namnbyte
Tack alla som skrivit, idag gick hemmachefen med att att vi ansluter oss till skaran! Mycket tack vare denna tråd 😁👍
 
  • En stor låda med en bordssåg från SKIL i en orange kundvagn inne i en butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
B Bomba skrev:
Finns det någon hjälpsam här som vill hjälpa en vilsen själ?

Vill uppgradera min såg med bättre sågklingor men har kört fast lite då utbudet för just 254x2,6/1,8 är väldigt smalt.

Manualen "förbjuder" inte att använda sågklingor med en bredare "kerf".
Utbudet för 2.8/1.8 är ju så mycket bättre...

Någon som har bytt till en bredare klinga eller vet om det finns några säkerhetsrisker med använda en klinga med breddare "kerf"? (tänker på om klyvknivens funktion försämras)

[bild]
/Bomba
Utan att ha ägt denna längre än några timmar hade åtminstone jag bedömt det som ingen risk, åtminstone inte vid sågning i 90°, finns mycket tolerans mellan klinga och bord.
Hade nog varit försiktig och noga kontrollerat att det gick fritt med viss bibehållen marginal om jag skulle vinkla max vad maskinen tillåter, men jag kommer inte bry mig jättemycket om de måtten i övrigt om behov skulle uppstå. Det är mina 5 cent i frågan.
 
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Finns det någon hjälpsam här som vill hjälpa en vilsen själ?

Vill uppgradera min såg med bättre sågklingor men har kört fast lite då utbudet för just 254x2,6/1,8 är väldigt smalt.

Manualen "förbjuder" inte att använda sågklingor med en bredare "kerf".
Utbudet för 2.8/1.8 är ju så mycket bättre...

Någon som har bytt till en bredare klinga eller vet om det finns några säkerhetsrisker med använda en klinga med breddare "kerf"? (tänker på om klyvknivens funktion försämras)

[bild]
/Bomba
Nu är jag inte säker på vad siffrorna betyder, men jag gissar att 2,6 resp. 2,8 är "kerf width"? Den måste vara MINST 0,1" (ung. 2,6 mm), alltså bör 2,8 mm (ung. 0,11") gå bra. Men som sagt, jag gissar bara.
 
L Lasse-hatten skrev:
Nu är jag inte säker på vad siffrorna betyder, men jag gissar att 2,6 resp. 2,8 är "kerf width"? Den måste vara MINST 0,1" (ung. 2,6 mm), alltså bör 2,8 mm (ung. 0,11") gå bra. Men som sagt, jag gissar bara.
Så tolkade jag med. Dewalt 7492 till exempel har samma storlek på riving knifen som Skilen. Dewalten kör ju med 2,8 kerf klingor så det borde ju vara lugnt.

Hur som helst beställde jag "rätt" freud klingor på Sautershop. Billigt blev det inte men bra blir det nog! 😎
 
Niklas1981 Niklas1981 skrev:
Någon här i forumet som lyckats med att få bort sin klyvkniv? Eller är det stört omöjligt på denna såg?
Det går ta bort hela kniven gjorde det precis på min nyköpta såg. Dels går det höja och sänka kniven i 3steg. Sen går det ta bort den helt om man nån gång behöver genom att ta bort dom 2 insexskruvarna man ser uppifrån
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Någon som vet vart jag kan få tag på ny originalplatta till sågen? Min gick åt h*lvete. Det gick bra med mig, men inte med plattan. Kunde slutat illa. Jag har gjort en egen nolltoleransplatta, men vill även ha en "vanlig".
 
  • Hand reparerar en röd sågklingsskydd med trasiga delar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
https://www.gese-gmbh.de/shop/skil-1340-eu-230-v-tischsäge-bt1e134001?view=schema

Kolla sprängskissen på sidan
 
S
J Juan Alejandro skrev:
Någon som vet vart jag kan få tag på ny originalplatta till sågen? Min gick åt h*lvete. Det gick bra med mig, men inte med plattan. Kunde slutat illa. Jag har gjort en egen nolltoleransplatta, men vill även ha en "vanlig".
Men hjälp! Hur hände detta?
 
Tack för tipset men det där en Universalklinga med alternade vinklade tänder åt höger och vänster och ingen flat bottom. vill ha en som kan sitta i hela tiden och funka skapligt till att båda klyva och kapa men samtidigt kunna göra urtag för fogar etc utan att behöva rensa fogen från åsar med stämjärn varje gång
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
Klöv en ganska tjock och hård bit ek. Halvvägs igenom började biten vibrera lite mer. Bestämde mig inom en sekund att köra igenom skäret då jag inte ville släppa träbiten och få kickback (i efterhand skulle jag ju såklart ha stängt av sågen med knäet). Höll istället stadigt i biten och fortsatte. När bakänden av träbiten kom över plattan högg sågen till i trät och kastade den rakt ner genom plattan och kilade fast den mellan den roterande klingan och anhållet. Kombination av för tjockt skär/stenhårt virke/slö klinga.

Utöver ny platta ska jag köpa nya kalsonger.
 
  • Splittrad träplanka på röd såg, svart underlag, arbete avbrutet, olycka eller fel i kapningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Ännu en mjukstart fråga..
Köpte en för ett tag sedan från amazon som jag ej haft tiden att testa förens nu.
Desvärre så får jag inte de och funka, har läst era tips här & dewalt filmen på youtube.
Vad jag märkt enligt bilderna här och min egen att alla har inte exakt samma placeringar på kablar enligt färgerna.
Jag testade först att koppla enligt en vad en annan hade gjort
Blå på mjuk >>> blå/svart längst upp till höger på sågen
Röd på mjuk >>> svartbrun längst ner på vänster sida
Funkade ej!

Testade då att köra

Blå på mjuk >>> blå från väggen direkt

Röd på mjuk >>> brun från väggen direkt ... Då funkade sågen men ingen mjukstart funktion!

Testade
Blå på mjuk >>> blå från väggen direkt
Röd på mjuk >>> svartbrun längst ner på vänster sida
Still nothing!

Tips bortsett att det kan röra sig om en DOA mjukstart?

Edit: Köpte egentligen denna https://www.amazon.se/gp/product/B08N6B76PZ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Men de skickade mig en annan modell som ni kan se på bilden! Märkte det faktist först nu då lev tog ca 3v
 
  • Elektriska kablar, skarvhylsor, hand, instrument för felaktig anslutning eller reparation, röda och svarta delar, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar, anslutningar och komponenter inuti en apparat med röd och svart plaststruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller elanslutningar mot en röd bakgrund. Kablar och kontakter syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk komponent med etikett, ansluten till kablar, mot en röd bakgrund med maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar anslutna med kopplingar i en enhet, rött och svart hölje, teknisk närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som arbetar med elektriska anslutningar mot röd maskinell bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel, säkerhetsbrytare, anvisningspapper på arbetsbänk, elektriska komponenter, måttband, teknikarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
volvo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.