RoTe
Det har varit väldigt mycket av och på med hjulen på bilen nu av olika anledningar och jag har ledsnat på att handjaga men är samtidigt för snål för att lägga ut massa pengar på något jag kommer använda två ggr per år, så jag köpte hylsadapter till skruvdragaren och knäcker lös dom sen kör maskinen, supersmidigt!

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jag körde en litet omvänd strategi, skaffade en Milwaukee M12 FIWF-12 mutterdragare och en hexadapter till den (Milwaukee). Funkat klockrent för allt man vill ha en mutterknack till (inte bara att loss hjulbultar), samt att dra riktigt grov träskruv typ BigDog TX40 via hexadaptern och lämplig hylshållare & bits. Den driver åtminstone 340 Nm på standardbatteri, så man får knappast köra högre än läge två av tre om man skruvar grovt med TX40 och vill ha bits/skruv intakta. Men satan vad det går undan! Helt underbar liten lätt och smidig maskin.

Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser gärna en bild på en sådan..
Jag är inte överdrivet insatt i vad folk som nitar ihop saker kallar sina fästelement, men jag brukar kalla nitar för nitar .... För mig är en bult ett förstadium till skruv.
Bult med gängor används för att hålla en rostig metallögla på plats på ett rör, utan att gängspänning används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en bult med gängor under en metallstruktur, används för placering, ingen gängspänning tillämpas.
Skapa konto

Bult med gängor endast för att hålla bulten på plats. Man använder ingen gängspänning.

• Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
Per definition har en bult inga gängor. Har fästelementet (utvändiga) gängor är det en skruv.

Däremot heter grövre skruvar med plan ände "bolt" på engelska, därav att dessa ofta (felaktigt) benämns bult i folkmun.

Skillnaden mellan en bult och en nit är primärt att en nit formförändras vid fastsättning.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Per definition har en bult inga gängor. Har fästelementet (utvändiga) gängor är det en skruv.

Däremot heter grövre skruvar med plan ände "bolt" på engelska, därav att dessa ofta (felaktigt) benämns bult i folkmun.

Skillnaden mellan en bult och en nit är primärt att en nit formförändras vid fastsättning.
Vad spelar det för roll när ingen någonsin säger "hjulskruvar" utan använder "hjulbult" vilket är vedertaget. Kan ju vara hur "anal" som helst men när ett ord för majoriteten innebär en viss betydelse spelar det praktiskt ingen roll om den vetenskapliga definitionen skulle vara någon annan. Den skrivs liksom över och förpassas till besserwissernas mörka hörn. Ungefär som att tomat i vardagligt tal definieras som en grönsak men det egentligen är ett bär ( och även med viss riktighet också kan benämnas frukt).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Frågan är bara, vid vilken storlek på en skruv övergår den till att kallas för bult? Någon "bultförespråkare" får gärna svara på den frågan! 😉

Cheesen
Noobe Noobe skrev:
Frågan är bara, vid vilken storlek på en skruv övergår den till att kallas för bult? Någon "bultförespråkare" får gärna svara på den frågan! 😉
Det har mera med längd än med tjocklek att göra

Cheesen Cheesen skrev:
Ok, vid vilken längd, övergår en skruv till att heta bult då? 😉

Cheesen
Noobe Noobe skrev:
Ok, vid vilken längd, övergår en skruv till att heta bult då? 😉
När den slutar ha gängor. En m20*40 är en skruv... Medans en M20*180 är en bult.

Cheesen Cheesen skrev:
Skruv eller bult? Två metallföremål, en bult och en skruv, av storlek M10 x 300 mm.
Skapa konto

Cheesen
Ja det beror på hur dom används. Men dom flesta användningsområdena är väl som skruv

Bult:

En plastdunk med skruvlock, vanligtvis använd för att förvara vätskor.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Helt rätt! 😂

useless useless skrev:
Bult:

[bild]
åh en kåkfarare

Cheesen Cheesen skrev:
När den slutar ha gängor. En m20*40 är en skruv... Medans en M20*180 är en bult.
Nä.. "M20" anger att det är en skruv med metrisk gänga, yttre diameter 20.. sen är skillnaden om den är helgängad eller inte (så kallad setbolt på engelska)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.