B Bomba skrev:
Nu kom min med! Kul med en bordssåg, kommer nog öppna upp ny möjligheter i boa!
Blev en "zero insert" direkt och en mjukstart är beställd! (för helvete var den drar igång direkt!)

En Incra miter gauge ligger på önskelistan !

[bild]
ett hett tips angående mitre gauge; kolla på wnew mitre gauge på youtube, har fått otroligt fina recensioner och kan köpas för runt 1000kr på banggood, ännu billigare på Temu.
 
  • Gilla
krbj och 1 till
  • Laddar…
(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Hur har du fäst inlägget?
Har inte lyckats fästa det ännu, men jobbar på en lösning.

T Taren43 skrev:
ett hett tips angående mitre gauge; kolla på wnew mitre gauge på youtube, har fått otroligt fina recensioner och kan köpas för runt 1000kr på banggood, ännu billigare på Temu.
Ska kolla upp detta! Äger du ett själv?
Har kollat lite på Incra Miter Gauge V27.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Ni som kör softstarten. Hur stort ingrepp är det i det elektriska? Är det en svår process eller går det att back hela inkopplandet innan den lämnas in för garantiärende etc?
 
Monteras på/mellan befintliga stift, bara att plugga ur. Värt varenda krona...
 
S
J JohnyS skrev:
Monteras på/mellan befintliga stift, bara att plugga ur. Värt varenda krona...
Var kan man köpa den nånstans? Finns nånstans i tråden men hittade inte nu när jag letade...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
U
Min mjukstart la av igår. När jag skulle starta sågen så hände ingenting. Pluggade tillslut ur softstarten och satte tillbaka stiften i normalläge. Då hoppade sågen igång igen med det sedvanliga rycket. Den jag hade monterat hette ZLB K-009 som är länkad till nyss. Den ska enl spec hantera 12Amp på 250V (max 2500w) Sågen är på 2000w. Den har fungerat bra i mer än 8 månader innan den la av. Idag beställde jag hem storebror ZLB KR230 med 16amp på 250V från ebay.. Får se hur länge den håller..
 
  • Gilla
  • Ledsen
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Har inte lyckats fästa det ännu, men jobbar på en lösning.


Ska kolla upp detta! Äger du ett själv?
Har kollat lite på Incra Miter Gauge V27.
nej tyvärr, men har haft den i köpkorgen mååånga gånger men varje gång dyker det upp något mer akut 😒 förra veckan var det en pelarborrmaskin och denhär veckan en ny spånsug. men en vacker dag så!
 
wildeside wildeside skrev:
Fungerar Incra Miter Gauge V27 till Skil 1340AA.
Någon som provat, vad tycker ni?

[länk]
Jag har varianten i länken, dock inte sågen.
Min har inte kommit till bruk än så kan eventuellt avyttras vid intresse. Tycker den känns bra och stabil. Kan självklart mäta också om det är något okänt mått som efterfrågas.
 
Då har jag (förhoppningsvis) anslutit mig till skaran av Skil bordssåg-användare och minskat weblagret hos Bauhaus till 15st. Vågade inte invänta någon eventuell Skil-rea. Har aldrig ägt ett Skil verktyg tidigare men får säga att entusiasmen varit hög här i tråden över valuta för pengarna. Hade tänkt vänta och spara till en Dewalt men efter att ha spenderat en alldeles för stor del av dagen med att försöka såga en meter långa träskivor på längden med krav på millimeterprecision och en trött gammal cirkelsåg och ett vattenpass + limknektar var måttet rågat...😤
Har länge varit sugen på att börja bygga diverse projekt, möbler mm och har sedan ett år tillbaka äntligen ett garage att stå i så nu är jag taggad.
Tänkte dra hem en mjukstart med en gång då man verkar spara in den slanten på kalsongkontot..
 
  • Gilla
  • Älska
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
ett hett tips angående mitre gauge; kolla på wnew mitre gauge på youtube, har fått otroligt fina recensioner och kan köpas för runt 1000kr på banggood, ännu billigare på Temu.
Tack för detta tips. Köpte den och tycker att den funkar väldigt bra. Verkligen exakt i vinklarna och passar perfekt i bordets skenor. Har dock inte ägt någon förut, så har inget att jämföra med. Kanske känns den lite stor för det lilla sågbordet, men det är väl ett lyxproblem...

Aluminiumanhållet har tyvärr en urfräst del som antingen hamnar mot sågklingan eller (om man monterar anhållet uppochner) gör att stoppklossen inte kan löpa ända ut till vänster på anhållet. Inget jätteproblem, men värt att notera. Såhär i efterhand kanske jag hade köpt samma produkt fast utan själva anhållet, och gjort ett eget (men då är det frakt från Kina).

Hade väldigt god hjälp av denna youtubevideon för montering. Där framgår också problemet med urfräsningen i anhållet. Manualen som följer med är kass...
 
  • Gilla
Bomba och 4 till
  • Laddar…
Finns det någon hjälpsam här som vill hjälpa en vilsen själ?

Vill uppgradera min såg med bättre sågklingor men har kört fast lite då utbudet för just 254x2,6/1,8 är väldigt smalt.

Manualen "förbjuder" inte att använda sågklingor med en bredare "kerf".
Utbudet för 2.8/1.8 är ju så mycket bättre...

Någon som har bytt till en bredare klinga eller vet om det finns några säkerhetsrisker med använda en klinga med breddare "kerf"? (tänker på om klyvknivens funktion försämras)

Teknisk ritning, sågklinga och ritskniv, måttangivelser, kerfbredd, tandbredd, säkerhetsstandarder.
/Bomba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.