23 821 läst · 113 svar
24k läst
113 svar
När blir ett förråd en byggnad? M.m...
Enligt TS ligger området inom strandskydd, och då gäller väl inte ens tio års preskriptionstid. Det går väl att begära ut handlingarna över grannes fastighet för att reda ut hur det ser ut och eventuellt sätta sig med honom och diskutera vägen framåt.H hempularen skrev:Men den frågan är väl (nästan) solklar. Om du håller dig inom reglerna för friggebod, så får du bygga utan att kommunen eller grannen har med saken att göra.
Jag skriver (nästan), för det kan finnas ett explicit förbud mot bygglovfria byggnader i vissa detaljplaner, men det gäller mest områden med extra högt ställda kultur skyddsregler. Och om du har fastigheten inom strandskyddsområde kan du behöva dispens även för en friggebod.
Hur gammal, ungefär, är grannen?T ToRy skrev:Fasaden på det gamla förrådet var ful, oregelbunden, omålad, väderbiten och hade mellanrum mellan brädorna. Grannen hade som argument för att han INTE ville ha det nya förrådet för att "det ser ju likadant ut som huset".... Ja, det kommer vara snyggare och smälta in bättre, är det något negativt...?
![]()
BBR är en tolkning av PBL, och MÖD tolkar också PBL i (en del av) sina domar. En lagtolkning gjord av en domstol trumfar rimligen en tolkning gjord av en myndighet.T ToRy skrev:
(Svensk Standard tror jag inte har någon egen juridisk verkan, men kan förstås hänvisas till som förklaring till hur en tolkning är gjord).
Inte mycket. Just nu är läget att jag byggt om förrådet till att bli mindre - med största inre takhöjd på ca 1,2 meter, vilket var en inofficiell rekommendation från handläggarna. Handläggarna var och gjorde en ny mätning för någon månad eller två sedan och jag väntar nu på en ny bedömning.BirgitS skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 772 inlägg
Vi har varit igenom det där i andra trådar. Praxis är att detta inte läses som en avsikt med konstruktionen utan att konstruktionen går att använda för att uppehålla sig i. Det lustiga är att lagstiftaren nog tänkte sig en avsikt men det har rättsapparaten inte brytt sig om. Om ja minns rätt. (Samtidigt är det ju så att hur illa HD än tycks läsa propositionstexten så har HD alltid rätt.)P pmd skrev:
Hur har det gått?T ToRy skrev:
Jag har fått fler gråa hår... 🙄
Men bortsett från de gråa håren så har jag lite grann tappat sugen. Jag har inte helt släppt den, sugen ligger här och dräller någonstans, vilken dag som helst ska jag plocka upp den och köra vidare. 👍
Det som konkret har hänt är att jag fått en ny bedömning under sommaren (den som jag väntade på i mitt förra inlägg...) och den var naturligtvis negativ. Dock inte av den anledning man kan tro... Om man orkar tar man sig en titt på en bild i mitt inlägg #4. Då ser man ganska tydligt att förrådet står på en gammal betongplatta. Den plattan har tidigare legat i nivå med omgivande mark. Detta var utgångspunkten för den första mätningen, jag förklarade att marknivån skulle återställas efter vissa andra arbeten och man mätte därför från plattans överkant.
Denna gång kunde jag inte vara med, det var inte samma handläggare som första mätningen och mätningen gjordes istället från rådande marknivå, dvs inklusive betongplattan och lite till. Inte så konstigt egentligen, jag tänkte helt enkelt inte på att det skulle/kunde bli så, jag borde ha tänkt på det. När jag sedan protesterade mot den nya mätningen hävdade handläggaren att mätning ALLTID sker efter rådande omständigheter, inklusive marknivå. När jag förklarade hur det hade gått till vid första mätningen och att man då godtagit min förklaring om en framtida (och tidigare) marknivå hävdade handläggaren fortfarande att mätningar ALLTID sker efter rådande omständigheter. Mao fick den senast mätningen det lite lustiga resultatet att höjden på förrådet nu blivit fem centimeter HÖGRE än innan jag sänkte det en halvmeter. 🤔
Nu var jag tvungen att riva förrådet helt och hållet för att undvika avgifter.
Så här står jag nu med min tappade sug. Planen nu är att skicka in en ansökan i förväg, med måtten på mitt senaste försök, med återuppfylld marknivå och hoppas på positivt svar. Men det har jag inte orkat ta tag i än.
Vattenprylarna är för närvarande inneslutna i en så liten som möjligt isolerad, uppvärmd låda täckt av en presenning, så att de klarar vintern.
Men bortsett från de gråa håren så har jag lite grann tappat sugen. Jag har inte helt släppt den, sugen ligger här och dräller någonstans, vilken dag som helst ska jag plocka upp den och köra vidare. 👍
Det som konkret har hänt är att jag fått en ny bedömning under sommaren (den som jag väntade på i mitt förra inlägg...) och den var naturligtvis negativ. Dock inte av den anledning man kan tro... Om man orkar tar man sig en titt på en bild i mitt inlägg #4. Då ser man ganska tydligt att förrådet står på en gammal betongplatta. Den plattan har tidigare legat i nivå med omgivande mark. Detta var utgångspunkten för den första mätningen, jag förklarade att marknivån skulle återställas efter vissa andra arbeten och man mätte därför från plattans överkant.
Denna gång kunde jag inte vara med, det var inte samma handläggare som första mätningen och mätningen gjordes istället från rådande marknivå, dvs inklusive betongplattan och lite till. Inte så konstigt egentligen, jag tänkte helt enkelt inte på att det skulle/kunde bli så, jag borde ha tänkt på det. När jag sedan protesterade mot den nya mätningen hävdade handläggaren att mätning ALLTID sker efter rådande omständigheter, inklusive marknivå. När jag förklarade hur det hade gått till vid första mätningen och att man då godtagit min förklaring om en framtida (och tidigare) marknivå hävdade handläggaren fortfarande att mätningar ALLTID sker efter rådande omständigheter. Mao fick den senast mätningen det lite lustiga resultatet att höjden på förrådet nu blivit fem centimeter HÖGRE än innan jag sänkte det en halvmeter. 🤔
Nu var jag tvungen att riva förrådet helt och hållet för att undvika avgifter.
Så här står jag nu med min tappade sug. Planen nu är att skicka in en ansökan i förväg, med måtten på mitt senaste försök, med återuppfylld marknivå och hoppas på positivt svar. Men det har jag inte orkat ta tag i än.
Vattenprylarna är för närvarande inneslutna i en så liten som möjligt isolerad, uppvärmd låda täckt av en presenning, så att de klarar vintern.