24 217 läst · 208 svar
24k läst
208 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 420 inlägg
Man blev lite sugen på ett fint fälgkors dock ..
Mina 2 cent
Har en Makita DTW285 mutterdragare, den orkar OFTAST lossa hjulen, om ingen klåpare dragit för kung och fosterland. Då får jag ta till den tryckluftsdrivna.
Men batteridrivna mutterdragare, likväl som slagskruvdragare, har väldigt korta "slag". Det gör att minsta glapp eller svikt gör att den tappar väldigt mycket styrka, Om man t ex behöver sätta på en adapter för att kunna montera en hylsa så tappar man väldigt mycket. Samma sak om en bil har låsbultar och man behöver ha en "nyckel" mellan hylsan och hjulbulten.
Även om en slagskruvdragare klarar momentet "på pappret" så kommer du få väldigt svårt om du behöver använda diverse adaptdrar från bitsfäste till rätt hylsa, och dessutom kommer det klena bitsfästet sannolikt svikta så pass att en hel del moment försvinner. Om du ska prova - välj en lösning där du behöver ha så kort adapter som möjligt, och med så få skarvar som möjligt. Hellre en hylsa med rätt storlek som passar direkt i bitsfästet än att först ha en adapter till 1/2" och sedan en hylsa på det alltså.
Jag tror du får svårt att få loss bultarna med en slagskruvdragare, men å andra sidan kanske du kan lossa ett halvvarv med ett draghandtag innan du hissar upp bilen och sedan använda skruvdragaren för att skruva bort och dit bultarna, det sparar en del tid.
Kör ni med momentstav på en elektrisk mutterdragare bör ni kontrollera att det blir rätt moment innan ni bestämmer er för att lita på den. Är den gjord för en trycksluftsdriven mutterdragare är det inte alls säkert att den ger rätt moment med en batteridriven maskin med dess korta slag.
För hemmabruk är det bättre att skaffa en momentnyckel än en momentstav tycker jag. Det tar inte många sekunder att känna på hjulbultarna med den och då vet man att det är rätt sen. Jag har en liten hobbyverkstad med 2-pelarlyft och jag brukar få byta på släkt, vänners och kollegors bilar och jag har aldrig sett det som något betungande att efterdra med momentnyckel. Kör bara precis "emot" bultarna/muttrarna mot fälgen med mutterdragaren innan jag sänker ner.
Har en Makita DTW285 mutterdragare, den orkar OFTAST lossa hjulen, om ingen klåpare dragit för kung och fosterland. Då får jag ta till den tryckluftsdrivna.
Men batteridrivna mutterdragare, likväl som slagskruvdragare, har väldigt korta "slag". Det gör att minsta glapp eller svikt gör att den tappar väldigt mycket styrka, Om man t ex behöver sätta på en adapter för att kunna montera en hylsa så tappar man väldigt mycket. Samma sak om en bil har låsbultar och man behöver ha en "nyckel" mellan hylsan och hjulbulten.
Även om en slagskruvdragare klarar momentet "på pappret" så kommer du få väldigt svårt om du behöver använda diverse adaptdrar från bitsfäste till rätt hylsa, och dessutom kommer det klena bitsfästet sannolikt svikta så pass att en hel del moment försvinner. Om du ska prova - välj en lösning där du behöver ha så kort adapter som möjligt, och med så få skarvar som möjligt. Hellre en hylsa med rätt storlek som passar direkt i bitsfästet än att först ha en adapter till 1/2" och sedan en hylsa på det alltså.
Jag tror du får svårt att få loss bultarna med en slagskruvdragare, men å andra sidan kanske du kan lossa ett halvvarv med ett draghandtag innan du hissar upp bilen och sedan använda skruvdragaren för att skruva bort och dit bultarna, det sparar en del tid.
Kör ni med momentstav på en elektrisk mutterdragare bör ni kontrollera att det blir rätt moment innan ni bestämmer er för att lita på den. Är den gjord för en trycksluftsdriven mutterdragare är det inte alls säkert att den ger rätt moment med en batteridriven maskin med dess korta slag.
