barnet enbart bor hos den ena föräldern och har umgänge på loven med den andra.

Jasså, barnet får själv bestämma efter de är 12år vart de ska bo?

[länk]
Ja det är ju det jag skriver, vårdnad och boende är två olika saker. Däremot var 12 år fel, mycket intressant, fast i praktiken är det väl samma sak; ”ålder och mognad att dess vilja bör beaktas,” säger lagtexten och en 12 åring är nog ganska mogen att ta beslut om att bo hos den ena föräldern

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
S
G Grävling15 skrev:
Men tyvärr kan man inte köpa en ny bostad av lyckliga minnen. Det är den krassa verkligheten.
Och tyvärr kan du inte köpa lyckliga minnen för pengar heller, så det bästa vore väl att göra familjelivet rättvist.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och tyvärr kan du inte köpa lyckliga minnen för pengar heller, så det bästa vore väl att göra familjelivet rättvist.
Jag har nog hellre tak över huvudet och värme än lyckliga minnen, om de två inte går att kombinera. Jag hänvisar till Maslow.
Japp, och vad är rättvist i TS fall, baserat på vad han berättat om situationen?

S
Jag har nog hellre tak över huvudet och värme än lyckliga minnen, om de två inte går att kombinera. Jag hänvisar till Maslow.
Japp, och vad är rättvist i TS fall, baserat på vad han berättat om situationen?
Att han behåller det han betalt och hon behåller det hon betalt, i TS situation är väl läget i princip kristallklart? Det finns krångliga situationer men detta är inte en av dom.

Man kan hyra tak över huvudet för runt 6k i månaden, ser inte varför det skulle vara ett problem för någon?

S SueCia skrev:
Att han behåller det han betalt och hon behåller det hon betalt, i TS situation är väl läget i princip kristallklart? Det finns krångliga situationer men detta är inte en av dom.

Man kan hyra tak över huvudet för runt 6k i månaden, ser inte varför det skulle vara ett problem för någon?
Då är vi överens, men det är många i tråden som ser det annorlunda.

Hahaha! Det tror jag är en utopi i sthlm och gbg om man inte skall spendera en arbetsdag med att skjuts barn till skolan, osv, så jo, det kan vara mycket stora problem.

S SueCia skrev:
Jag har väl aldrig påstått något annat?

S
Då är vi överens, men det är många i tråden som ser det annorlunda.

Hahaha! Det tror jag är en utopi i sthlm och gbg om man inte skall spendera en arbetsdag med att skjuts barn till skolan, osv, så jo, det kan vara mycket stora problem.
Jag håller med om att det är svårt att få såna lägenheter i bra lägen, men den här diskussionen som dök upp här handlar om att folk tycker att den som arbetat mest är skyldig att betala för den som haft mest semester med barnen ska få ett schyst hus vid eventuell separation.

min åsikt är att mina pengar är mina pengar, sambons pengar är sambons pengar, barnledigheten delas 50%, allt rättvist :)

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.