Maskintok skrev:
hur byter man däck med en Skruvdragare?
Jag kan använda mutterdragare på hjulbultar och muttrar.. Men sedan sitter där ett hjul..
fälg+däck =hjul...
Så nä jag har aldrig sett någon bytt ett däck med en Skruvdragare eller mutterknack..

brukar använda en däck maskin för av och påläggning av däck på fälg...
:thinking:
Jag byter däck. Från sommar- till vinterdäck och tvärt om. Fälgarna är något som råkar sitta i däcken. ;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Men när man drar in bulten så man får psykbryt när de skall loss då är något fel från början...
Jo, så är det. Men det är plåtfälg också och det kärvar fast bra på en säsong även om man drar med specat moment.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Jo, så är det. Men det är plåtfälg också och det kärvar fast bra på en säsong även om man drar med specat moment.
Jajemän men lossnar gör de iallafall inte :crysmile:
 
Mats-S
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra) :thinking:

Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset. :cool:

Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...hjulmutterverktyg/hjulmutternyckel-2000017056
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra) :thinking:

Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset. :cool:

Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Du har helt rätt, fälgkorset funkar lika bra ... :)

Men, jag lyckas aldrig lossa muttrarna med enbart korset, och då måste man leta upp ett rör. Att leta efter röret tar lika lång tid som att dra fram slangen från kompressorn ...
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra) :thinking:

Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset. :cool:

Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra) :thinking:

Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset. :cool:

Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Finns en annan aspekt, den inte pengar kan köpa, dvs den ergonomiska.
Nu har vi sex stycken bilar jag byter på i familjen. Inklusive mor och far, syskon. Så det blir försvarbart med ett "skal" för runt 2000kr.
Tänk dig att den däckverkstad tar ca 250kr per skifte, vilket du snabbt spar in.
Finns många "dyrare" maskiner i min maskinpark som går betydligt mer sällan än två gånger om året...
 
Mats-S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har helt rätt, fälgkorset funkar lika bra ... :)

Men, jag lyckas aldrig lossa muttrarna med enbart korset, och då måste man leta upp ett rör. Att leta efter röret tar lika lång tid som att dra fram slangen från kompressorn ...
Hej, tror du missade andra halvan av mitt inlägg. Givetvis ska man ha en "hjulmutternyckel" för momentet att lossa/hårddra. Se länken i mitt nilägg :)
Och för att spara tid går man runt och fixar alla hjulen med hjulmutternyckel innan man hissar upp bilen. Sedan är det bara att sätt full snurr på fälgkorset :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
X xxx.maws skrev:
Nu har vi sex stycken bilar jag byter på i familjen
Det var precis det jag skrev, 4 hjul ingen besparing, men 6 bilar är ju ett totalt annat scenario ;-)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för fel på ett hederligt fälgkors när det nu endast handlar om 4 däck (lossa + dra) :thinking:

Rätt hanterat är fälgkorset typ lika snabbt som alla fansy dragmaskiner som omnäms här i tråden, Givetvis annorlunda läge för däckfirmorna, men som hempulare finns det inte mycket att vinna gentemot fälgkorset. :cool:

Som komplement för första lossningen/sista dragningen är det bra med en hjulmutternyckel (som alltid ska ligga i bilen):
[länk]
Just den där nyckeln kan jag inte rekommendera. Jag drog av den fyrkantiga änden av nyckeln när jag skulle lossa hjulen.
Fälgkors med ett rör is the shit. Då kan man ställa pelardomkraften under så man garanterat drar rakt om det behövs mycket våld.
 
Eller ett teleskopdragskaft med 1/2 tum.
Utdraget lossar det mesta och inskjutet blir lagom moment.;)
Passar dessutom alla hylsorna man har.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
A
annars så funkar ett 3/4" skaft bra.. Med förminskare till 1/2" och kraft hylsa..
behövs järn rör så passar det lätt och sedan kan man snurra bort skruv eller mutter fort.. (y);)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Hej, tror du missade andra halvan av mitt inlägg. Givetvis ska man ha en "hjulmutternyckel" för momentet att lossa/hårddra. Se länken i mitt nilägg :)
Och för att spara tid går man runt och fixar alla hjulen med hjulmutternyckel innan man hissar upp bilen. Sedan är det bara att sätt full snurr på fälgkorset :)
Nej, jag valde aktivt att ignorera den.. Billig hjulmutternyckel från Biltema kan jag (även om mina knogar glömt den senaste upplevelsen) inte rekommendera ...
Jag har ett spärrskaft med justerbar längd från det halvkvalitativa märket "King Tony" .. :)
 
Mats-S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
billig hjulmutternyckel från Biltema kan jag (även om mina knogar glömt den senaste upplevelsen) inte rekommendera
Nu var min länk endast ett exempel, vet inte vilket märke jag har, men den jag äger har funkat bra på mina däck. Dock har dom bultarna aldrig suttit extremt stenhårt, endast stenhårt ibland :cool:

Har en känsla av att däckverkstäderna och servicemeckarna inte drar fälgarna lika extremt som förr. Då hade jag som vana att dra om bultarna själv så att jag skulle ha chans att lossa dom till nästa byte ...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sedan jag skaffade en Bosch GDX kör jag med den. Funkar nästan alltid att dra loss och verkar dra åt lagom. Senast jag hade haft bilen på verkstad lyckades jag böja fälgkorset med järnrör innan muttern släppte. Jag tycker nog de hade dragit åt lite väl hårt...
 
X xxx.maws skrev:
Nylockmutter, loctite finns av en anledning och används av oss även med momentdragning. Så det påståendet är tveksamt.
förvisso men nu talade vi ju hjulbyten och dess förband. Klart att det finns andra förband som kräver annat .
 
  • Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.