För hemmabruk är det bättre att skaffa en momentnyckel än en momentstav tycker jag. Det tar inte många sekunder att känna på hjulbultarna med den och då vet man att det är rätt sen. Jag har en liten hobbyverkstad med 2-pelarlyft och jag brukar få byta på släkt, vänners och kollegors bilar och jag har aldrig sett det som något betungande att efterdra med momentnyckel. Kör bara precis "emot" bultarna/muttrarna mot fälgen med mutterdragaren innan jag sänker ner.
Inget motsatsförhållande i det då en momentstav kostar en hundring och om den bara hjälper till att hamna ungefär rätt spar de ju tid. Kontrollera kan en göra ändå.D Danieln84 skrev:
Du får gärna förklara mer om skillnaderna i slagmekanismerna som gör att elektriska muttermaskiner har kortare slag än dito pneumatiska?
Mellan en batteridriven 'riktigt' mutterdragare och en pneumatisk tror jag inte det är så stor skillnad. En slagskruvdragare däremot har nog kortare slag för att hålla nere vikten och storleken på maskinen och för att längre och hårdare slag inte behövs för det den primärt är avsedd för.
Det är ju givet eftersom en slagskruvdragare har högre varvtal och mindre massa/moment i i ”hammaren”. Men intressantare är vad skillnaden är mellan elektrisk och pneumatisk mutterdragare?X xxx.maws skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 821 inlägg
Tänkte skriva detta. Min Makita (285) har 3 olika lägen för moment och jag har testat att läge 2 vid åtdragning ger ungefär 100nm med flytande kona och smord skruv (Saab 9-5). Alltså drar jag snabbt in i det läget, men efterdrar ändå alltid med momentnyckel till 110nm. Brukar stämma väldigt bra, så helt nödvändigt är det inte. Smörjmedel ökar likheten men man måste vara medveten om att det kräver lägre moment än en torr skruv. Jag smörjer även konan med aluminiumpasta då jag av erfarenhet vet att den kärvar först.X xxx.maws skrev:Använder en DCF899N till hjulbyte. Detta är DeWalts kraftfullaste 1/2tum 18v mutterknack dom har på marknaden för tillfället (?)
Lossar på 3an, drar åt på 2an. Ett par sekunders knack på mittenläget ger ca 120-130nm enligt momentnyckeln vilket är perfekt.
Skulle vilja påstå att en slagskruvdragare är för klen, möjligt att det går. Men den lär ta en del stryk. Avråder.
Medlem
· Stockholms län
· 547 inlägg
Tyvärr är den sällsynt svår att få tag på i Sverige, köpte min från tyska eBay (.de), finns många säljare på kleinanzeigen. Känns mycket stadig och hållbar! Tror modellen heter PASSK ?R rowada skrev:
Den verkar dyka upp i kampanjbladet då och då. Jag har plågat min ena rejält när jag skulle ha loss en remskiveskruv som satt med gänglåsning så nog är den tålig. Men angivna 400Nm är lite i överkant.D rob_t_j72 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 547 inlägg
Har tyvärr lyckats missa den varje gång… Den orkar inte lossa alla bultar så jag brukar alltid lossa lite med teleskophandtaget först.R rowada skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 246 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 246 inlägg
Lätt som en plättAlatan skrev:
Det var det resultatet jag hade hoppats på
Tack för att du tog dig tid att testa istället för att killgissa
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 839 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 839 inlägg
ohhhh shit, nu snackar vi fälgkors av den högre skolanDan_Johansson skrev:
Såg att det även hade "repskydd" runt hylsan så jag fick en ide där; tejpa silvertejp runt hylsan bör ju funka lika bra. Dags att styla mitt kors anno 1970-talet
Såg du förresten Amazons automatöversättning av beskrivningen:
"För personbilar, skåpbilar och passagerare"
Så menar Amazon att passageraren ska byta hjul åt ägaren av bilen?
Kanske dags för Amazon.se att anställa någon som kan svenska