3 3KGT skrev:
Ännu en mjukstart fråga..
Köpte en för ett tag sedan från amazon som jag ej haft tiden att testa förens nu.
Desvärre så får jag inte de och funka, har läst era tips här & dewalt filmen på youtube.
Vad jag märkt enligt bilderna här och min egen att alla har inte exakt samma placeringar på kablar enligt färgerna.
Jag testade först att koppla enligt en vad en annan hade gjort
Blå på mjuk >>> blå/svart längst upp till höger på sågen
Röd på mjuk >>> svartbrun längst ner på vänster sida
Funkade ej!

Testade då att köra

Blå på mjuk >>> blå från väggen direkt

Röd på mjuk >>> brun från väggen direkt ... Då funkade sågen men ingen mjukstart funktion!

Testade
Blå på mjuk >>> blå från väggen direkt
Röd på mjuk >>> svartbrun längst ner på vänster sida
Still nothing!

Tips bortsett att det kan röra sig om en DOA mjukstart?

Edit: Köpte egentligen denna [länk]
Men de skickade mig en annan modell som ni kan se på bilden! Märkte det faktist först nu då lev tog ca 3v
Är inte så att du skalat upp kablarna i wagon för lite då så de inte får kontakt? Kolla man på sista bilden ser det ju iaf ut som att kopparn bara syns en liten bit längst ut men lite knepigt att se.
 
Jag tror jag köpte samma. Kablarna har inte samma färgkod som på youtube så man får kolla kopplingsschemat som kom med och översätta. Kommer inte ihåg exakt hur det var kopplat men den fungerar med sågen så kämpa på.
 
  • Gilla
3KGT
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Är inte så att du skalat upp kablarna i wagon för lite då så de inte får kontakt? Kolla man på sista bilden ser det ju iaf ut som att kopparn bara syns en liten bit längst ut men lite knepigt att se.
Tack för tipset. Är tveksam men kollar igen. Dock kan jag säga att det var rätt så klena kablar från mjukstartens sida.
Om jag inte får nån svar här så är nästa steg att köpa en ny mjukstart då jag ej kan säkerställa att denna funkar hellre. Men så galet att samma maskin kommer med olika färger och sätter kablarna på olika sätt! Förstår ej vitsen med det.
 
Vill återkoppla med lite feedback
Lyckades få det och funka genom att Brun som kommer från väggen till röda. Och svarta ersätter bruna kabelns plats.
Sen fick jag koppla den Blåa längst till höger enligt bilden mot blå.

Det som vart tokigt dock är att den inte kom igång direkt när man trycker på ON knappen. Utan man måste hålla i den ca 3-4 sek, så när jag tryckte så kom den igång, men om jag släppte så släcktes den. Däremot genom att trycka på den och hålla i så funkade det då den uppnådde full hastighet.
Det kunde jag leva med. Men upptäcke att den "läckte/ledde" ström någonstans från mjukstarten mot sågens "kropp/metall ledningar". Testade med test penna, multimeter ect.
Så slutade med att jag kopplade bort den och reklamerade och beställde en annan modell.
Kan även nämna att det var väldigt svårt att få ihop den sen, men slutade med att jag använde dubbel vago istället för trippel för att få de att funka. Kablarna testades och allt funkade. Jag testade även att tejpa med eltejp för att se om de hjälper med att få bort problemet med att den ledde ström, hjälpte ej.
Delar lite bilder om de hjälper någon i framtiden och spara tiden ja la ner på detta.
 
  • En hand som hanterar elektriska kablar med kopplingshylsor i ett mekaniskt eller elektriskt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med kablar och kontakter inuti röd metallram. Någon arbetar med händerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIY-projekt med batteri, säkringar, kablar och isoleringstejp på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wjweijdeman och 2 till
  • Laddar…
Läst tråden med stort intresse och var inne på att skaffa mig ett exemplar men sågen tycks vara slut på alla Bauhaus lite såsom den under perioder tycks ha varit under de sista åren. Någon som hört något om eventuella nya leveranser?
 
K
J Jesper Ronn skrev:
Läst tråden med stort intresse och var inne på att skaffa mig ett exemplar men sågen tycks vara slut på alla Bauhaus lite såsom den under perioder tycks ha varit under de sista åren. Någon som hört något om eventuella nya leveranser?
Har en Skil 1340aa till salu om det är intressant. Skicka pm
 
K kniv skrev:
Har en Skil 1340aa till salu om det är intressant. Skicka pm
Var finns du i landet? Skriver här så att också andra ser. Frakten blir nog hyfsad på en såg av det här slaget så skulle du bo så till att intresset för mig saknas kanske någon annan som bor i dina trakter är det.
 
