A Amatörmässig skrev:
Har nu köpt den och monterat. Men blir inte klok på klingskyddet, om jag har sågen höjd maximalt och sätter på klingskyddet så glipar det med ca 1 cm mellan bordet och nedre delen av klingskyddet. Den inte så pedagogiska infobilden på klingskyddet visar att det inte ska glipa något. Nån annan som använder skyddet och kan säga hur det ska monteras?

(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)
Jag har inte lyckats montera klingskyddet annorlunda än vad du beskriver och jag håller med om att det inte överrensstämmer med bilderna i manualen. Mycket märkligt men jag har dragit slutsatsen att det är det korrekta sättet att montera det som du beskriver.

Bästa tipset är försiktighet generellt, och tänka igenom hur man ska såga säkert innan man börjar.
 
S
A Amatörmässig skrev:
Har nu köpt den och monterat. Men blir inte klok på klingskyddet, om jag har sågen höjd maximalt och sätter på klingskyddet så glipar det med ca 1 cm mellan bordet och nedre delen av klingskyddet. Den inte så pedagogiska infobilden på klingskyddet visar att det inte ska glipa något. Nån annan som använder skyddet och kan säga hur det ska monteras?

(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)
Alltså, om du har sågen på högsta höjden kommer de glipa för materialet måste få plats att komma under, då sågar du ju något som är väldigt högt i höjd.

Sänk klingan en aning så ligger de bättre?
 
A Amatörmässig skrev:
Har nu köpt den och monterat. Men blir inte klok på klingskyddet, om jag har sågen höjd maximalt och sätter på klingskyddet så glipar det med ca 1 cm mellan bordet och nedre delen av klingskyddet. Den inte så pedagogiska infobilden på klingskyddet visar att det inte ska glipa något. Nån annan som använder skyddet och kan säga hur det ska monteras?

(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)
Jag tror problemet kan ligga i att du behöver höja den så kallade klyvkniven. Se till att sågen är bortkopplad från eluttag (som alltid om du jobbar med klingan). Lyft bort täckplattan och lossa på spärren för klyvkniven och justera höjden.
Jag är själv helt novis och förstår din känsla och längtan efter en SawStop. Dock viktigt att veta att fenomenet "kickback" står för väl så många skador och det undviks inte med en SawStop utan med korrekt handhavande. Det är när ämnet du sågar av olika anledningar kommer i kläm mellan klingan och anhållet och sågen då skjuter bakåt och uppåt ämnet i enorm hastighet.. Stå aldrig direkt bakom klingan och ha alltid skyddsglasögon.
Instämmer helt med föregående kommentar. Se till att planera varje körning. Gör en "torrkörning" utan sågen igång så du upptäcker eventuella farliga positioner du kan hamna i. Om något känns olustigt innan du ska såga på ett nytt sätt så lyssna på den känslan och tänk igenom allt en gång extra. YouTube är fullt med folk som hanterar sina sågar som galningar men det finns även vettiga säkerhetsvideos från tex "Stumpy Nubs" eller "Woodworking for Mere Mortals".
 
S
korsnäbben korsnäbben skrev:
höver höja den så kallade klyvkniven. Se till att sågen är bortkopplad från eluttag (som alltid om du jobbar med klingan). Lyft bort täckplattan och lossa på spärren för klyvkniven och justera höjden.
Jag är själv helt novis och förstår din känsla och längtan efter en SawStop. Dock viktigt att veta att fenomenet "kickback" står för väl så många skador och det undviks inte med en SawStop utan med ko
korsnäbben korsnäbben skrev:
Jag tror problemet kan ligga i att du behöver höja den så kallade klyvkniven. Se till att sågen är bortkopplad från eluttag (som alltid om du jobbar med klingan). Lyft bort täckplattan och lossa på spärren för klyvkniven och justera höjden.
Jag är själv helt novis och förstår din känsla och längtan efter en SawStop. Dock viktigt att veta att fenomenet "kickback" står för väl så många skador och det undviks inte med en SawStop utan med korrekt handhavande. Det är när ämnet du sågar av olika anledningar kommer i kläm mellan klingan och anhållet och sågen då skjuter bakåt och uppåt ämnet i enorm hastighet.. Stå aldrig direkt bakom klingan och ha alltid skyddsglasögon.
Instämmer helt med föregående kommentar. Se till att planera varje körning. Gör en "torrkörning" utan sågen igång så du upptäcker eventuella farliga positioner du kan hamna i. Om något känns olustigt innan du ska såga på ett nytt sätt så lyssna på den känslan och tänk igenom allt en gång extra. YouTube är fullt med folk som hanterar sina sågar som galningar men det finns även vettiga säkerhetsvideos från tex "Stumpy Nubs" eller "Woodworking for Mere Mortals".
Ja såklart, klingskyddet måste vara på högsta nivån för att de ska lira :)
 
C Chokladmonster skrev:
Jag har inte lyckats montera klingskyddet annorlunda än vad du beskriver och jag håller med om att det inte överrensstämmer med bilderna i manualen. Mycket märkligt men jag har dragit slutsatsen att det är det korrekta sättet att montera det som du beskriver.

Bästa tipset är försiktighet generellt, och tänka igenom hur man ska såga säkert innan man börjar.
Då har ni tyvärr satt skyddet fel. Nu har jag inte sågen framför mig men har för mig att jag flyttade skyddet till ett inte helt uppenbart ställe längre ner på klyvkniven.
 
Ska tilläggas att en korrekt justerad såg är säkrare. Så lägg tid på att se till att klinga och anhåll är parallella. Svårt att förklara men genom att använda en kombinationsvinkel och bordets löpspår kan man kolla så distansen är samma mellan en och samma tand på klingan genom att rotera klingan från ena änden till andra. Anhållet kan också kontrolleras mot löpspåren så det är parallellt. Det du absolut inte vill ha är att anhållet kommer närmre klingan desto längre bort på bordet från dig du kommer. Då riskerar ämnet klämmas och du kan få en kickback.

