24 094 läst · 208 svar
24k läst
208 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
För att annars är det ju helt omöjligt att avgöra? Du ser ju själv resonemangen som följer?S Styrman_jansson skrev:Vad spelar det för roll när ingen någonsin säger "hjulskruvar" utan använder "hjulbult" vilket är vedertaget. Kan ju vara hur "anal" som helst men när ett ord för majoriteten innebär en viss betydelse spelar det praktiskt ingen roll om den vetenskapliga definitionen skulle vara någon annan. Den skrivs liksom över och förpassas till besserwissernas mörka hörn. Ungefär som att tomat i vardagligt tal definieras som en grönsak men det egentligen är ett bär ( och även med viss riktighet också kan benämnas frukt).
Allvetare
· Östergötland
· 4 296 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
För övrigt så är ju lösningen med skruvar totalt klappkass att fästa hjul med... Muttrar ska det vara...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 331 inlägg
Jag vet också vad folk menar när de säger "bult" i olika mekarsammanhang, de menar en skruv, och i det läget är jag ingen besserwisser och ska tillrättavisa (sen HAR det hänt två gånger under min "karriär" att det faktiskt varit en bult man menade, men det är ju undantagen som bekräftar regeln)S Styrman_jansson skrev:
Men om man ska se till definitionen av en skruv eller bult så är det nog bra om man vet skillnaden (och inte tror att bara för att en skruv inte är helgängad så är det en bult..) samt vad som skiljer en nit från en bult..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg
https://www.dagensps.se/motor/experten-sluta-dra-at-bultarna/Violina skrev:Jag vet också vad folk menar när de säger "bult" i olika mekarsammanhang, de menar en skruv, och i det läget är jag ingen besserwisser och ska tillrättavisa (sen HAR det hänt två gånger under min "karriär" att det faktiskt varit en bult man menade, men det är ju undantagen som bekräftar regeln)
Men om man ska se till definitionen av en skruv eller bult så är det nog bra om man vet skillnaden (och inte tror att bara för att en skruv inte är helgängad så är det en bult..) samt vad som skiljer en nit från en bult..
På tal om inget så ramlade den här ner i inkorgen....
Fick huvudvärk och var tvungen att meditera en kvart.
För mig har skillnaden aldrig varit storlek utan utseende/användningsområde.Noobe skrev:
Spetsig nertill = skruv, för trä, gips etc.
Platt nertill dvs maskinskruv = bult.
Har förstått det är fel, men jag säger nog fel inbland fortfarande. Av gammal vana.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer