G Gräsand skrev:
Fick äntligen tag i en såg och testat ett gäng snitt i både trä och skivor. Känns bra i allmänhet och förvånansvärt väljusterad när jag packade upp den.

Det här med notklinga. Var kan jag införskaffa en som lirar med sågen? Önskvärt är 6 mm bredd för att kunna bygga jigg och göra lite enkla (och smalare fingerskarv). I övrigt är det mer att kunna såga fals jag är intresserad av. Såg att cuttingtools.se har ett gäng från CMT orange tools, men fungerar dem med sågen? Blir lite förvirrad när jag läser på CMT orange tools hemsida.
Den här bör fungera. Recensera gärna om du provar.
 
  • Sågklinga, CMT Nottklinga, för träbearbetning, skärbredd 6,0 mm, diamantformade tänder, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska specifikationer för en skärverktygsprodukt som inkluderar diameter, bredd, håldiameter, antal tänder och skärvinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
16 st i webblager, nu knep jag en!

Första gången jag äger en bordssåg, de blir spännande!
 
  • Gilla
ecceman och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
16 st i webblager, nu knep jag en!

Första gången jag äger en bordssåg, de blir spännande!
Skön rek, klippte en med nu.
Var faktiskt beredd att åka 12 mil enkel väg till Växjö och hämta en imorgon, skönt o slippa det !
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
E ecceman skrev:
Funderar på att mekka in en mjukstart. Funkar vad som helst som är ämnat för 230V och t.ex. max 16A?

T.ex
[länk]
[länk]
Jag har en mjukstart till den här sågen som jag köpt men inte planerar att använda. Om du vill köpa en. Bor i norra sthlm.
 
A asfaltsbarn1 skrev:
Jag har en mjukstart till den här sågen som jag köpt men inte planerar att använda. Om du vill köpa en. Bor i norra sthlm.
Du har PM.
 
S
Nu har jag gjort min första klyvning, kul!

En nybörjarfråga, man kan ställa klyvkniven på tre(?) olika höjder... Sätter man den inte på högsta så kan man ju inte ha plast-skyddet över klingan...

När vill man ha klyvkniven på olika höjder? nån som kan komma med lite insikter till en novis?

Med dammsugaren ansluten blev de ju nästan inget damm alls, så jäkla skönt!

Har försökt kalibrera in både 90 grader, samt att de är parallelt mot anhållet, något mer jag bör kalibrera in?

Manualen tyckte jag lämnade en del att önska...
 
  • Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Nu har jag gjort min första klyvning, kul!

En nybörjarfråga, man kan ställa klyvkniven på tre(?) olika höjder... Sätter man den inte på högsta så kan man ju inte ha plast-skyddet över klingan...

När vill man ha klyvkniven på olika höjder? nån som kan komma med lite insikter till en novis?

Med dammsugaren ansluten blev de ju nästan inget damm alls, så jäkla skönt!

Har försökt kalibrera in både 90 grader, samt att de är parallelt mot anhållet, något mer jag bör kalibrera in?

Manualen tyckte jag lämnade en del att önska...
Klyvkniven är ju till för skydd när de interna spänningarna i virket (för snabbt, dåligt torkat eller lagrat etc) kan släppa vid klyvning och det kniper, resulterade i typ 80% av alla olyckor med bordssågar innan det lagstiftades om. Höjden ska alltså stämma med virkets tjocklek för att minimera denna risk.
 
  • Gilla
korsnäbben
  • Laddar…
H HumanCondition skrev:
Klyvkniven är ju till för skydd när de interna spänningarna i virket (för snabbt, dåligt torkat eller lagrat etc) kan släppa vid klyvning och det kniper, resulterade i typ 80% av alla olyckor med bordssågar innan det lagstiftades om. Höjden ska alltså stämma med virkets tjocklek för att minimera denna risk.
Men den åker väl med bladet ? Blir det inte alltid samma höjd då ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men den åker väl med bladet ? Blir det inte alltid samma höjd då ?
Du har 3 olika lägen du kan låsa klyvkniven på i förhållande till klingan.
Över, strax under och helt under.

Men den rör sig med klingan upp och ner som du skriver.
 
Nu kom min med! Kul med en bordssåg, kommer nog öppna upp ny möjligheter i boa!
Blev en "zero insert" direkt och en mjukstart är beställd! (för helvete var den drar igång direkt!)

En Incra miter gauge ligger på önskelistan !

Verkstadsmiljö med bordscirkelsåg, måttband, verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas1981 och 4 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Nu kom min med! Kul med en bordssåg, kommer nog öppna upp ny möjligheter i boa!
Blev en "zero insert" direkt och en mjukstart är beställd! (för helvete var den drar igång direkt!)

En Incra miter gauge ligger på önskelistan !

[bild]
Hur har du fäst inlägget?
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Du har 3 olika lägen du kan låsa klyvkniven på i förhållande till klingan.
Över, strax under och helt under.

Men den rör sig med klingan upp och ner som du skriver.
Exakt. Den har 3 olika lägen och följer med bladet.

Så när ska man ha den överst kontra lägst?

Känns som man alltid vill ha den så högt man kan??
 
S SvanteC skrev:
Känns som man alltid vill ha den så högt man kan??
Om du inte ska såga en fals eller liknande.
Klyvkniv är en bra säkerhetsdetalj.
 
(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Hur har du fäst inlägget?
jag kör ed mitt löst åtminstone. klyvkninven gör att inlägget inte kan kastas på dig :) men visst skulle det kännas ännu bättre om man fick fast den på ett smidigt sätt. funderat på att rita en i 3D och be en polare printa i tjockare plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.