Nu får alla med väsentligt mer erfarenhet än mina 4 månader väldigt gärna korrigera mig om jag är fel ute!
 
För att göra det tydligare hur jag monterat mitt klingskydd gick jag ut i garaget och tog två bilder med klingan i olika höjd varav en är maxhöjd.
 
  • Bordscirkelsåg med plastdetalj, verkstadsmiljö, träarbeteverktyg, cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skottsäker väst på ett bord i ett garage, med verktyg och cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
För att göra det tydligare hur jag monterat mitt klingskydd gick jag ut i garaget och tog två bilder med klingan i olika höjd varav en är maxhöjd.
Då sitter det tyvärr fel. Två saker kan ha hänt. Antingen har du som sagt inte klyvkniven i högsta läget. Eller så har du inte lyft på lås-spärren uppe på klingskyddet så sätt det trillat ned på plats och låser fast.
Jag bifogar 5 bilder. Alla med klingan i topp.
En bild med klyvkniven i linje med klingans topp (så kom min såg levererad) varpå klingskyddet hamnar fel.
En bild med klyvkniven i högsta läge och klingskyddet felaktigt monterat.
Och den bild med klyvkniven i topp och klingskyddet korrekt monterat.
En bild på var spärren troll klyvkniven sitter och en bild på var låset till klingskyddet sitter.
Observera att klingskyddets svarta stomme ska hamna parallellt med bordet.

Hoppas detta hjälper och håll er säkra i garaget!


Själv tänker jag skaffa en tourniquet som kan appliceras med en hand 😰 Om det värsta händer kan det vara en livräddare. Men så är jag kanske lite "skadad" som f.d. ambulanssyrra och numera narkossyrra.
 
  • Bordscirkelsåg i verkstad med SKÅRANDE säkerhetsskydd, träskivor, verktyg och hörselskydd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bordscirkelsåg med upphängd sågskyddskåpa, i arbetsmiljö med verktyg och träskivor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkelsåg på arbetsbänk med sågblad skydd och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar på tänderna på ett cirkelsågblad i en bordsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand aktiverar spärrmekanism på klammerpistol, transparent plasthölje, verktygsdetaljer, grå och röd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
A
korsnäbben korsnäbben skrev:
Då sitter det tyvärr fel. Två saker kan ha hänt. Antingen har du som sagt inte klyvkniven i högsta läget. Eller så har du inte lyft på lås-spärren uppe på klingskyddet så sätt det trillat ned på plats och låser fast.
Jag bifogar 5 bilder. Alla med klingan i topp.
En bild med klyvkniven i linje med klingans topp (så kom min såg levererad) varpå klingskyddet hamnar fel.
En bild med klyvkniven i högsta läge och klingskyddet felaktigt monterat.
Och den bild med klyvkniven i topp och klingskyddet korrekt monterat.
En bild på var spärren troll klyvkniven sitter och en bild på var låset till klingskyddet sitter.
Observera att klingskyddets svarta stomme ska hamna parallellt med bordet.

Hoppas detta hjälper och håll er säkra i garaget!


Själv tänker jag skaffa en tourniquet som kan appliceras med en hand 😰 Om det värsta händer kan det vara en livräddare. Men så är jag kanske lite "skadad" som f.d. ambulanssyrra och numera narkossyrra.
Tack för utförligt och bra förklarat svar! Bara för att bekräfta; är klyvkniven samma sak som "ripstop" på engelska, dvs metalldelen bakom klingan som skyddet ska monteras på?

Bra idé att ha tourniquet nära till hands! Jag tar strax läkarexamen och har under utbildningen jobbat som uska på IVA, så jag är också lite arbetsskadad. Har skaffat tourniquet som jag har när jag är ute i skogen, får plocka fram den och fästa på ett av benen till sågen när jag inte är ute och vandrar!
 
Jag är ganska säker på att den delen kallas riving knife, i varje fall i USA. Men ja, det är metalldelen som sitter bakom bladet helt i linje med detta och har syftet att stoppa ämnet du sågar från att klämma åt om klingan. Är även den du fäster klingskyddet i.
Lycka till med examen (och fingrarna) 👍
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
korsnäbben korsnäbben skrev:
Jag är ganska säker på att den delen kallas riving knife, i varje fall i USA. Men ja, det är metalldelen som sitter bakom bladet helt i linje med detta och har syftet att stoppa ämnet du sågar från att klämma åt om klingan. Är även den du fäster klingskyddet i.
Lycka till med examen (och fingrarna) 👍
Tack!

Ja, riving knife var det jag syftade på, blandade ihop termerna! Nu sitter skyddet fint, tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
Vad vinner man rent reellt på soft start?
 
R
korsnäbben korsnäbben skrev:
Jag är ganska säker på att den delen kallas riving knife, i varje fall i USA. Men ja, det är metalldelen som sitter bakom bladet helt i linje med detta och har syftet att stoppa ämnet du sågar från att klämma åt om klingan. Är även den du fäster klingskyddet i.
Lycka till med examen (och fingrarna) 👍
Heter den inte split knife?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad vinner man rent reellt på soft start?
En trevligare upplevelse framförallt. Med tanke på hur våldsamt sågen startar utan soft start, så kanske sågen håller längre med soft start installerat. Men det är ju bara mina spekulationer. 😎
 
B Bomba skrev:
kanske sågen håller längre med soft start installerat.
Så kanske det kan vara. Angående trevligheten kan det det nog kvitta för mig. Både gräsklipparen och motorsågen är "otrevligare" i min värld.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.