24 224 läst · 208 svar
24k läst
208 svar
Någon som byter däck med slagskruvdragare?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Jag byter däck. Från sommar- till vinterdäck och tvärt om. Fälgarna är något som råkar sitta i däcken.Maskintok skrev:hur byter man däck med en Skruvdragare?
Jag kan använda mutterdragare på hjulbultar och muttrar.. Men sedan sitter där ett hjul..
fälg+däck =hjul...
Så nä jag har aldrig sett någon bytt ett däck med en Skruvdragare eller mutterknack..
brukar använda en däck maskin för av och påläggning av däck på fälg...
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra)
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...hjulmutterverktyg/hjulmutternyckel-2000017056
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...hjulmutterverktyg/hjulmutternyckel-2000017056
Allvetare
· Västra götaland
· 9 423 inlägg
Du har helt rätt, fälgkorset funkar lika bra ...Mats-S skrev:Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra)
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Men, jag lyckas aldrig lossa muttrarna med enbart korset, och då måste man leta upp ett rör. Att leta efter röret tar lika lång tid som att dra fram slangen från kompressorn ...
Mats-S skrev:Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra)
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Finns en annan aspekt, den inte pengar kan köpa, dvs den ergonomiska.Mats-S skrev:Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra)
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Nu har vi sex stycken bilar jag byter på i familjen. Inklusive mor och far, syskon. Så det blir försvarbart med ett "skal" för runt 2000kr.
Tänk dig att den däckverkstad tar ca 250kr per skifte, vilket du snabbt spar in.
Finns många "dyrare" maskiner i min maskinpark som går betydligt mer sällan än två gånger om året...
Hej, tror du missade andra halvan av mitt inlägg. Givetvis ska man ha en "hjulmutternyckel" för momentet att lossa/hårddra. Se länken i mitt niläggDan_Johansson skrev:
Och för att spara tid går man runt och fixar alla hjulen med hjulmutternyckel innan man hissar upp bilen. Sedan är det bara att sätt full snurr på fälgkorset
Just den där nyckeln kan jag inte rekommendera. Jag drog av den fyrkantiga änden av nyckeln när jag skulle lossa hjulen.Mats-S skrev:Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra)
Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset.
Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Fälgkors med ett rör is the shit. Då kan man ställa pelardomkraften under så man garanterat drar rakt om det behövs mycket våld.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 423 inlägg
Nej, jag valde aktivt att ignorera den.. Billig hjulmutternyckel från Biltema kan jag (även om mina knogar glömt den senaste upplevelsen) inte rekommendera ...Mats-S skrev:Hej, tror du missade andra halvan av mitt inlägg. Givetvis ska man ha en "hjulmutternyckel" för momentet att lossa/hårddra. Se länken i mitt nilägg
Och för att spara tid går man runt och fixar alla hjulen med hjulmutternyckel innan man hissar upp bilen. Sedan är det bara att sätt full snurr på fälgkorset
Jag har ett spärrskaft med justerbar längd från det halvkvalitativa märket "King Tony" ..
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 840 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 840 inlägg
Nu var min länk endast ett exempel, vet inte vilket märke jag har, men den jag äger har funkat bra på mina däck. Dock har dom bultarna aldrig suttit extremt stenhårt, endast stenhårt iblandDan_Johansson skrev:
Har en känsla av att däckverkstäderna och servicemeckarna inte drar fälgarna lika extremt som förr. Då hade jag som vana att dra om bultarna själv så att jag skulle ha chans att lossa dom till nästa byte ...
Sedan jag skaffade en Bosch GDX kör jag med den. Funkar nästan alltid att dra loss och verkar dra åt lagom. Senast jag hade haft bilen på verkstad lyckades jag böja fälgkorset med järnrör innan muttern släppte. Jag tycker nog de hade dragit åt lite väl hårt...
Medlem
· Västernorrland
· 10 991 inlägg