a.o.f a.o.f skrev:
Eftersom han är förfärad över att hon skall få 50% av lägenheten när de inte är gifta, som han säger i frågan, så verkar det helt osannolikt att de redan beslutat att hon inte skall ha någon del i lägenheten.
Han kanske inte visste om att en sambo kan begära bodelning på en bostad dom aldrig köpt, nu kommer du säkert säga att man bör ha koll men alla känner inte till sambolagen.

a.o.f a.o.f skrev:
TS har för länge sedan i tråden fått svar på juridiken. Det som diskuteras är moralen i det här fallet. Klart jag tycker det jag skriver är rätt och naturligtvis representerar jag inte alla utan bara mig själv.
Det är knappast lönt att diskutera om man inte är öppen för att kunna ändra ståndpunkt.
Så förklara gärna vad som är moraliskt, förutsatt vad som presenterats i tråden utan egna premisser, i att sambon skall ha hälften av en lgh som till 100 % är betald av honom.

A Andy78 skrev:
Resonerar du på samma sätt betrf hennes värdeökning?
Det har jag inte reflekterat över, men den inföskaffades väl innan deras förhållande.

Redigerat:
A Andy78 skrev:
Resonerar du på samma sätt betrf hennes värdeökning?
Tycker det är konstigt att hon ska ha rätt till en värdeökning bara för att det gäller en bostad som TS köpt. Har hon istället under de här åren kunnat lägga sina sparpengar på börsen senaste åren har hon också gjort en rejäl värdeökning som TS inte får ta del av, och plötsligt har hon både rätt till det och halva TS lägenhet.

Hade bostadsmarknaden istället tankat hade hon nog inte varit så sugen på att dela 50% på en bostad som kostar mer än de lånat för den.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Tycker det är konstigt att hon ska ha rätt till en värdeökning bara för att det gäller en bostad som TS köpt. Har hon istället under de här åren kunnat lägga sina sparpengar på börsen senaste åren har hon också gjort en rejäl värdeökning som TS inte får ta del av, och plötsligt har hon både rätt till det och halva TS lägenhet.

Hade bostadsmarknaden istället tankat hade hon nog inte varit så sugen på att dela 50% på en bostad som kostar mer än de lånat för den.

Jag tycker att har de inföskaffat sig en lägenhet för att bo tillsammans och betalt boendet (hyra, ränta samt diverse utgifter) under 5-6 år ihop så vore det väl inte orättvist om hon får dela vinsten av försäljningen eftersom hon har bidragit med samma utgifter som TS på bostaden.

Samma sak som jag tycker att han ska få tillbaka de pengar som han har lagt in själv i bostaden från första början.

Sen vet vi inte hur mycket han har lagt in från början. Svårt att skaffa sig en riktig uppfattning vad som vore rätt när man inte vet helheten i situationen.

Har han tex bara lagt in 1 miljon från början då har ju sambon legat och betalt ränta på hans bostadslån på 5 miljoner i 5-6 år utan att få en krona tillbaka av värdeökningen.

Går ju vrida och vända på vad som är rättvist och inte hur mycket som helst.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Svårt att veta om man inte vet om de har haft delad ekonomi eller gemensam.

Säg att de istället har haft en helt delad ekonomi.

Att han har stått för alla utgifter själv när det gäller boendet så som hyra, räntor, renovering och andra utgifter som ingår och inföskaffat det för egen skull och de har delat på resten av familjens utgifter som mat/kläder till barnen, fritidsaktiviteter mm då blir det en helt annan situation tycker jag.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Hoho efter att bara ha ögnat igenom nån sida verkar det som att tjejerna tycker att han inte ska knota över att bli av med halva sin lägenhet medan hon ska få behålla sin, och att han ska tänka mer på barnen och mindre på ekonomin.
Medan killarna tycker det är för j-vligt att han ska bli lurad på sitt boende.
Jag är ju man, så....
...en sak är säker, man blir sällan belönad för att man är "schysst".
Raka puckar är bättre. Bråka lite innan ni kommer överens.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
F falkn skrev:
Sambolagen bör vara tillämplig så hon har egentligen rätt till halva lägenheten om den är köpt för att ni båda ska bo där. Det faktum att ni varit tillsammans så länge innan du köpte den styrker nog detta. Går hon med på att avstå från detta så är det väl dock frid och fröjd för dig.

Ni får ju komma överens om hur ni ska fördela vårdnad om barnen. Har ni delad vårdnad så bor ju barnen hos er båda. Då kan inte den ena flytta och "ta barnen med sig" hur som helst.
Det är två helt olika saker med "vårdnaden" och "boendet" för barnen. Man kan ha delad vårdnad, och barnen bor helt hos den ena föräldern men hos den andra varannan helg exempelvis. Eller den ena föräldern har ensam vårdnad men boendet är delat på annat sätt.

Så tänk igenom detta noggrant, prata gärna med en familjerättsadvokat så du vet vad som är möjligt och vad som är troligt att få igenom innan du pratar med sambon om någonting. Viktigt att du är väl förberedd inför det jobbiga samtalet.

