U
S saidy skrev:
Hittade
Hittills tycker jag att de fungerar över förväntan för 250kr. Men jag har inte kört så tufft än, mest 15mm plywood och lite pärlspont.
 
K kniv skrev:
Har en Skil 1340aa till salu om det är intressant. Skicka pm
Jag är intresserad vart bor du?
 
Behöver en ny klinga till 1340 som ger bättre snittkvalitet än orginial.
Orginialklingan gav små roterande märke längs ytan där sågning skett. Dög inte riktigt för limfogning.

Några tips på bra klingor... ?

//Magnus
 
M magnlar skrev:
Behöver en ny klinga till 1340 som ger bättre snittkvalitet än orginial.
Orginialklingan gav små roterande märke längs ytan där sågning skett. Dög inte riktigt för limfogning.

Några tips på bra klingor... ?

//Magnus
Jag har aldrig lyckats såga en yta som kan gå direkt till limfog med någotsånär höga krav på resultatet. Vet att vissa klingor marknadsförs som "glueline blade" men ska det bli en riktigt bra tajt limfog rekommenderar jag hyvel efter såg. Klingmärken beror oftast på aningen vobblande klinga eller att anhållet inte är parallellt med klingan så det går aningen på sniskan på ena eller andra hållet.

Därmed inte sagt att det inte finns bättre klingor än vad som satt original på din såg. För klyvning tycker jag Felders svarta Silent Power är bra och inte jättedyr.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Ursäkta sent svar, monterades hallskåp igår (sågat med Skilen förstås).

Bilderna berättar det mesta:
Ser att du har fixat med ett zero clearance. Vad använde du för material? Mitt blev så klent. Använde 9 mm plywood och fräste bort där det behövdes
 
T Taren43 skrev:
Ursäkta sent svar, monterades hallskåp igår (sågat med Skilen förstås).

Bilderna berättar det mesta:
Ser att du har fixat med ett zero clearance. Vad använde du för material? Mitt blev så klent. Använde 9 mm plywood och fräste bort där det behövdes
J Juan Alejandro skrev:
Fick tummen ur och gjort en lite mer ordentlig zero clearanceplatta. Blir finare snitt på allt jag provat hittills.
Tjusigt. hur tjockt skivmaterial har du använt?
 
K
H hampusbp skrev:
Jag är intresserad vart bor du?
Skicka ett pm
 
  • Gilla
hampusbp
  • Laddar…
Någon mer som sitter på en å vill sälja , Värmland Göteborg
 
S saidy skrev:
Hittade precis dessa av en slump idag och köpte en 250mm flat top, tror det var typ 28T. Stod inget om klingkroppens tjocklek men kerfen var 2.8mm så hoppas att den är lite mindre än 2.2mm iaf. Vad tycker du om klingorna?
Också på jakt efter en flat top, blev du nöjd med denna?
 
A
Jag är på jakt efter en duglig bordssåg, både för framtida byggprojekt och mindre amatörsnickerier.

Skil-sågen verkar ju klockren, men svår att få tag på. Har hittat en som säljer en oanvänd för 3800 kr inkl frakt, är den värd de pengarna eller finns det bättre såg för det priset?
 
Fiorentin Fiorentin skrev:
Också på jakt efter en flat top, blev du nöjd med denna?
Inte hunnit testa den jättemycket men ger en slät och fin botten när jag testat göra halvt-i-halvt på några spillbitar, så där är jag helnöjd.
 
  • Gilla
Fiorentin
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Jag är på jakt efter en duglig bordssåg, både för framtida byggprojekt och mindre amatörsnickerier.

Skil-sågen verkar ju klockren, men svår att få tag på. Har hittat en som säljer en oanvänd för 3800 kr inkl frakt, är den värd de pengarna eller finns det bättre såg för det priset?
Har svårt att se att något är bättre i detta prissegmentet. Det är mycket såg för pengarna.
Det går ju lägga några tusen och få en Dewalt, men jag undrar om det är värt det.

Mitt råd är att köpa nya klingor och att installera en softstart, om du väljer att köpa den.
Har du kollat med Bauhaus om dom får in den igen?
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Jag är på jakt efter en duglig bordssåg, både för framtida byggprojekt och mindre amatörsnickerier.

Skil-sågen verkar ju klockren, men svår att få tag på. Har hittat en som säljer en oanvänd för 3800 kr inkl frakt, är den värd de pengarna eller finns det bättre såg för det priset?
Jag är själv helt och hållet amatör så min åsikt ska inte väga tungt. Är min första bordssåg. Har kört med original -klinga men skaffat ett finare geranhåll vilket jag tror behövs.

Sågen hoppar till lite när den startar så jag har liksom många här beställt en soft-start modul. Annars har mitt största problem varit täckplatta som är tunn och flexar. Det är säkert lite en fråga om att använda rätt teknik, men vissa snitt har blivit skeva i slutet av ämnet när jag tryckt det med mitt border så att täckskivan flexat i mitten närmast klingan.

Förutom lite grövre snickeri lyckades jag göra ett pappersfack med rätt tajta toleranser (se bild) i urtagen/fingerskarvarna.

Själv gav jag 3300 på Bauhaus i november och har inte ångrat mig.
 
  • Träbricka på gult bord framför tavla med text "I AM WITH YOU ALWAYS". Inredningsdetalj, troligen hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbricka med upphöjd kant och handtag på säng med mönstrad överkast, sovrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HumanCondition och 3 till
  • Laddar…
Du får inte något ens i närheten av den kvaliteten för de pengarna. Du får nog gå upp i 7-8000kr för att få något motsvarande.
 
A
Har nu köpt den och monterat. Men blir inte klok på klingskyddet, om jag har sågen höjd maximalt och sätter på klingskyddet så glipar det med ca 1 cm mellan bordet och nedre delen av klingskyddet. Den inte så pedagogiska infobilden på klingskyddet visar att det inte ska glipa något. Nån annan som använder skyddet och kan säga hur det ska monteras?

(Vet att många kör utan klingskydd, men jag är helt novis och har ett stort behov av mina fingrar i mitt framtida yrke - skulle ha köpt en SawStop om jag hade råd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.