127 339 läst · 612 svar
127k läst
612 svar
Några frågor angående separation med sambon (barn och lägenhet inblandat)
Dessutom så kan ena parten ha 100% rätt till lägenheten, även om denne inte har satsat en enda krona
Den av er som anses ha mest nytta av den kan bli tilldömd den
Dvs om tex en har betalningsanmärkning och har svårare att få en ny lägenhet
Läget gör att ena parten får jättenära till arbete
....
Skriv samboavtal INNAN
papper är alltid bra att ha
....
Skriv samboavtal INNAN
För att det ska kunna uppfyllas krävs det inte att sambolagen kan uppfyllas att den är applicerbar?J javlaandersson skrev:Dessutom så kan ena parten ha 100% rätt till lägenheten, även om denne inte har satsat en enda krona
....
Skriv samboavtal INNAN
I detta fallet blir det nog svårt att hävda att ts behöver den mest då denne äger en egen bostad.
Ni hade båda fina och dyra lägenheter innan ni blev sambo därför borde varken din eller hennes ingå vid bodelning. Sedan flyttade ni ihop i din lgh eftersom den var större men hon har ff kvar sin lgh.
Verkar som att hon kanske har lite mer koll på sambolagen eftersom hon har kvar sin lgh och därmed har alla möjligheter. Om det blir bodelning så ingår allt som ni köpt för hemmet under denna sambotid. Hon har inte ngn rätt att flytta barnen från nuvarande adress/skola utan din medverkan.
Hoppas ni kan lösa allt till det bästa för barnen.
Verkar som att hon kanske har lite mer koll på sambolagen eftersom hon har kvar sin lgh och därmed har alla möjligheter. Om det blir bodelning så ingår allt som ni köpt för hemmet under denna sambotid. Hon har inte ngn rätt att flytta barnen från nuvarande adress/skola utan din medverkan.
Hoppas ni kan lösa allt till det bästa för barnen.
vad då tyvärr?boschkenta skrev:
Saknas lite data i frågeställningen, du köpte en lägenhet för 6 miljoner, betalade du den helt utan lån? Att säga att sambon inte betalat något stämmer inte då jag antar att din sambo betalat annat. Att pengarna dras från ditt konto betyder inte att du betalar. Ni har gemensamma utgifter som väger upp varandra, hon köper en overall till barnen, du betalar huset och det gör ni från en gemensam ekonomi.
Men hallå har du ingen ryggrad el rättvisetänk el empati el möjligtvis generositet. Och ni ska ju ha ett förhållande tills barnen fyller 18 år så krig är inte smartD Dannehej skrev:Tack för alla svar, ni har gett mig en hel del att tänka på.
Vad gäller ifall min sambo folkbokför sig hos sin egen lägenhet? Gäller fortfarande samboavtalet då?
Min sambo och barnen är just nu folkbokförd hos mig, men posten etc kommer till hennes lägenhet (adressändring). och jag tror inte att det skulle vara något problem med att hon skulle folkbokföra sig på sin lägenhet istället, men frågan är om det skulle hjälpa mitt fall att behålla lägenheten som jag betalat för.
Ja, precis som du skriver. Det får bedömas från fall till fall men det finns praxis för tid tillsammans för när man inte längre kan hävda att den är för personligt bruk.A Andy78 skrev:Girighet blir det när man gör något för att man kan, det går precis som du säger att inte ta med vissa delar i bodelningen.
Som sagt vi vet ju inte bagrunden du antar att "hans" lägenhet ska med i bodelningen men det är inte säkert.
Det går ju att hävda att bostaden inte är köpt för gemensamt bruk och då blir det en bevisfråga, det är inte säkert att de dömer till hennes fördel bara för att dom har barn.
Detf första man gör vid en bodelning är en boupptäckning och där ska allt vara med oavsett avtal eller inte. Utifrån det görs bodelningen.
Bara för att man äger och betalar boendet själv så behöver det ju inte innebära att man inte betalar annat.T Television_Set skrev:Saknas lite data i frågeställningen, du köpte en lägenhet för 6 miljoner, betalade du den helt utan lån? Att säga att sambon inte betalat något stämmer inte då jag antar att din sambo betalat annat. Att pengarna dras från ditt konto betyder inte att du betalar. Ni har gemensamma utgifter som väger upp varandra, hon köper en overall till barnen, du betalar huset och det gör ni från en gemensam ekonomi.
Det vanligaste är nog att man delar övriga kostnader om man har enskilt ägande.
Fast det spelar ju inte så stor roll har han betalat boendekostnaden och hon kläder tillbarnen så går det ju jämt ut.
Och vad är den paxisen?Kristian Ask skrev:Ja, precis som du skriver. Det får bedömas från fall till fall men det finns praxis för tid tillsammans för när man inte längre kan hävda att den är för personligt bruk.
Detf första man gör vid en bodelning är en boupptäckning och där ska allt vara med oavsett avtal eller inte. Utifrån det görs bodelningen.
Du ser det inte lite märkligt att man ska hävda att någon är för gemensamt bruk, vara skriven där, men får sin post till en annan bostad?
Jag är ingen jurist tyvärr så jag har inte koll på det exakt.A Andy78 skrev:
Jo, det är klart det är skumt. Särskilt som man bott ihop i nio år. Man kan nästan undra om de fått bidrag för dubbelt boende
Det har nog snarare med andrahandsuthyrning att göra, bostaden har troligtvis hyrts ut för att täcka kostnader.Kristian Ask skrev:
Vilket är logiskt jag hade gjort samma sak om möjligheten fanns.
Vi spekulerar bara så jag tror inte det är lönt att fortsätta.