Förlåt, men kan inte låta bli att länka till den här sidan
https://ordochbil-wordpress-com.cdn...ess.com/2019/11/05/bult-eller-skruv-en-guide/ :)

Jag kan faktiskt inte försåt varför man ska ha en maskin om man skiftar hjul på 1 bil, två gånger om året. Men vist. Handlar det om flera bilar så kanske det kan vara skönt. Men som många skriver så drar man det sista med moment eller för hand och då kan man ju lika gärna använda en helt vanlig skruvdragare till att skruva in/ut skruvarna, om man känner för det.
Det är faktiskt inte så många varv per skruv ändå.

Mvh
en som aldrig använt maskin eller moment vid hjulskifte.:strong::rofl: (Har alltid gjort jobbet själv också)
Trevlig helg!(y)

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Hej på er!

Använde min Ryobi R18ID3-0 (slagskruvdragare) med Ryobi 4 Ah batteri med 1/4" sexkant till 1/2" fyrkants kraftadapter från Bosch med 17 tums krafthylsa från Biltema för att plocka av och på framhjulet i helgen när jag och tjejen bytte bromsslang på bilen.

Inga problem att lossa bultarna, även om de satt rätt hårt. När vi skruvade tillbaka hjulet så lät vi den knacka bultarna i botten i kanske en knapp sekund. Kontrollerade med momentnyckel efteråt och hamnade ganska nära de föreskrivna 120 Newtonmetrarna (fick dra lite extra med momentnyckeln). Jag har förstått efter lite googlande att det är MYCKET viktigt att man använder ett bra och starkt batteri (läs: 4 Ah och över från valfri känd tillverkare) för att maskinen ska orka dra ordentligt.

Eftersom att en slagskruvdragare dessutom funkar precis som en vanlig skruvdragare (givet att man köper borrar med sexkantsfäste) och därmed kan tjänstgöra både i hemmet och garaget så tycker jag att det är en rätt värd investering! :)

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Lätt som en plätt :strong:
Det var det resultatet jag hade hoppats på (y)
Tack för att du tog dig tid att testa istället för att killgissa ;)
Jag använder min slaskruvdragare när jag skiftar. Den orkar dock inte att varken lossa eller dra åt tillräckligt vilket jag gissar är pga hex->1/2” adaptern (Makita maskin 160 Nm).
En riktig hex hylsa kanske funkar men jag är för snål för att testa :p
Innan jag höjer upp bilen så släpper jag för hand på bultarna, ca ett kvarts varv, och så använder jag maskinen för att snabbt få loss och dit skruvarna. När bilen är nedsänkt så efterdrar jag för hand.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Cheesen
Har använt min Bosch i många år nu... Funkar klockrent. Har inte haft fram luftknacken sedan 2015.
Bosch elverktyg framför bilhjul, jack i förgrunden, mekanisk utrustning i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
T
Så här gick det när jag testade min slagskruvdragare till att byta hjul.
Hjulen var senast bytt hos en däckfirma.

Inga problem alls. Alla fyra hjul gick lika lätt. Så jag känner att min fråga är besvarad. En slagskruvdragare klarar utan problem ett hjulskifte.

• Gilla
ulrikaka och 10 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

[video]

Inga problem alls. Alla fyra hjul gick lika lätt. Så jag känner att min fråga är besvarad. En slagskruvdragare klarar utan problem ett hjulskifte.
Tar du det lite varsammare minskar risken att repa/göra märken i skruvhålen. :oops:
Det är inget F1 lopp. :cool: (y)

• Gilla
Mr Tool och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
T Ejmelie skrev:

[video]

Akta fälgarna

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Värst vad alla ömmade för vinterdäcken på Toyotan då... :rofl:

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
40V system ⚠️

Den slagskruvdragaren går emot allt vad det gäller egenskaper som jag efterfrågar.
Storleken som ska vara så liten som möjligt, samt så låg vikt som möjligt.
Men kraften har den ju bevisligen! :)

P
T Ejmelie skrev:

[video]

Hur många har du? :) Köpte en av dig för ett tag sen på Tradera :cool::geek:

T
X xxx.maws skrev:
40V system ⚠️

Den slagskruvdragaren går emot allt vad det gäller egenskaper som jag efterfrågar.
Storleken som ska vara så liten som möjligt, samt så låg vikt som möjligt.
Men kraften har den ju bevisligen! :)
Har både 12V och 40V. Bägge fyller sin funktion.

• Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:

[video]

Skiftade med min DTD153 men beställde en hex-1/2 adapter från milwaukee nu jag med

Har inte knack adapter idag och det kan bli ett ******* om man drar av adaptern inne i maskinen

• Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Hade du lossat dom i förväg eller sitter dom inte hårdare än så?

L Lutte skrev:
Tänkte faktiskt samma, mina mutterknackare luft/ batteri tar betydligt längre tid på sig. Inte för att det tar "lång" tid, men ser nästan ut att vara 1,5x speed!

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T
L Lutte skrev:
Dom är inte lossade innan. Hade kraftigaste assistansläget för mutterdragning inställd på skruvdragaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.