127 347 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Kortfattat, allt som köps för att användas tillsammans är samboegendom.* Köpte TS lägenheten för att de skulle sammanbo direkt efter inköpet är det att räknas som samboegendom oavsett vem som betalade vad. Köptes lägenheten för att TS skulle bo där själv och flickvännen bodde i egen lägenhet är det inte att betrakta som samboegendom. Att hon sedan flyttar in där i efterhand gör inte lägenheten till samboegendom, oavsett hur stor den är. Att hon står skriven på egen adress men stadigvarande bor tillsammans med TS i dennes lägenhet, sk gemensamt hushåll, är också att betrakta som sammanboende enl sambolagen. *Samboegendom är enbart begränsat till bostad och bohag.
Om ni skaffar en gemensam bostad efter dateringen ja. Men det gäller väl inte retroaktivt? När ni flyttade ihop hade ni ju inget avtal...D Dannehej skrev:
Men det är tydligen ok att hon drabbas ekonomiskt?D Dannehej skrev:För att svara på några frågor som ställts:
1: nej, jag har inte hittat någon annan.
2: min sambo tjänar betydligt mer än vad jag gör (jag 51.000kr, min sambo 66.000)
3: Jag har endast FUNDERAT på att separera, detta betyder inte att jag kommer att göra det. Jag vill bara ha allt klart så att jag inte drabbas ekonomiskt ifall vi separerar.
intressant, du ska vara folkbokförd på adressen där du stadigvarande bor. I det fallet finns det ju möjlighet till ord mot ord, ”Nej hen bor inte hör” ”Jo det för jag visst”.C CarlHammare skrev:
Mitt råd, om du nu vill ha det, är att du och din sambo jobbar på er relation så du slipper fundera på en eventuell separation. Det mår ni och era barn bäst av.D Dannehej skrev:För att svara på några frågor som ställts:
2: min sambo tjänar betydligt mer än vad jag gör (jag 51.000kr, min sambo 66.000)
3: Jag har endast FUNDERAT på att separera, detta betyder inte att jag kommer att göra det. Jag vill bara ha allt klart så att jag inte drabbas ekonomiskt ifall vi separerar.
Flytta ihop på allvar, alltså skriv er på samma adress och låt din sambo sälja sin lägenhet (hon ändå inte verkar bo i?) Då kan hon köpa in sig i din lägenhet så ni äger lika mycket av ert gemensamma boende.
Sen bör ni gifta er för att slippa juridiskt krångel i framtiden. Era eventuella personliga förmögenheter ni har (tex ditt överskott i lägenheten) kan ni äktenskapsförorda om med hjälp av en jurist.
På så vis borde det bli enklare när ni tillsammans kanske vill byta boende i framtiden, även om orsaken skulle vara skilsmässa.
Äktenskap är också enklare ur juridisk synpunkt om någon av er skulle avlida.
I korthet:
Älskar du din sambo och dina barn så börja med att fria till henne och oroa dig för den ekonomiska biten sen. Med äktenskapsförord borde du inte förlora några större summor.
Avtalet gäller från det man skriver det, dateras det idag så gället det, att man bott i bostaden x år har ingen betydelse det som avtalet reglerar kommer inte ingå i en bodelning.Nissens skrev:
Sambolagen är stark. Jag har en kusin som köpte ett radhus som de flyttade in i. Han betalade allt för huset. Hon la inte en krona på renoveringar. Han ansåg att hon inte skulle få någonting vid en separation. 3 år senare efter mycket bråk, kvitton och annat så blev det klart att hon ändå skulle få hälften av radhusets värde. Han fick lösa ut henne + advokat och rättegångskostnader. Numera har allt bråk lett till att de har en relation till varandra där de inte pratar med varandra och barnen mår skit. Ta smällen och framförallt prata med din sambo istället för att rådgöra här.
D Dannehej skrev:För att svara på några frågor som ställts:
Nu har du tagit tag i saken och diskuterat med sambon om avtal och juridik.
Har du även pratat med henne om att du inte trivs i relationen som den är idag och kanske vill ha till förändringar (för att undvika separation)? Har hon en aning om vad du går och funderar på?
Redigerat:
Återigen, mitt råd är att du rådgör med en jurist. Bankerna brukar ha jurister som är duktiga på detta med samboavtal. Även om det känns dyrt så är det småpengar i sammanhanget.D Dannehej skrev:För att svara på några frågor som ställts:
Ock om ni ändå är igång att skiva samboavtal så bör du/ni rådgöra med juristen om hur ni ska göra med arv, speciellt om någon har barn från tidigare förhållande.
Frågan är vart du vill komma, flera här verkar ju tycka att det är helt ok att ts ensam tar vinsten från deras gemensamma bostad. Det är liksom inte ok eftersom sambon har rätt till sin del av den både moraliskt och enligt lagen.A Andy78 skrev:
Vad är det du vet som ingen annan vet om detta?
Moral och lagar struntar du ju tydligen i, så vad är det du vill ha sagt?