Jag har under de senaste decennierna bara sett till att det är rent och fritt från rost. Har aldrig haft problem att lossa varken skruvar eller fälgar på de fordon där man byter hjul regelbundet.
 
F fsn skrev:
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg….

Förra året när vinterostarna skulle av så satt fälgen så jävligt att det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
Man kan faktisk lossa mer än vad man väger :) Och det är så man ska lossa. Du ska lossa uppåt. För om du tycker ner mot marken kan det slinta och du kan skada dig. Men en lossning mot himlen är inte lika farlig.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
K Karl Olssvan skrev:
Man kan faktisk lossa mer än vad man väger :) Och det är så man ska lossa. Du ska lossa uppåt. För om du tycker ner mot marken kan det slinta och du kan skada dig. Men en lossning mot himlen är inte lika farlig.
Men lite svårt att ha koll på momentet då kanske? Just det som det handlade om här, 1200Nm.

Tror du personen i fråga väger under 60kg?

Man lossar fö inte med vikt så att säga att man lossar mer eller mindre än din vikt är teoretiskt felaktigt…. Om man skall vara riktigt skitnödig alltså. Har man bara rätt längd på hävstången så kan man lossa allt med en hand.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kanske möjligen går att lossa hjulmuttrar/skruvar med den senaste generationen slagskruvdragare, men när TTC [länk] testar dem brukar de ha sönder rätt många 1/4" hex till 1/2"-adaptrar...

Edit: nån måste säga det också, bultar har inga gängor. Det finns muttrar eller skruvar som håller hjulen på bilen...
I gymnasiet hade vi en teknologilektor som kallades Tore Bult. Egentligen hette han Forsman och lärde ut vikten av att använda korrekt nomenklatur: Det finns inget som heter "bult" i det ingenjörsmässiga ordförrådet. Skruv, med gänga. Tapp utan.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
I gymnasiet hade vi en teknologilektor som kallades Tore Bult. Egentligen hette han Forsman och lärde ut vikten av att använda korrekt nomenklatur: Det finns inget som heter "bult" i det ingenjörsmässiga ordförrådet. Skruv, med gänga. Tapp utan.
Tja, ordet bult existerar, och det har en betydelse i svenskan, även för en ingenjör. En bult är endera ett annat ord för "nit" eller vad skruven heter innan den fått gängor.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
I gymnasiet hade vi en teknologilektor som kallades Tore Bult. Egentligen hette han Forsman och lärde ut vikten av att använda korrekt nomenklatur: Det finns inget som heter "bult" i det ingenjörsmässiga ordförrådet. Skruv, med gänga. Tapp utan.
Och språk och ord förändras över tid, så är det. Lägenhet var på 1800-tal och in på1900-tal också benämning på det vi idag t.ex. kallar hus/villa med egen fastighet.
Så vi kan fortsättningsvis prata om hjulbultar, så det är inte fel ;)
 
  • Gilla
xxx.maws och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det ursprungliga definitionen var så men idag finns begreppen hjulbult, vagnsbult, etc, accepterade och då oftast med sexkantig skalle, så saker utvecklas över tiden och så även språkbruket.
Så våra hjulbultar får nog vara kvar.:cool:
Vid vilken gängstorlek blir en skruv en bult?
Skruvterminologin är ur gängorna

https://www.svd.se/a/GaPbRm/skruvterminologin-ar-ur-gangorna
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Noobe Noobe skrev:
Vid vilken gängstorlek blir en skruv en bult?
Skruvterminologin är ur gängorna

[länk]
En skruv blir en bult när du strippat gängorna
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, ordet bult existerar, och det har en betydelse i svenskan, även för en ingenjör. En bult är endera ett annat ord för "nit" eller vad skruven heter innan den fått gängor.
En bult kan faktiskt ha gängor men om den har den så finns dom där bara för att hålla bulten på plats. Man håller m.a.o inte ihop något med gängorna utan låser bara fast bulten.
 
Noobe Noobe skrev:
Vid vilken gängstorlek blir en skruv en bult?
Skruvterminologin är ur gängorna

[länk]
Har ingen betydelse bara att man förstår varandra, vill jag köpa original till en av våra bilar så är det inga problem trots det gått snart 2,5 år.😆

Bild som visar olika typer av hjulbultar och hjulmuttrar till Volvo-bilar med priser och inköpsställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Noobe Noobe skrev:
Vid vilken gängstorlek blir en skruv en bult?
Skruvterminologin är ur gängorna

[länk]
Cheesen Cheesen skrev:
En bult kan faktiskt ha gängor men om den har den så finns dom där bara för att hålla bulten på plats. Man håller m.a.o inte ihop något med gängorna utan låser bara fast bulten.
Vilka skruvar har gängor för att INTE hålla skruven på plats?
 
Cheesen Cheesen skrev:
En bult kan faktiskt ha gängor men om den har den så finns dom där bara för att hålla bulten på plats. Man håller m.a.o inte ihop något med gängorna utan låser bara fast bulten.
Ser gärna en bild på en sådan..
Jag är inte överdrivet insatt i vad folk som nitar ihop saker kallar sina fästelement, men jag brukar kalla nitar för nitar .... För mig är en bult ett förstadium till skruv.
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Är mera en evig diskussion i forum mellan vardagsbenämning och fackmässiga termer, i praktiken för "byggahusare" har det ingen betydelse då vi nog är få som använder riktiga "bultar", möjligtvis kan det förekomma någon nit.
Men snart är det dags att lägga på vinterdäcken, dock inte med skruvdragare utan en mutterdragare för hjulbultarna.😇
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Däcken byter man väl med däckmaskin? Vinterhjulen kan man dock montera med lämpliga verktyg.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.