127 340 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Vi har ju inte alla fakta, hur kan du leka domare ?T Television_Set skrev:
Om ni valt att äga det tillsammans som sambo så äger ni det tillsammans.T Television_Set skrev:Det var en frågeställning, inte ett påstående. Det som är konstigt är att om man blir sambo med intentionen att leva tillsammans så går man in med olika förutsättningar, och frågan är om han ens kunnat bo där själv och böra kostnaderna. Man lever under äktenskapsliknande former med allt vad det innebär. Jag tjänar mer än min hustru, betyder det att hon skulle ägt mindre av vårt hus om vi var sambo?
Men ibland gör par på annat sätt.
Jag själv har gjort som ts.
Det går att skriva ett Samboavtal nu, men avtalet gäller då från de förutsättningar och det datum det skrevs om inte annat avtalas. Avseende barn, så länge de är minderåriga brukar man föredra att båda föräldrarna ska vara närvarande i deras uppväxt. Det lite mer komplexa i din situation är att din sambo har kvar sin egen lägenhet. Min rekommendation är att ta kontakt med en jurist så snart som möjligt för detta ärende.D Dannehej skrev:
Har varit i samma sits, eller är. Hon måste själv begära bodelning inom ett år efter att hon flyttat - eller att separationen är bekräftad. Du måste kunna bevisa detta, därför det oftast räknas vid flytt. Så går det över ett år är det lugnt sen
Det är olagligt (om inte avtal skrivits). Ett problem att tänka på är ( tvärtemot hur tråden går där det mest gäller för TS med flera att behålla lägenheten) att om TS älskar sin sambo och bor med henne resten av livet och TS dör först, vilket är vanligast och mest troligt, och om barnen är av samma kaliber som TS så åker sambon ut och kan inte bo kvar eftersom hon inte ärver TS. Det kan vara så att i vissa fall är det inte viktigast att skydda sig själv utan att skydda sambon.Cancerman_777 skrev:Det har jag absolut inte sagt att hon inte gjort, men som jag förstått tråden så har hon inte betalat någonting till boendet.
Om vi PONERAR att person A för egna pengar köpt lgh och på sin lön betalar räntan, medan person B i samma hushåll betalar maten. Varför skulle person A dela med sig av ens vinsten på lgh? Den i sig är ju inte en del av relationen. Menar du att person B inte har åtnjutit att bo gratis i en lgh utan minsta risk rörande investerade pengar? Vad är problemet med ett sådant upplägg?
Hej
Angående lägenheten så är den nog att betrakta som gemensam, om ni inte skriver nått avtal nu i efterhand!
Men angående barnen finns inget som hindrar henne att flytta vart hon vill efter separationen. Även utomlands
Prioritet 1 : se till att du behåller och bor i den gemensamma lägenheten, detta ökar dina chanser att bli boende föräldern om hon flyttar långt! Bort
Angående lägenheten så är den nog att betrakta som gemensam, om ni inte skriver nått avtal nu i efterhand!
Men angående barnen finns inget som hindrar henne att flytta vart hon vill efter separationen. Även utomlands
Prioritet 1 : se till att du behåller och bor i den gemensamma lägenheten, detta ökar dina chanser att bli boende föräldern om hon flyttar långt! Bort
Eftersom diskussionen mer handlar om hur man ska göra generellt än TS specifika fall så fungerar hen alldeles utmärkt. Eller du förutsätter att det alltid är mannen som betalar?Staffan2000 skrev:
Nu har jag fått tag på ett samboavtal från en jurist, men tycker att det ser lite väl klent ut i texten. Räcker detta samboavtal om man skriver det 5 år i efterhand (så att jag behåller min lägenhet och min sambo sin lägenhet vid separation)?
För att svara på några frågor som ställts:
1: nej, jag har inte hittat någon annan.
2: min sambo tjänar betydligt mer än vad jag gör (jag 51.000kr, min sambo 66.000)
3: Jag har endast FUNDERAT på att separera, detta betyder inte att jag kommer att göra det. Jag vill bara ha allt klart så att jag inte drabbas ekonomiskt ifall vi separerar.
1: nej, jag har inte hittat någon annan.
2: min sambo tjänar betydligt mer än vad jag gör (jag 51.000kr, min sambo 66.000)
3: Jag har endast FUNDERAT på att separera, detta betyder inte att jag kommer att göra det. Jag vill bara ha allt klart så att jag inte drabbas ekonomiskt ifall vi separerar.
Moderator
· Stockholm
· 52 778 inlägg
Jag tror att texten duger (men är som sagt inte jurist). Jag skulle fråga en familjerättsjurist, om det kan vara problem ifall en begäran om separation kommer för snabbt på efter att avtalet skrivits.
Jag tolkar att tråden handlar om det rent formella. Diskussioner om vad som är moraliskt rätt, eller hur det skall gå för barnen osv. Förutsätter jag att TS har koll på. Och det är inget vi kan ha synpunkter på, med den lilla information som finns i tråden.
Jag tolkar att tråden handlar om det rent formella. Diskussioner om vad som är moraliskt rätt, eller hur det skall gå för barnen osv. Förutsätter jag att TS har koll på. Och det är inget vi kan ha synpunkter på, med den lilla information som finns i tråden.