J Jesper Ronn skrev:
Läst tråden med stort intresse och var inne på att skaffa mig ett exemplar men sågen tycks vara slut på alla Bauhaus lite såsom den under perioder tycks ha varit under de sista åren. Någon som hört något om eventuella nya leveranser?
jag lade en bevakning innan jul men fick ett mail om att "sågen inte förväntas komma in i lager inom överskådlig framtid så vi har tagit bort din bevakning"...
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
J jafode87 skrev:
jag lade en bevakning innan jul men fick ett mail om att "sågen inte förväntas komma in i lager inom överskådlig framtid så vi har tagit bort din bevakning"...
Tack för info
 
Ser att det har diskuterats tidigare gällande vilka klingor som passar eller inte. Har försökt hitta en kombinationsklinga med 30mm centrumhål i storleken 250-254mm utan att lyckas och har tänker att en flat top får duga (vill egentligen ha en som är good enough till klyva, cross-cut och fogar). Står ju att klingkroppsdiametern ska vara under 1.8mm utifrån klyvknivens tjocklek. Enligt manualen är klyvkniven 2.3mm tjock och när jag mäter den är den typ 2.4-2.5mm. Skulle ni våga ha denna klinga och ändå fortsatt kunna lita på klyvknivens funktion? Klingkroppsdiabeterns alltså 2.2mm. Isf maxa kniven mot anhållet så att den där sticker ut dom där 0.1-0.2mm eller ändå ha den helt centrerad?

https://cuttingtools.se/sagklingor-trae/40339-sagklinga-250mm-x-32mm-x-30mm-z24-chrom.html
 
S saidy skrev:
Ser att det har diskuterats tidigare gällande vilka klingor som passar eller inte. Har försökt hitta en kombinationsklinga med 30mm centrumhål i storleken 250-254mm utan att lyckas och har tänker att en flat top får duga (vill egentligen ha en som är good enough till klyva, cross-cut och fogar). Står ju att klingkroppsdiametern ska vara under 1.8mm utifrån klyvknivens tjocklek. Enligt manualen är klyvkniven 2.3mm tjock och när jag mäter den är den typ 2.4-2.5mm. Skulle ni våga ha denna klinga och ändå fortsatt kunna lita på klyvknivens funktion? Klingkroppsdiabeterns alltså 2.2mm. Isf maxa kniven mot anhållet så att den där sticker ut dom där 0.1-0.2mm eller ändå ha den helt centrerad?

[länk]
ska såklart stå klingkroppstjockleken och inte diametern *
 
Jag trodde det viktiga var att klingan och tänderna var tjockare än klyvkniven. Den klingan du länkade till hade ju en tandbredd på 3,2 vilket är max enligt instruktionsboken. Givet att spåret blir 3,2 mm brett kan jag inte se att klyvknivens funktion påverkas av om klingtjockleken är 1,8 eller 2,2 mm. Hur tänker ni andra?

Mvh Mackk
 
U
jag kör med dessa klingor från märket som @stigen tipsat om i andra trådar.
Köpte en 80T och en med 40T så skiftar jag mellan kap/ger och skill’en. Båda kör med samma dimension så beroende på vad jag sågar väljer jag olika tänder.
https://www.amazon.se/Saxton-rundså...=1705953077&sprefix=255+saxton,aps,128&sr=8-6

Sen behöver du inte bry dig om att de står att håldiametern är 25.4mm. Det är 30 men de skickar med en adapter till 25.4 som inte behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Jag trodde det viktiga var att klingan och tänderna var tjockare än klyvkniven. Den klingan du länkade till hade ju en tandbredd på 3,2 vilket är max enligt instruktionsboken. Givet att spåret blir 3,2 mm brett kan jag inte se att klyvknivens funktion påverkas av om klingtjockleken är 1,8 eller 2,2 mm. Hur tänker ni andra?

Mvh Mackk
Är som jag förstått det inte tändernas bredd som man är orolig för då de
uppåtgående tänderna enkelt skär bort extra material om trät skulle komma i kontakt med dem utan att skapa särskilt mycket uppåtgående kraft på stycket du sågar (det räcker med den vanliga kraften man applicerar neråt på stycket för att motverka detta). Är däremot klingkroppens tjockleken större än klyvkniven finns en risk att stycket kläms mellan anhållet och klingkroppen om spänningar i träet släpper vid klyvning och den klyvda delen böjs mot klingan och skapar en så stor friktion att stycket slungas uppåt och bakåt = kick-back. Sådana spänningar kan absolut göra att träet böjs mer än skillnaden mellan kerfen och klingkroppen delat med 2 givet att du har kniven centrerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
korsnäbben och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
jag kör med dessa klingor från märket som @stigen tipsat om i andra trådar.
Köpte en 80T och en med 40T så skiftar jag mellan kap/ger och skill’en. Båda kör med samma dimension så beroende på vad jag sågar väljer jag olika tänder.
[länk]

Sen behöver du inte bry dig om att de står att håldiametern är 25.4mm. Det är 30 men de skickar med en adapter till 25.4 som inte behövs.
Hittade precis dessa av en slump idag och köpte en 250mm flat top, tror det var typ 28T. Stod inget om klingkroppens tjocklek men kerfen var 2.8mm så hoppas att den är lite mindre än 2.2mm iaf. Vad tycker du om klingorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.