Idag blir det nästan alltid delad vårdnad om föräldrarna önskar men vid 12 års ålder väljer barnet självt var det vill bo trots delad vårdnad

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Hoho efter att bara ha ögnat igenom nån sida verkar det som att tjejerna tycker att han inte ska knota över att bli av med halva sin lägenhet medan hon ska få behålla sin, och att han ska tänka mer på barnen och mindre på ekonomin.
Jag är ju man, så....
Vi tycker olika om vad som är rätt och fel därför har man ett regelverk som är välgenomtänkt

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Lite mer information om lägenheten:

Lägenheten är värderad till ca 10 milj kronor och jag köpte den för ca 6 milj för 5 år sedan. Jag köpte lägenheten med mina egna pengar, utan någon insats från min sambo (vid den tiden bodde vi inte ihop och vi hade inga barn)

Hur är detta möjligt att min sambo ska få 50% av lägenheten när vi inte ens är gifta, eller att hon inte ens spenderat en krona på lägenheten? Jag betalade själv 6 milj kr för lägenheten när jag köpte det. Lägenheten står på mitt namn (dock är hon och barnen skriven här).

Sedan har min sambo en egen lägenhet som står tom, som hon nu under senaste åren funderat på att sälja

Köptes lägenheten i syfte att ni skulle flytta ihop gäller sambolagen så hon får 50%
köpte du lägenheten innan o bodde där själv gäller den inte

W Widarsilje skrev:
Svårt att veta om man inte vet om de har haft delad ekonomi eller gemensam.

Säg att de istället har haft en helt delad ekonomi.

Att han har stått för alla utgifter själv när det gäller boendet så som hyra, räntor, renovering och andra utgifter som ingår och inföskaffat det för egen skull och de har delat på resten av familjens utgifter som mat/kläder till barnen, fritidsaktiviteter mm då blir det en helt annan situation tycker jag.
Exakt, dom får se det från båda hålla och göra det som är mest rättvist.

Fairlane
Jag tycker att grunden egentligen är rätt lätt.
När man blir sambo så ingår man ett avtal med sin partner, antingen explicit i form av ett skriftligt avtal eller muntligt avtal, eller implicit genom att man inte kommer överens om något alls och då gäller sambolagen (känner man inte till den får man skylla sig själv)

Sen kan det komma saker på resans gång som gör att man vill ändra avtalet. Då kan man förhandla om det och är båda parter överens så är det inget problem.
Under en avtalsförhandling kan man välja att spela med öppna kort eller dölja saker för den man förhandlar med. Det senare kan vara ett smart drag i vissa affärer, men när det rör sig om en kärleksrelation (levande, halvdöd, eller död) så anser åtminstone jag att man är ett praktarsle om man medvetet lurar sin partner. Intressant och lite skrämmande att se att folk med stolthet säger att du lurat sitt ex, dvs i mina ögon är ett praktarsle.

Det intressanta är ju att med ärlighet är det mycket möjligt att man nått samma resultat som genom att vara ett praktarsle, men man får en helt annan relation efteråt. Har man inget barn eller annat som gör att man behöver ha nbågon relation efteråt kanske det kan kvitta, men har man barn tillsammans bör man försöka få vissa saker att fungera så bra som möjligt, oavsett vad man tycker om den andra parten.

• Gilla
  • Älska
EvaMLin och 9 till
  • Laddar…
D Dannehej skrev:
Jag och min sambo har varit tillsammans i 9 år och bor i en lägenhet i norra Stockholm som jag köpte för 5 år sedan. Vi har tillsammans två gemensamma barn. Jag och min sambo är inte gifta.

Nu går jag i tankarna på att separera med min sambo och undrar vilka lagar som gäller när man har bott tillsammans så länge?

Lägenheten står som sagt i mitt namn (jag har köpt den själv, utan att hon gått in med pengar). Inga reparationer och underhåll har gjort under tiden hon bott här.

Vid eventuell separation, är jag skyldig henne något (förutom att vi delar på de prylar som vi köpt tillsammans)?

Hur blir det med barnen vid en separation? Kan hon tex ta och flytta till en annan stad utan min godkännande? Min tanke är att vi kör varannan vecka med barnen, och då blir det ju lite besvärligare om hon tex väljer att flytta från Stockholm.

Tacksam för svar!

Update: Glömde nämna att min sambo har själv en lägenhet i Stockholm som just nu står tom.
Läste till inlägg 240ish och då hade TS inte skrivit ett inlägg som var bland dom 150st senaste.
Det blir nästan lite flashback.org varning i denna tråd.
Hur som helst så undrar man hur stor del av dina tankar kring separation är på grund av att du är orolig för att din sambo ska få en stor del av dom pengar lägenhet du köpt är värd?
Är förhållandet helt dött eller att man blivit bedragen så förstår man din fundering lättare men de senaste 5åren har ni satt 2 barn till världen och ni måste väl haft en vision om att leva längre ihop än såhär?
Att ha 2st barn under 5år kan vara kämpigt och att få barn kan förändra vem som helst. Om din partner i nuläget inte riktigt är den samma som för säg 5 år sedan, går det inte att föra ett samtal där du tar upp hur du skulle vilja ha det för att vara lycklig?
Man får separera och bör separera om det är mycket dåligt i förhållandet men om det finns saker som går att jobba på som gör att det blir bra igen så är det värt ett försök innan man delar på sig.
Med dom ekonomiska resurser du besitter så går det att säkra upp så att du inte delar med dig av 1 krona och det finns flera sätt att göra det på så oroa dig inte för det.

Nissens
J Jehu skrev:
Jag är ju man, så....
Jag är 100% man och håller inte med dig. Jag har varit i liknande situation, och såg till att mitt ex fick det hon hade rätt till. Det finns liksom ingen anledning att lura människor på det de har rätt till. Sån är jag, men många killar här har ju visat varför det behövs en rigorös och tydlig lagstiftning kring detta. Otroligt att så många är så enögda...

• Gilla
jonizen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.