S Styrman_jansson skrev:
Vad spelar det för roll när ingen någonsin säger "hjulskruvar" utan använder "hjulbult" vilket är vedertaget. Kan ju vara hur "anal" som helst men när ett ord för majoriteten innebär en viss betydelse spelar det praktiskt ingen roll om den vetenskapliga definitionen skulle vara någon annan. Den skrivs liksom över och förpassas till besserwissernas mörka hörn. Ungefär som att tomat i vardagligt tal definieras som en grönsak men det egentligen är ett bär ( och även med viss riktighet också kan benämnas frukt).
För att annars är det ju helt omöjligt att avgöra? Du ser ju själv resonemangen som följer?

Violina Violina skrev:
För att annars är det ju helt omöjligt att avgöra? Du ser ju själv resonemangen som följer?
Jag har aldrig råkat på någon som missförstått vad som menas med "hjulbult". Jag får väl pröva att säga "hjulskruv" istället och se vad som händer ;)

För övrigt så är ju lösningen med skruvar totalt klappkass att fästa hjul med... Muttrar ska det vara...

• Älska
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För övrigt så är ju lösningen med skruvar totalt klappkass att fästa hjul med... Muttrar ska det vara...
Det blir lite jobbigare bara att byta skruvarna beroende på fälgens tjocklek...

useless useless skrev:
Det blir lite jobbigare bara att byta skruvarna beroende på fälgens tjocklek...
Värt det, alla gånger.. 😄

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har aldrig råkat på någon som missförstått vad som menas med "hjulbult". Jag får väl pröva att säga "hjulskruv" istället och se vad som händer ;)
Jag har kallat dom hjulskruvar så länge jag kan minnas. Jag har aldrig råkat ut för att någon sett förvirrad ut av det.

• Gilla
  • Haha
Noobe och 3 till
  • Laddar…
En skärmbild av en diskussionstråd på Flashback-forumet som kritiserar besserwissrar och äldre män på byggahus.se-forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

😉

• Haha
  • Gilla
trycklös och 6 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag vet också vad folk menar när de säger "bult" i olika mekarsammanhang, de menar en skruv, och i det läget är jag ingen besserwisser och ska tillrättavisa (sen HAR det hänt två gånger under min "karriär" att det faktiskt varit en bult man menade, men det är ju undantagen som bekräftar regeln)

Men om man ska se till definitionen av en skruv eller bult så är det nog bra om man vet skillnaden (och inte tror att bara för att en skruv inte är helgängad så är det en bult..) samt vad som skiljer en nit från en bult..

• Gilla
Noobe
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag vet också vad folk menar när de säger "bult" i olika mekarsammanhang, de menar en skruv, och i det läget är jag ingen besserwisser och ska tillrättavisa (sen HAR det hänt två gånger under min "karriär" att det faktiskt varit en bult man menade, men det är ju undantagen som bekräftar regeln)

Men om man ska se till definitionen av en skruv eller bult så är det nog bra om man vet skillnaden (och inte tror att bara för att en skruv inte är helgängad så är det en bult..) samt vad som skiljer en nit från en bult..
https://www.dagensps.se/motor/experten-sluta-dra-at-bultarna/
På tal om inget så ramlade den här ner i inkorgen....
Fick huvudvärk och var tvungen att meditera en kvart.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
[länk]
Ja, märklig artikel. Att efterdra med automatik betyder att folk drar åt för mycket......

Noobe Noobe skrev:
Frågan är bara, vid vilken storlek på en skruv övergår den till att kallas för bult? Någon "bultförespråkare" får gärna svara på den frågan! 😉
M8

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om man skall fortsätta med språkbruksfrågor så är väl svaret på trådrubriken " Någon som byter däck med slagskruvdragare?" garanterat nej.
Däremot kanske slagskruvdragare används vid hjulbyte.

engs
Noobe Noobe skrev:
Ok, vid vilken längd, övergår en skruv till att heta bult då? 😉
För mig har skillnaden aldrig varit storlek utan utseende/användningsområde.

Spetsig nertill = skruv, för trä, gips etc.
Platt nertill dvs maskinskruv = bult.

Har förstått det är fel, men jag säger nog fel inbland fortfarande. Av gammal vana.

R
[länk]
Nästa uppdatering är att om du drar åt dom första gången så behöver man inte kolla en gång till🙈😉😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.