23 296 läst · 208 svar
23k läst
208 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg….K Karl Olssvan skrev:
Förra året när vinterostarna skulle av så satt fälgen så jävligt att det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
Inte då illa som det låter, man har full koll på vad som är inkommande i den rondellen på väldigt långt håll. Jag började först med ca 5 varv åt rätt håll innan jag körde medsols och jag hade innan det ”kastat” bilskrället fram och tillbaka på vanlig väg. Lätt utskruvade och tejpade muttrar.C cpalm skrev:
Mitt tips till dig.F fsn skrev:
Åk till närmsta tillbehörsaffär, köp kopparpasta på spray. Spraya insidan av fälgarna innan montering.
Hade kärvande hjul på lillbiln. Gjorde detta för ca 7 år sedan. Problemfritt sedan dess.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Smörja is da shit. Tänk bara på att kopparpasta inte är optimalt till lättmetallfälgar, bättre med aluminiumpasta där.Cheesen skrev:
Många säger att man aldrig ska smörja bult och nav för det ska alltid ”dras torrt”, men jag har smörjt i 20år och dragit med moment och aldrig haft en fälg/bult som sitter fast. Inga hjul som lossnat heller.
Ang. rubriken så har jag inte provat skruvdragare då jag har en utmärk mutterknack för ändamålet.
Mina bultar brukar sitta bra mycket hårdare än sådär efter en säsong, min 1/2" knackare brukar inte få lös alla, trots rengjorda gängor och molycoat på bultarna vid montage.T Ejmelie skrev:
Nej jag drar inte hårdare än 120Nm
Kör med alupasta på spray eller burk.Detta var monterat av verkstad vid köp av nya däck. Plåtfälg.Cheesen skrev:
F fsn skrev:
Eller bara högtemp silikonfett utan metall i så slipper du vara (mer) orolig över galvaniska spänningar pga metallerna.F fsn skrev: