137 228 läst · 479 svar
137k läst
479 svar
Någon som har testat Skil 1340 AA bordssåg?
Behöver en ny klinga till 1340 som ger bättre snittkvalitet än orginial.
Orginialklingan gav små roterande märke längs ytan där sågning skett. Dög inte riktigt för limfogning.
Några tips på bra klingor... ?
//Magnus
Orginialklingan gav små roterande märke längs ytan där sågning skett. Dög inte riktigt för limfogning.
Några tips på bra klingor... ?
//Magnus
Jag har aldrig lyckats såga en yta som kan gå direkt till limfog med någotsånär höga krav på resultatet. Vet att vissa klingor marknadsförs som "glueline blade" men ska det bli en riktigt bra tajt limfog rekommenderar jag hyvel efter såg. Klingmärken beror oftast på aningen vobblande klinga eller att anhållet inte är parallellt med klingan så det går aningen på sniskan på ena eller andra hållet.M magnlar skrev:
Därmed inte sagt att det inte finns bättre klingor än vad som satt original på din såg. För klyvning tycker jag Felders svarta Silent Power är bra och inte jättedyr.
Ser att du har fixat med ett zero clearance. Vad använde du för material? Mitt blev så klent. Använde 9 mm plywood och fräste bort där det behövdesT Taren43 skrev:
Tjusigt. hur tjockt skivmaterial har du använt?J Juan Alejandro skrev:
Renoverare
· Värmland
· 858 inlägg
Någon mer som sitter på en å vill sälja , Värmland Göteborg
Jag är på jakt efter en duglig bordssåg, både för framtida byggprojekt och mindre amatörsnickerier.
Skil-sågen verkar ju klockren, men svår att få tag på. Har hittat en som säljer en oanvänd för 3800 kr inkl frakt, är den värd de pengarna eller finns det bättre såg för det priset?
Skil-sågen verkar ju klockren, men svår att få tag på. Har hittat en som säljer en oanvänd för 3800 kr inkl frakt, är den värd de pengarna eller finns det bättre såg för det priset?
Har svårt att se att något är bättre i detta prissegmentet. Det är mycket såg för pengarna.A Amatörmässig skrev:
Det går ju lägga några tusen och få en Dewalt, men jag undrar om det är värt det.
Mitt råd är att köpa nya klingor och att installera en softstart, om du väljer att köpa den.
Har du kollat med Bauhaus om dom får in den igen?
Jag är själv helt och hållet amatör så min åsikt ska inte väga tungt. Är min första bordssåg. Har kört med original -klinga men skaffat ett finare geranhåll vilket jag tror behövs.A Amatörmässig skrev:
Sågen hoppar till lite när den startar så jag har liksom många här beställt en soft-start modul. Annars har mitt största problem varit täckplatta som är tunn och flexar. Det är säkert lite en fråga om att använda rätt teknik, men vissa snitt har blivit skeva i slutet av ämnet när jag tryckt det med mitt border så att täckskivan flexat i mitten närmast klingan.
Förutom lite grövre snickeri lyckades jag göra ett pappersfack med rätt tajta toleranser (se bild) i urtagen/fingerskarvarna.
Själv gav jag 3300 på Bauhaus i november och har inte ångrat mig.
Har nu köpt den och monterat. Men blir inte klok på klingskyddet, om jag har sågen höjd maximalt och sätter på klingskyddet så glipar det med ca 1 cm mellan bordet och nedre delen av klingskyddet. Den inte så pedagogiska infobilden på klingskyddet visar att det inte ska glipa något. Nån annan som använder skyddet och kan säga hur det ska monteras?
(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)
(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)