T Ejmelie skrev:
Väldigt mycket diskussion och att hjulbulten egentligen heter hjulskruv och annat ot. Men väldigt få svar som besvarar frågan.
Ska jag tolka det så att det inte är någon i princip som använder slagskruvdragare till HJULSKIFTE?

Har någon testat? Vad blev resultatet?
Beror väl på vad man har för bil. Skruvdragare skulle aldrig orka mina muttrar + det är väl bra att folk orkar lära dig vad det heter ;) Ser allt för ofta att folk skriver bult till allt inkl. muttrar... :worried:

Bilhjul med Hankook-däck och en Bosch-skruvdragare nära muttrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Tokslut Tokslut skrev:
Beror väl på vad man har för bil. Skruvdragare skulle aldrig orka mina muttrar + det är väl bra att folk orkar lära dig vad det heter ;) Ser allt för ofta att folk skriver bult till allt inkl. muttrar... :worried:

[bild]
Testa att sök på nätet på hjulskruv eller hjulbult. Hjulbult verkar rätt vedertaget. Många på det här forumet gillar att mästra.

A
Skärmdump av en sökmotor med sökresultat för "hjulskruv", innehåller text och en bild på hjulbultar.
Skapa konto

Jag säger hjulbultar.
Och ja här kan man säkert mästra.
hemma hos mig så är det frugan som bestämmer.. ;):crysmile:

Bult:

Två föremål formade som en bult och en skruv, gjorda att likna flaskor.
Skapa konto

Skruv:

Silverfärgad sexkantig bult med gängad axel mot vit bakgrund.
Skapa konto

T Ejmelie skrev:
Testa att sök på nätet på hjulskruv eller hjulbult. Hjulbult verkar rätt vedertaget. Många på det här forumet gillar att mästra.
Å ena sidan, alla fattar vad man menar även om man säger "lite fel" ...

Å andra sidan, tycker man att svenska språket är oviktigt kan man ju lobba för att byta till engelska, det skulle säkert underlätta på väldigt många områden ..

När folk vidhåller att en större maskingängad skruv ska kallas bult brukar jag fråga exakt när den övergår från att vara en skruv (för de flesta verkar kalla mindre skruvar för just skruv) till att bli en bult ,,

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Å andra sidan, tycker man att svenska språket är oviktigt kan man ju lobba för att byta till engelska, det skulle säkert underlätta på väldigt många områden ..

När folk vidhåller att en större maskingängad skruv ska kallas bult brukar jag fråga exakt när den övergår från att vara en skruv (för de flesta verkar kalla mindre skruvar för just skruv) till att bli en bult ,,
mindre skruv? :thinking:
m14 och uppåt kan jag benämna som bult.. Men annars skruv.. :thinking:

M12 gubben M12, där går gränsen till bult.

Kanske när man drar den för hårt så att gängorna förstörs?

• Gilla
  • Haha
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
mindre skruv? :thinking:
m14 och uppåt kan jag benämna som bult.. Men annars skruv.. :thinking:
X xxx.maws skrev:
Tja, nu får ni slåss vidare om saken .. Jag hämtar popcorn ... ;)

• Två skiftnycklar på en arbetsbänk med en bult och en skruv, texten "Skruv?" och "Bult?" över varje föremål.
    Skapa konto
A
X xxx.maws skrev:
Hmm..
M12 19mm hylsa..
är det därför menar du som lågpris satser av hylsor går dit men inte högre? :thinking:
sen blir det bult.. ;):thinking:

• Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
Snälla lägg ner den här skruv och bult diskussionen............ta varandras nummer eller fortsätt på annat sätt. Det blir som sagt bara drygt i såna här diskussioner.

• Gilla
Toye_
  • Laddar…
A
Tja, nu får ni slåss vidare om saken .. Jag hämtar popcorn ... ;)
njä jag skrev vad JAG benämner.. Inte vad det vedertagna var..
Bör bli ungefär samma sak..
till och med M12 skruv... :thinking:

A
S Stefan1972 skrev:
Snälla lägg ner den här skruv och bult diskussionen............ta varandras nummer eller fortsätt på annat sätt. Det blir som sagt bara drygt i såna här diskussioner.
känner du dig urgängad redan?
;)
Nä helt rätt det är fredag (y)
jag lägger ner..

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fick anledning att prova idag när det var dags att byta belägg på tantens bil

Makita slagskruvdragare med adapter vid bilens hjul under däckbyte på betonggolv.
Skapa konto

Biltemas adapter till 1/2

Var ganska nervös att adaptern skulle gå av i maskinen men det var helt odramatiskt och fungerade utmärkt

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
M Mickebandsåg skrev:
Fick anledning att prova idag när det var dags att byta belägg på tantens bil

[bild]

Biltemas adapter till 1/2

Var ganska nervös att adaptern skulle gå av i maskinen men det var helt odramatiskt och fungerade utmärkt
Grymt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.