Moral är inget att ha, lagen är lagen eller vadå ?

K kortis skrev:
Enligt mitt synsätt så försöker man inte på alla sätt komma ifrån sina skyldigheter, har man nu inte skrivit samboavtal så får man leva med det, och de har ju haft gemensamt hushåll och bidragit till värdehöjning bara genom att bo där
Enligt ditt synsätt så är alltså samtliga ålägganden skyldigheter när de väl är lagstadgade. Jag antar att du aaaaaaldrig gjort ett enda tveksamt avdrag på skatten, inte anlitat en enda sekunds oskattad arbetskraft och inte utfört liknande arbete själv, inte en enda gång kört 1 km/h för fort, aldrig ljugit för att slippa någon mindre trevlig konsekvens av sanningen, osv. Till det säger jag bollocks. Sambolagen är förlegad, extremt snedvriden och borde helt enkelt slopas till förmån för frivilliga avtal mellan de berörda.
Om sambon inte ägt, renoverat eller fixat någonting i bostaden så har sambon inte bidragit till ett enda öre rörande värdeökningen.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Väldigt mycket som en gör i ett förhållande är svårt att räkna i kronor och ören. Vill man ändå försöka är det rimligt att räkna på hur mycket en graviditet påverkar resten av arbetslivet. Är det så att kvinnan missar en befordran på grund av den?

Att vara hemma med bebisen, hur mycket halkar kvinnan efter lönemäsdigt och karriär mässigt på det? Jobba deltid så barnet sedan Inte får långa dagar på dagis? Vabbning?

Eller så tänker man att man delar allt, föräldraskap och ekonomi.

Givetvis är det upp till var och en hur man väljer att göra.
I ärlighetens namn kan vi väl avfärda graviditetsgrejen nu?
Sveriges vice statsminister: 2 barn;
Ebba Busch: 2;
Annie Lööf: 2;
Finlands statsminister: 1;
Danmarks statsminister: 2;
Norges statsminister: 2;
Islands statsminister: 3.

Tycker de alla verkar lyckats rätt bra och har normal mängd barn.

Resten är givetvis relevant, men det är också en enorm förmån att få mysa på eftermiddagen medan någon annan försörjer en. När man träffar par med den fördelningen känns det oftast rätt tydligt att den som är hemma mer inte skulle vara beredd att byta roller.

• Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
Till de som jag talat med i liknande situationer och som säger att de skall ha bostaden för att de betalt ränta och amortering brukar jag fråga vem som har betalt maten under alla år och hur de skall dela på den.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Till de som jag talat med i liknande situationer och som säger att de skall ha bostaden för att de betalt ränta och amortering brukar jag fråga vem som har betalt maten under alla år och hur de skall dela på den.
Va? Menar du att ränta inte är en kostnad liksom mat, eller vart vill du komma med den jämförelsen?

a.o.f a.o.f skrev:
Och om man delat på maten, hur resonerar du då?
Lite lustigt när det antas att man inte betalar och delar andra kostnader bara för att man betalar boendet pga man äger det själv av olika orsaker.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag undrar jag om avtalet är giltigt om man separerar tätt inpå, säg en vecka senare. Eller att hon åtminstone kan häva det då. Tänker om det funkar som livförsäkringar där det finns en tidsram för att motverka uppsåt. Någon koll på det @Kristian Ask ? Borde nästan finnas prejudikat.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Och om man delat på maten, hur resonerar du då?
Lite lustigt när det antas att man inte betalar och delar andra kostnader bara för att man betalar boendet pga man äger det själv av olika orsaker.
Det kan så vara ibland men ibland inte.

Nissens
F ErlandJ skrev:
Nej det är fel, hon äger inte halva bostaden.
Om den är köpt för deras gemensamma boende så är den det. Det spelar då ingen roll vem som betalat eller skrivit på handlingarna. Det står tydligt i sambolagen.

Nissens
F ErlandJ skrev:
Många om där, men räkna lite på hur mycket markarbete som du tycker är rimligt att göra som motsvarar 4t0TKr efter skatt om året. Men när det gäller tjejen så är det "smart" att behålla en lägenhet för egen räkning. Tydligen både smartare och mer moraliskt än att en gör karriär medans sambon ev gör mer hemarbete, det är ju ibget vi har en aning om i detta fall dessutom.
Oavsett vad du tycker om det så är det så lagen fungerar. Och är bostaden ts skriver om köpt för gemensamt boende så äger sambon 50%. Oavsett vem som betalat eller står i handlingarna. Sedan kan du ju tycka vad du vill om det... lagen gäller ändå.

Nissens
A Andy78 skrev:
För många ligger det i lagen den finns och man kan då kör man stenhårt och lutar sig mot den istället för att använda sunt förnuft.
Ja, vi avskaffar alla lagar och ersätter dem med sunt förnuft! :)

Nissens
A Andy78 skrev:
Vadå retroaktivt? dom har inte separerat än, det går inte att skriva gåvobrev på någon hon inte äger.
Samboavtalet gäller på en gång från datumet det skrivs.
Att det skrivs efter 5år spelar ingen roll det inget historiskt ägande.
Om de skriver ett samboavtal nu och sedan går isär, så hjälper vilken jurist som helst sambon att formellt få 50% av den gemensamma bostaden. När de skaffade den så hade de inget avtal... det du inte förstår är att sambon redan äger 50% av allt de skaffat tillsammans fram tills nu. Samboavtalet gäller från nu och framåt...

Nissens Nissens skrev:
Om de skriver ett samboavtal nu och sedan går isär, så hjälper vilken jurist som helst sambon att formellt få 50% av den gemensamma bostaden. När de skaffade den så hade de inget avtal... det du inte förstår är att sambon redan äger 50% av allt de skaffat tillsammans fram tills nu. Samboavtalet gäller från nu och framåt...
Nja.. sambolagen är inte en tvingande lag. Den kan avtalas bort i sin helhet - även retroaktivt.

Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Ni kan utan problem skriva samboavtal efter att ni har flyttat ihop. I samboavtalet kan ni helt fritt välja hur samboegendomen ska fördelas eller att det inte ska ske någon bodelning. Ert samboavtal blir giltigt när ni båda skrivit under.

http://www.sambolagendirekt.se/samboavtal/

T tergo skrev:
Går det att skriva ett samboavtal i efterhand? Ni kan utan problem skriva samboavtal efter att ni har flyttat ihop. I samboavtalet kan ni helt fritt välja hur samboegendomen ska fördelas eller att det inte ska ske någon bodelning. Ert samboavtal blir giltigt när ni båda skrivit under.

[länk]
Jag har dock läst att det finns undantag. Ex paragraf 30 § avtalslagen, om svek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.