127 364 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jösses. Det är så lagen funkar och jag vet inte om det är så förvirrat.a.o.f skrev:
Nej! Du har HELT FEL. Det är inte alls så det fungerar. I din lilla värld kanske DU anser att det skall fungera så, men så är det inte för alla andra. Det börjar bli tjatigt med dina förmaningar. Det är dags att lägga ner det nu.
Att man kan skriva ett samboavtal när förhållandet avslutas betyder inte att det är moraliskt rätt.Cancerman_777 skrev:Jösses. Det är så lagen funkar och jag vet inte om det är så förvirrat.
Nej! Du har HELT FEL. Det är inte alls så det fungerar. I din lilla värld kanske DU anser att det skall fungera så, men så är det inte för alla andra. Det börjar bli tjatigt med dina förmaningar. Det är dags att lägga ner det nu.
Om man tänker ur ett moraliskt/rättvist perspektiv så vore väl det mest logiska att TS får tillbaka sina pengar som han lagt in från början och att de delar lika på värdeökningen/vinsten vid eventuellt försäljning.
Lägenheten är väl förmodligen köpt för att bo tillsammans i med tanke på storlek och att de flyttade in i den tillsammans även om TS stått för pengarna till bostaden.
Om man antar att de delat någorlunda på ekonomin under alla år de levt tillsammans, spelar ingen roll om någon lagt 15k på hyra, räntor och räkningar och en annan 15k på barn, kläder och mat så har de ändå betalt ungefär lika mycket i slutändan till hushållskassan.
Nu vet man ju inte hur ekonomin varit uppdelad de sinsemellan men jag utgår från en ganska vanlig familjesituation.
Nu får vi väl hoppas att de reder ut sin relation och kanske hittar tillbaka till varandra istället.
Alldeles för många familjer med småbarn som går isär idag, enligt min mening.
Lägenheten är väl förmodligen köpt för att bo tillsammans i med tanke på storlek och att de flyttade in i den tillsammans även om TS stått för pengarna till bostaden.
Om man antar att de delat någorlunda på ekonomin under alla år de levt tillsammans, spelar ingen roll om någon lagt 15k på hyra, räntor och räkningar och en annan 15k på barn, kläder och mat så har de ändå betalt ungefär lika mycket i slutändan till hushållskassan.
Nu vet man ju inte hur ekonomin varit uppdelad de sinsemellan men jag utgår från en ganska vanlig familjesituation.
Nu får vi väl hoppas att de reder ut sin relation och kanske hittar tillbaka till varandra istället.
Hur blir det rättvist?W Widarsilje skrev:Om man tänker ur ett moraliskt/rättvist perspektiv så vore väl det mest logiska att TS får tillbaka sina pengar som han lagt in från början och att de delar lika på värdeökningen/vinsten vid eventuellt försäljning.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Först argumenterar du med juridik och när det inte håller, varken faktiskt eller logiskt, så argumenterar du med moral. Återigen; DU tycker inte det är rätt, men du representerar inte alla. Ännu en föraning dessutom.a.o.f skrev:
TS har för länge sedan i tråden fått svar på juridiken. Det som diskuteras är moralen i det här fallet. Klart jag tycker det jag skriver är rätt och naturligtvis representerar jag inte alla utan bara mig själv.Cancerman_777 skrev:
Om de under alla år har delat på kostnaderna runt bostaden och köpt den för att bo tillsammans så tycker jag att det vore rättvist om hon även får en del av vinsten även om han lagt hela kostnaden vid inköp som jag tycker att även han ska få tillbaka vid eventuell försäljning.A Andy78 skrev:
Men detta är min personliga åsikt om hur jag hade gått tillväga i TS situation.
Du får självklart ha en annan åsikt om det hela.
För att han kanske vill kolla upp vad som gäller innan och sökte svar på några frågor?a.o.f skrev:
Överens om vems bostaden är och hur den ska fördelas kan dom ju vara från början även om det inte skrivits ett samboavtal tidigare.
Resonerar du på samma sätt betrf hennes värdeökning?W Widarsilje skrev:Om de under alla år har delat på kostnaderna runt bostaden och köpt den för att bo tillsammans så tycker jag att det vore rättvist om hon även får en del av vinsten även om han lagt hela kostnaden vid inköp som jag tycker att även han ska få tillbaka vid eventuell försäljning.
Men detta är min personliga åsikt om hur jag hade gått tillväga i TS situation.
Du får självklart ha en annan åsikt om det hela.
Eftersom han är förfärad över att hon skall få 50% av lägenheten när de inte är gifta, som han säger i frågan, så verkar det helt osannolikt att de redan beslutat att hon inte skall ha någon del i lägenheten.A Andy78 skrev:
I princip är det som du beskriver det, men det finns säkert fall där det kokar ner till tolkningar, men vi behöver kanske inte diskutera dom här och nu.D Dr Jumping Jack skrev:
Däremot har jag inte sett något inlägg från TS där det klart framgår avsikten med lägenhetsköpet var för att dom skulle bo ihop i den, så det kan ju inte förutsättas, även om det ligger nära tillhands att anta det.